De idioterie! Accepteren dat niet alles sociaal is omdat je in een competitie zit. Het is jouw aversie omdat je niet in kunt leven in anders denkenden. Sociaal is juist wel om te accepteren dat je om 18 uur voetbalt omdat je tegenstander dat wilt om voor hen moverende redenen. En dat je er niet mee blij mee bent omdat je doorgaans om 18 uur in Nederland in het amateurvoetbal niet in het zonnetje voetbalt met een drankje en een patatje zodat jij dat schetst. Het leeuwendeel van de amateurwedstrijden wordt in de wintertijd gespeeld. Ik weet niet hoe dan bij JMD de wereld er dan uit ziet, maar bij Bonehead schijnt dan om 18 uur doorgaans niet de zon.
En iik weet niet in welke competitie jouw favoriete amateurclub speelt, maar die van mij doet 22 wedstrijden. Dus hoe jij aan 48 andere zaterdagen bij een andere zaterdag dan het eerste komt is mij een raadsel. Bovendien is 4 zaterdagen dat mijn eerste elftal om 18 uur zou voetballen een uit de lucht gegrepen verzinsel. De laatste seizoenen is het 0 by the way.
Niet dat mijn mening er toe doet: Ik voetbal liever op zondag dan op zaterdagavond. Nu ben ik niet christelijk opgevoed, maar ik probeer mensen wel te begrijpen die dat wel zijn en niet op zondag willen voetballen.
Zo, dat zijn een hoop aannames en valse frames ineens...
Ik heb zelf eerder hier ook al aangegeven dat ik me niet kan voorstellen wat er leuk is aan spelen op een avond om 18.00 in de wintertijd.
Maar als een club dat nou wel wil, en daarna een DJ laat komen en een feestavond houdt, dan is dat toch aan die club om dat te doen. Wie weet dat het bij die club wel werkt. VVSB heeft jarenlang altijd op zaterdag om 18.00 thuis gespeeld en doet dat nu nog steeds een keer of 6 per seizoen, waaronder o.a. al een paar jaar de laatste thuiswedstrijd voor de winterstop. Dat zal men echt niet voor niks doen, of niet als er spreekwoordelijk 3 man en een paardenkop zitten.
En dat heb je dan ook te accepteren als je sociaal bent. Dan accepteer je dat niet elke club dezelfde dingen wil. Jij bekijkt het vanuit de club die op zondagmiddag om 14.00 WIL spelen, ik bekijk het vanuit clubs die wat anders willen. Dan moet je geven en nemen. Nu is het alleen maar nemen ('ik wil niet op zaterdagavond om 18.00 langs de lijn staan, want dan is het koud, dus mag geen club om die tijd spelen'), en niet geven ('misschien wil die club om 18.00 spelen zodat zij op die manier hun sociale zaken inbouwen').
Ik heb niet echt een favoriete amateurclub (alhoewel ik wel altijd als eerste kijk wat de club uit mijn dorp gedaan heeft), maar volg voor de lokale omroep de clubs in de regio (en doe soms live verslag bij duels, ja ook om 18.00, zo zat ik 3 weken terug bij VVSB - UDI, maar heb ik ook wel eens in de winter om die tijd daar verslag gedaan, en dan is het daarna heel gezellig in de kantine). Zij spelen iets meer duels per seizoen, daar heb je gelijk in. Maar wie zegt dat je alleen op zaterdagen dat het eerste speelt iets sociaals kan organiseren? Daar komen die 48 andere zaterdagen vandaan. Tuurlijk is het mooi (en goed) dat de voetbalclub (sportclub) ook functioneert als een sociaal bindmiddel, het is tegenwoordig misschien wel het laatste bolwerk in Nederland waar alle lagen van de bevolking samenkomen, maar dat moet je dan ook alle clubs gunnen, en snappen dat niet iedereen precies op hetzelfde moment sociaal wil doen en je je daarom soms (misschien max 4x per jaar, maar het kan idd ook veel minder zijn) moet schikken naar wat 'de ander' wil.
En ik heb zelf ook al meerdere malen aangegeven dat wat mij betreft de principiële zaterdagclubs het recht hebben om op zaterdag te spelen, maar dat ze dan niet moeten klagen als de ander niet om 14.30 wil spelen omdat 'de eigen kantine dan minder omzet draait'.