Weekendvoetbal

noordooster

Well-known member
Waarom klagen die zondagclubs eigenlijk zo en beginnen ze een rechtszaak tegen de KNVB ?
Ze worden juist op alle manieren tegemoet gekomen.
De KNVB houdt kennelijk flink rekening met de eisen van de rebellen . En door weekendvoetbal in te voeren zullen minder zondagclubs overstappen naar het populairdere zaterdagvoetbal. En doordat het aantal zondagteams drastisch afneemt wordt het steeds moeilijker volwaardige zondagcompetities samen te stellen.


„Hun zorgen zijn expliciet meegenomen in nadere uitwerkingen die nu in hoge mate tegemoetkomen aan de door deze verenigingen voorgestelde aanpassingen. . „We zien het aantal zondagteams nog steeds afnemen: maar liefst zevenhonderd teams in de afgelopen twaalf jaar. Hierdoor houden we op de zondag te weinig teams over om overal tot aantrekkelijke competities te komen tegen gelijkwaardige teams uit de buurt.
 

erka

Well-known member
Waarom klagen die zondagclubs eigenlijk zo en beginnen ze een rechtszaak tegen de KNVB ?
Ze worden juist op alle manieren tegemoet gekomen.
De KNVB houdt kennelijk flink rekening met de eisen van de rebellen . En door weekendvoetbal in te voeren zullen minder zondagclubs overstappen naar het populairdere zaterdagvoetbal. En doordat het aantal zondagteams drastisch afneemt wordt het steeds moeilijker volwaardige zondagcompetities samen te stellen.


„Hun zorgen zijn expliciet meegenomen in nadere uitwerkingen die nu in hoge mate tegemoetkomen aan de door deze verenigingen voorgestelde aanpassingen. . „We zien het aantal zondagteams nog steeds afnemen: maar liefst zevenhonderd teams in de afgelopen twaalf jaar. Hierdoor houden we op de zondag te weinig teams over om overal tot aantrekkelijke competities te komen tegen gelijkwaardige teams uit de buurt.

Lees dat van de Waan nog eens goed, en dan nog eens, en dan nog eens, en dan nog eens en dan wellicht een nachtje slapen en dan nog een keer.
 

JMD

Well-known member
He verrassend, NO die maar weer eens de schuld legt bij het zondagvoetbal, terwijl als de zaterdagclubs meebuigen zouden we deze hele discussie niet hebben, dan kunnen de zondagclubs gewoon thuis op zondag spelen* (en ja, dat kost kantineomzet voor de 'uitploeg' maar de KNVB is er niet voor de kantineomzet, maar de thuisploeg heeft zelf al 13-15-17x de kans om bij een thuisduel van het eerste die omzet te draaien).

*) En ja, ik weet van de convenantclubs, wat mij betreft hebben die ook gewoon het recht om op zaterdag te spelen (ook uit), maar als je dat als onverbreekbare eis hebt moet je ook ergens wat toegeven, dat je bv op zaterdag om 18.00 uit speelt ipv om 14.30. Al die mannen die van hun vrouw om 18.00 aan de piepers moeten zitten (of wiens ritme dusdanig verstoord wordt als het eerste niet op zaterdagmiddag speelt) die moeten eens leren snappen dat niet de hele wereld om hen draait en dat niet iedereen hetzelfde wil.
 

noordooster

Well-known member
Lees dat van de Waan nog eens goed, en dan nog eens, en dan nog eens, en dan nog eens en dan wellicht een nachtje slapen en dan nog een keer.
De waan heeft altijd gelijk als het over het zondagvoetbal gaat.

He verrassend, NO die maar weer eens de schuld legt bij het zondagvoetbal, terwijl als de zaterdagclubs meebuigen zouden we deze hele discussie niet hebben, dan kunnen de zondagclubs gewoon thuis op zondag spelen* (en ja, dat kost kantineomzet voor de 'uitploeg' maar de KNVB is er niet voor de kantineomzet, maar de thuisploeg heeft zelf al 13-15-17x de kans om bij een thuisduel van het eerste die omzet te draaien).

*) En ja, ik weet van de convenantclubs, wat mij betreft hebben die ook gewoon het recht om op zaterdag te spelen (ook uit), maar als je dat als onverbreekbare eis hebt moet je ook ergens wat toegeven, dat je bv op zaterdag om 18.00 uit speelt ipv om 14.30. Al die mannen die van hun vrouw om 18.00 aan de piepers moeten zitten (of wiens ritme dusdanig verstoord wordt als het eerste niet op zaterdagmiddag speelt) die moeten eens leren snappen dat niet de hele wereld om hen draait en dat niet iedereen hetzelfde wil.
Lekker man, alle amateurvoetbal op zaterdagavond. Iedereen blij.
 

JMD

Well-known member
Lekker man, alle amateurvoetbal op zaterdagavond. Iedereen blij.
Dat zeg ik nergens... Goed lezen.

De zaterdagclubs zullen dan thuis willen spelen om 14.30 ofzo, niks mis mee. De zondagclubs tegen zondagclubs op zondag om 14.00, ook helemaal goed. Alleen de zondag - zaterdag zal dan misschien naar zaterdag 18.00 gaan (maar vaak in overleg is veel te doen, want bv bijna alle duels zon-zat in de 2e divisie zijn ook gewoon om 14.30 ofzo).

De laatste weken was ik 2x bij een duel op zaterdag om 18.00, tot grote tevredenheid van het publiek. Drankje erbij, patatje eten, in het zonnetje, was heerlijk. Niet iedereen wil zaterdag om 18.00 met de moeder de vrouw aan de spruitjes...
 

germania

Active member
Dat zeg ik nergens... Goed lezen.

De zaterdagclubs zullen dan thuis willen spelen om 14.30 ofzo, niks mis mee. De zondagclubs tegen zondagclubs op zondag om 14.00, ook helemaal goed. Alleen de zondag - zaterdag zal dan misschien naar zaterdag 18.00 gaan (maar vaak in overleg is veel te doen, want bv bijna alle duels zon-zat in de 2e divisie zijn ook gewoon om 14.30 ofzo).

De laatste weken was ik 2x bij een duel op zaterdag om 18.00, tot grote tevredenheid van het publiek. Drankje erbij, patatje eten, in het zonnetje, was heerlijk. Niet iedereen wil zaterdag om 18.00 met de moeder de vrouw aan de spruitjes...
Bij De Treffers ook altijd 18.00 uur, na afloop zanger of diskjockey en lekker blijven hangen
heerlijk toch
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
NO: In de regio's die De Waan noemt stappen amper clubs over qua speeldag. Dus dan is er ook geen bezwaar tegen weekendvoetbal want zij kunnen gewoon op zaterdag of zondag blijven spelen en dan is er niks aan de hand. Dus waarom dan zo hoog van de toren blazen vanuit die clubs?
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

noordooster

Well-known member
In het stuk van Willemsen, dat de waan aanhaalde viel me direct al op dat er een paar aparte beweringen in stonden.
Ten eerste, dat weekendvoetbal de ruimte biedt om zoveel mogelijk op de eigen voorkeursdag te spelen.!?!?
Ten tweede dat er in die regio's amper verenigingen zijn overgestapt van zaterdag naar zondag.?!?!
Ik neem aan dat hij van zondag naar zaterdag bedoelt. Andersom komt immers nagenoeg nergens voor.
En uiteraard ken ik het enkele malen eerder door de waan genoemde punt, dat zondagclubs in die regio's met weinig zaterdagvoetbal hun uit en thuiswedstrijden voornamelijk op zondag kunnen afwerken.
Omdat die rebellen wel een kort geding willen aanspannen zijn ze er kennelijk niet gerust op, of willen ze thuis helemaal niet op zaterdag voetballen.
Maar zoals Willemsen ook al aangaf worden die clubs op allerlei manieren door de KNVB tegemoet gekomen
.
 

Bonehead

Well-known member
De laatste weken was ik 2x bij een duel op zaterdag om 18.00, tot grote tevredenheid van het publiek. Drankje erbij, patatje eten, in het zonnetje, was heerlijk. Niet iedereen wil zaterdag om 18.00 met de moeder de vrouw aan de spruitjes...
De andere werkelijkheid is dat je op een zaterdagavond in de stromende regen met temperaturen rond het vriespunt voor anderhalve man en een paardenkop staat te voetballen in Denekamp. Normaal neemt mijn club 50 tot 75 man aan supporters mee. Nu waren er in zijn geheel, met thuispubliek, nog geen 25. Eenmaal thuis kom je bij het clubhuis dat gesloten is omdat in verband met gemeentelijke bepalingen om oneerlijke concurrentie met de plaatselijke horeca tegen te gaan deze om 19 uur gesloten moet zijn. Ook als deze bepaling er niet was geweest zou ik een vrijwel lege kantine aangekomen zijn omdat alle andere teams wél op zaterdagmiddag voetballen en mensen nu eenmaal op zaterdagavond andere plannen hebben. Dus de gezelligheid is weg. Naast sportiviteit heeft een voetbalvereniging ook een sociale functie.

Clubs hebben het recht om om 18 uur te voetballen en dat hebben we maar te accepteren. Dat is overigens nog niet eens zo lang zo. Vroeger stond in het OM gewoon de uiterlijke aanvangstijd om 15 uur. Dat dit de KNVB heeft laten varen snap ik wel. Dat dit slinks gebeurt zonder te communiceren weer niet. Nogmaals: We hebben het maar te accepteren, maar geloof het of niet: Je doet er niet iedereen een plezier mee.
 

JMD

Well-known member
Ja, die sociale functie is er natuurlijk zeker, maar sociaal zijn betekent ook rekening houden met een andere club, misschien is bij die het sociale zaterdag om 18.00.Dan speel je maar drie/vier keer per seizoen niet op zaterdag 1430, die je de andere 48 zaterdagen iets speciaals rondom het eerste.

En verder, als je aan een competitie meedoet moet je accepteren dat niet alles sociaal is...
 

Bonehead

Well-known member
En verder, als je aan een competitie meedoet moet je accepteren dat niet alles sociaal is...
De idioterie! Accepteren dat niet alles sociaal is omdat je in een competitie zit. Het is jouw aversie omdat je niet in kunt leven in anders denkenden. Sociaal is juist wel om te accepteren dat je om 18 uur voetbalt omdat je tegenstander dat wilt om voor hen moverende redenen. En dat je er niet mee blij mee bent omdat je doorgaans om 18 uur in Nederland in het amateurvoetbal niet in het zonnetje voetbalt met een drankje en een patatje zodat jij dat schetst. Het leeuwendeel van de amateurwedstrijden wordt in de wintertijd gespeeld. Ik weet niet hoe dan bij JMD de wereld er dan uit ziet, maar bij Bonehead schijnt dan om 18 uur doorgaans niet de zon.

En iik weet niet in welke competitie jouw favoriete amateurclub speelt, maar die van mij doet 22 wedstrijden. Dus hoe jij aan 48 andere zaterdagen bij een andere zaterdag dan het eerste komt is mij een raadsel. Bovendien is 4 zaterdagen dat mijn eerste elftal om 18 uur zou voetballen een uit de lucht gegrepen verzinsel. De laatste seizoenen is het 0 by the way.

Niet dat mijn mening er toe doet: Ik voetbal liever op zondag dan op zaterdagavond. Nu ben ik niet christelijk opgevoed, maar ik probeer mensen wel te begrijpen die dat wel zijn en niet op zondag willen voetballen.
 
Laatst bewerkt:

Baggio

Active member
De andere werkelijkheid is dat je op een zaterdagavond in de stromende regen met temperaturen rond het vriespunt voor anderhalve man en een paardenkop staat te voetballen in Denekamp. Normaal neemt mijn club 50 tot 75 man aan supporters mee. Nu waren er in zijn geheel, met thuispubliek, nog geen 25. Eenmaal thuis kom je bij het clubhuis dat gesloten is omdat in verband met gemeentelijke bepalingen om oneerlijke concurrentie met de plaatselijke horeca tegen te gaan deze om 19 uur gesloten moet zijn. Ook als deze bepaling er niet was geweest zou ik een vrijwel lege kantine aangekomen zijn omdat alle andere teams wél op zaterdagmiddag voetballen en mensen nu eenmaal op zaterdagavond andere plannen hebben. Dus de gezelligheid is weg. Naast sportiviteit heeft een voetbalvereniging ook een sociale functie.

Clubs hebben het recht om om 18 uur te voetballen en dat hebben we maar te accepteren. Dat is overigens nog niet eens zo lang zo. Vroeger stond in het OM gewoon de uiterlijke aanvangstijd om 15 uur. Dat dit de KNVB heeft laten varen snap ik wel. Dat dit slinks gebeurt zonder te communiceren weer niet. Nogmaals: We hebben het maar te accepteren, maar geloof het of niet: Je doet er niet iedereen een plezier mee.
25 man publiek bij een competitieduel van SDC 1? Is volstrekt onmogelijk
 

Hankie

Well-known member
Veranderen wij gelijk dat er tot eind juni begin juli wordt gespeeld, 1 maand zomerstop en dan 2 maanden winterstop.
 

JMD

Well-known member
De idioterie! Accepteren dat niet alles sociaal is omdat je in een competitie zit. Het is jouw aversie omdat je niet in kunt leven in anders denkenden. Sociaal is juist wel om te accepteren dat je om 18 uur voetbalt omdat je tegenstander dat wilt om voor hen moverende redenen. En dat je er niet mee blij mee bent omdat je doorgaans om 18 uur in Nederland in het amateurvoetbal niet in het zonnetje voetbalt met een drankje en een patatje zodat jij dat schetst. Het leeuwendeel van de amateurwedstrijden wordt in de wintertijd gespeeld. Ik weet niet hoe dan bij JMD de wereld er dan uit ziet, maar bij Bonehead schijnt dan om 18 uur doorgaans niet de zon.

En iik weet niet in welke competitie jouw favoriete amateurclub speelt, maar die van mij doet 22 wedstrijden. Dus hoe jij aan 48 andere zaterdagen bij een andere zaterdag dan het eerste komt is mij een raadsel. Bovendien is 4 zaterdagen dat mijn eerste elftal om 18 uur zou voetballen een uit de lucht gegrepen verzinsel. De laatste seizoenen is het 0 by the way.

Niet dat mijn mening er toe doet: Ik voetbal liever op zondag dan op zaterdagavond. Nu ben ik niet christelijk opgevoed, maar ik probeer mensen wel te begrijpen die dat wel zijn en niet op zondag willen voetballen.
Zo, dat zijn een hoop aannames en valse frames ineens...

Ik heb zelf eerder hier ook al aangegeven dat ik me niet kan voorstellen wat er leuk is aan spelen op een avond om 18.00 in de wintertijd.
Maar als een club dat nou wel wil, en daarna een DJ laat komen en een feestavond houdt, dan is dat toch aan die club om dat te doen. Wie weet dat het bij die club wel werkt. VVSB heeft jarenlang altijd op zaterdag om 18.00 thuis gespeeld en doet dat nu nog steeds een keer of 6 per seizoen, waaronder o.a. al een paar jaar de laatste thuiswedstrijd voor de winterstop. Dat zal men echt niet voor niks doen, of niet als er spreekwoordelijk 3 man en een paardenkop zitten.

En dat heb je dan ook te accepteren als je sociaal bent. Dan accepteer je dat niet elke club dezelfde dingen wil. Jij bekijkt het vanuit de club die op zondagmiddag om 14.00 WIL spelen, ik bekijk het vanuit clubs die wat anders willen. Dan moet je geven en nemen. Nu is het alleen maar nemen ('ik wil niet op zaterdagavond om 18.00 langs de lijn staan, want dan is het koud, dus mag geen club om die tijd spelen'), en niet geven ('misschien wil die club om 18.00 spelen zodat zij op die manier hun sociale zaken inbouwen').

Ik heb niet echt een favoriete amateurclub (alhoewel ik wel altijd als eerste kijk wat de club uit mijn dorp gedaan heeft), maar volg voor de lokale omroep de clubs in de regio (en doe soms live verslag bij duels, ja ook om 18.00, zo zat ik 3 weken terug bij VVSB - UDI, maar heb ik ook wel eens in de winter om die tijd daar verslag gedaan, en dan is het daarna heel gezellig in de kantine). Zij spelen iets meer duels per seizoen, daar heb je gelijk in. Maar wie zegt dat je alleen op zaterdagen dat het eerste speelt iets sociaals kan organiseren? Daar komen die 48 andere zaterdagen vandaan. Tuurlijk is het mooi (en goed) dat de voetbalclub (sportclub) ook functioneert als een sociaal bindmiddel, het is tegenwoordig misschien wel het laatste bolwerk in Nederland waar alle lagen van de bevolking samenkomen, maar dat moet je dan ook alle clubs gunnen, en snappen dat niet iedereen precies op hetzelfde moment sociaal wil doen en je je daarom soms (misschien max 4x per jaar, maar het kan idd ook veel minder zijn) moet schikken naar wat 'de ander' wil.

En ik heb zelf ook al meerdere malen aangegeven dat wat mij betreft de principiële zaterdagclubs het recht hebben om op zaterdag te spelen, maar dat ze dan niet moeten klagen als de ander niet om 14.30 wil spelen omdat 'de eigen kantine dan minder omzet draait'.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

JMD

Well-known member
Veranderen wij gelijk dat er tot eind juni begin juli wordt gespeeld, 1 maand zomerstop en dan 2 maanden winterstop.
Klinkt leuk (alhoewel 1 maand zomerstop kort is vwb de organisatie e.d. vanuit de bond), alleen heb je ook te maken met een kleine maand nacompetitie en het nu al zo is, met name bij de lager spelende clubs, dat spelers op vakantie zijn. Als je tot eind juni doorspeelt loopt de nacompetitie door tot half/eind juli... Of je moet de nacompetitie gaan aanpassen naar ook midweeks spelen (maar dan krijg je weer dat spelers in de problemen komen met hun werk) en bij de divisies geen uit/thuis meer (slecht voor de 'omzet' en de 'sociale binding' ;) )
 

Hankie

Well-known member
Klinkt leuk (alhoewel 1 maand zomerstop kort is vwb de organisatie e.d. vanuit de bond), alleen heb je ook te maken met een kleine maand nacompetitie en het nu al zo is, met name bij de lager spelende clubs, dat spelers op vakantie zijn. Als je tot eind juni doorspeelt loopt de nacompetitie door tot half/eind juli... Of je moet de nacompetitie gaan aanpassen naar ook midweeks spelen (maar dan krijg je weer dat spelers in de problemen komen met hun werk) en bij de divisies geen uit/thuis meer (slecht voor de 'omzet' en de 'sociale binding' ;) )
Nacompetities afschaffen, 3 promotieplaatsen en 3 degradatieplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Nacompetities afschaffen, 3 promotieplaatsen en 3 degradatieplaatsen.
Dat wordt lastig in het amateurvoetbal, want daar gaan 2 competities steeds samen in 1 in het niveau erboven (3e divisie A bv met 4e divisie A/D enz). Dus dan zou je iets krijgen als 4 degradanten en 2 promovendi per competitie
 
Bovenaan