Ook hierin geen opsomming van randvoorwaarden, bezwaren en oplossingsrichtingen.
Precies. Punt is alleen dat een aantal clubs (zowel bij zat als zon) leven volgens het 'ikke ikke ikke'. Ze zouden eens bij andere sporten (of in andere landen bij de lagere voetbalcompetities) moeten gaan kijken, daar is het niet meer dan logisch dat je de ene week op de ene dag speelt en een week later op de andere. Bij veel zaalsporten kan je bv op elke dag in de week (behalve zo) aan moeten treden, wat dat betreft hebben voetballers al weinig te klagen dat het of zat of zon is."onderhandelen". Daar gaat het al mis. Wat nou onderhandelen.
Ik wil ook wel onderhandelen met mijn sportclub over de dagen en momenten dat ik ga trainen en spelen. Zo zou ik het liefst op donderdagavond trainen want dat kan ik het wat later maken aangezien ik vrijdag meestal geen drukke werkdag heb. En ik speel het liefst wedstrijden in de avond als avondmens. Dan ben ik scherp en fit. Maar ja, dat wil mijn sportclub niet. Die bepaalt dat voor mij. Zo gaat dat in de grote mensen wereld.
Ja inderdaad. In Zuid II bestaat volgens mij al niet eens een zaterdagafdelingNou ja, in dat stuk van De Gelderlander staat ook niks concreets dus.
Wel frappant dat het dus gaat om clubs uit Gelderland (waarschijnlijk Achterhoek en regio Nijmegen), Brabant en West-Friesland). De kans dat tweede- en derdeklassers daar vaker dan heel incidenteel op zaterdag moeten spelen is minimaal.
Ben het wel deels met je eens want het is een democratische keuze die gemaakt is door de juiste organen. Maar je kunt wel twijfels hebben of de belangen van de de clubs die het er niet mee eens waren wel voldoende zijn meegenomen.Mijn standpunt is en blijft: weekendvoetbal is helemaal top zolang de thuisspelende club de wedstrijddag mag bepalen.
Dat dit niet realistisch is: hier uitgebreid over gediscussieerd.
Dreigen met juridische acties richting KNVB: kansloos en zonde van de tijd en het geld.
Dat laatste is natuurlijk niet het geval. Maar that ship has sailed. We zullen het ermee moeten doen.Ben het wel deels met je eens want het is een democratische keuze die gemaakt is door de juiste organen. Maar je kunt wel twijfels hebben of de belangen van de de clubs die het er niet mee eens waren wel voldoende zijn meegenomen.
Heb het idee dat de schrijver positief is over weekendvoetbal aangezien jij hem hebt gepostWeekendvoetbal: logische ontwikkeling of opgelegde dwang? - puurvoetbalonline.nl - Amateurvoetbal Groningen
Puurvoetbalonline.nl dé site waar het amateurvoetbal tot zijn recht komt! Puur Amateurvoetbal Groningen !www.puurvoetbalonline.nl
Hier nog 1 die vanuit Noord-Groningen er naar kijkt.
Het is rechtsgeldig tot stand gekomen maar de manier waarop roept toch wel vragen op.![]()
Amateurclubs bereiden rechtszaak tegen bond voor vanwege weekendvoetbal: ‘Gaan niet langer wachten op KNVB’
Clubs uit de tweede en derde klassen van het amateurvoetbal bereiden een rechtszaak voor tegen de KNVB. Ze zijn fel gekant tegen het weekendvoetbal dat vanaf september 2026 van start moet gaan.www.tubantia.nl
Ben heel benieuwd welke juridische gronden als kansrijk worden gezien voor een succesvolle rechtsgang. Het besluit is bij mijn weten rechtsgeldig tot stand gekomen en rechters bemoeien zich over het algemeen liever niet met het verenigingsrecht. To be continued
ik heb hier zelf contact over gehad met Henk Bolhaar, inmiddels afgezwaaid als lid van de Ledenraad van KNVB. Die geeft aan dat alles netjes is ingebracht en besproken. "Clubs die nu nog in het verweer komen zijn echt véél te laat" aldus Bolhaar.Het is rechtsgeldig tot stand gekomen maar de manier waarop roept toch wel vragen op.
Voorafgaand aan de voorjaarsvergadering van 14 juni 2025 is er op 4 juni 2025 een themasessie geweest over het onderwerp. Daarvan is helaas geen openbaar verslag. In het verslag van de voorjaarsvergadering wordt hier wel aan gerefereerd; 'er is genoeg draagvlak'. Volgens het bestuur Amateurvoetbal is het een onderwerp dat binnen de bestuurlijke bevoegdheid valt waarbij ze middels de themasessie voldaan heeft aan het informeren van de ledenraad.
Je proeft aan alles in het verslag dat het besluit er doorheen is geduwd. Daar kan het dan weer wel.
De vraag is vooral of een rechter vind dat de belangen van de clubs die niet op zaterdag willen spelen goed genoeg gewogen zijn. Gezien de grote groep clubs die zich nu verenigen kun je je dat wel afvragen.
Henk wordt in het verslag een aantal maal geciteerd.ik heb hier zelf contact over gehad met Henk Bolhaar, inmiddels afgezwaaid als lid van de Ledenraad van KNVB. Die geeft aan dat alles netjes is ingebracht en besproken. "Clubs die nu nog in het verweer komen zijn echt véél te laat" aldus Bolhaar.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen alles tot en met de eerste klasse (technisch gezien was dat alleen Derde, Vierde Divisies en Eerste klasses, want de eerste stap was de Tweede Divisie) en daarna de 2e en 3e er bij. Je hebt natuurlijk nu een (succesvolle) basis waar je aan kunt refereren als KNVB zijnde.Voordat alles tot en met de eerste klasse op een hoop werd gegooid is jarenlang overleg geweest. Voor de 2e en 3e klassers zijn er 10 dagen geweest om te kunnen reageren en dat was slechts voor de bühne aangezien het bestuur vond dat ze hier zelfstandig over mogen beslissen