Weekendvoetbal

Baggio

Active member
Ja, voor ouders , leiders en spelers is doorgaans de kantine open als er gevoetbald wordt.
Maar de grootste miskleun van Baggio is natuurlijk dat hij denkt zaterdagverenigingen te kunnen verplichten met wat teams op zondag te voetballen en dat hij verenigingen die dat niet doen overal van wil uitsluiten.
Zonder wrijving geen glans.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
25 jaar gevoetbald, prestatief en recreatief. Jeugdtrainer geweest en bijna 10 jaar bestuurslid Voetbalzaken. En jij ?

Ik voetbal sinds mijn 6e.

Maar ik zit er zelf niet op te wachten om steeds op andere tijdstippen/speeldagen te spelen. Zeker met een gezin is dat niet handig en ik denk dat er met mij velen zijn die dat op recreatief niveau niet trekken.

Laat die prestatieclubs maar mooi weekendvoetbal gaan spelen. Dat zijn vaak jongere gasten en zeker tot en met de 3e divisie ook regelmatig clubhoppers en bijverdieners.
 

Fregge

Well-known member
Dit heeft een "Wanneer je in de voetbalwereld uitlegt dat twee plus twee vier is, dan is het algemeen geaccepteerd dat mensen reageren met: Wat een onzin, die gast snapt er niks van. Hij kan niet eens een bal drie keer hooghouden."-gehalte
 

JMD

Well-known member
Maar ik zit er zelf niet op te wachten om steeds op andere tijdstippen/speeldagen te spelen. Zeker met een gezin is dat niet handig en ik denk dat er met mij velen zijn die dat op recreatief niveau niet trekken.
En toch, juist bij de recreatiesporten is het bij veel sporten juist doodnormaal om op verschillende dagen te spelen, zeker bij binnensporten... Mijn ouders hebben jarenlang gevolleybald en thuis was steeds op woensdag, maar als ze bv in IJmuiden speelden was dat vrijdagavond, Zandvoort zaterdag in de avond, Spaarndam juist zaterdag overdag, enz... Ze wisten gewoon niet beter... En mijn ouders waren ook allebei nog scheidsrechter, nou floot mijn moeder vaak op de avond dat ze moest spelen, maar mijn vader floot op best hoog niveau dus dat was dan juist vaak op zaterdagmiddag. Dus dat betekende veel plannen, en soms gingen mijn zus en ik gewoon mee, zeker op vrijdag- en zaterdagavonden en in vakanties ook doordeweeks.

En volgens mij is dat bij badminton, basketbal, handbal, korfbal enz precies hetzelfde. Alleen de topdivisies hebben een vaste speeldag (vaak de zaterdag).
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Wat interesseert mij het wat ze in het volleybal doen? Daar mag men de bal ook met de handen spelen en bij voetbal niet. Ik ben blij dat wij gewoon een vaste speeldag hebben en dat houd ik graag zo.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Dit heeft een "Wanneer je in de voetbalwereld uitlegt dat twee plus twee vier is, dan is het algemeen geaccepteerd dat mensen reageren met: Wat een onzin, die gast snapt er niks van. Hij kan niet eens een bal drie keer hooghouden."-gehalte

Waarom?
 

JMD

Well-known member
Wat interesseert mij het wat ze in het volleybal doen? Daar mag men de bal ook met de handen spelen en bij voetbal niet. Ik ben blij dat wij gewoon een vaste speeldag hebben en dat houd ik graag zo.
Het ging ook om het voorbeeld. Dat het maar net is wat je gewend bent...
 

Maasveld

Well-known member
Ik voetbal sinds mijn 6e.

Maar ik zit er zelf niet op te wachten om steeds op andere tijdstippen/speeldagen te spelen. Zeker met een gezin is dat niet handig en ik denk dat er met mij velen zijn die dat op recreatief niveau niet trekken.

Laat die prestatieclubs maar mooi weekendvoetbal gaan spelen. Dat zijn vaak jongere gasten en zeker tot en met de 3e divisie ook regelmatig clubhoppers en bijverdieners.
Ik ga me nu op heel glad ijs begeven aangezien ik geen kinderen heb, maar welke problemen levert het op?
 

Baggio

Active member
Ik voetbal sinds mijn 6e.

Maar ik zit er zelf niet op te wachten om steeds op andere tijdstippen/speeldagen te spelen. Zeker met een gezin is dat niet handig en ik denk dat er met mij velen zijn die dat op recreatief niveau niet trekken.

Laat die prestatieclubs maar mooi weekendvoetbal gaan spelen. Dat zijn vaak jongere gasten en zeker tot en met de 3e divisie ook regelmatig clubhoppers en bijverdieners.
Alle veranderingen vragen aanpassingen en da’s best lastig, kan ik goed begrijpen. Tegelijkertijd is het totale amateurvoetbal wel toe aan een aantal grondige veranderingen. De trek vanuit de senioren naar de zaterdag is onmiskenbaar en ik kijk naar mogelijkheden om dit goed in te passen. Dat betekent voor veel clubs een praktische uitdaging qua accomodatiebezetting en de oplossing voorwaarts is niet om alles op zaterdag af te werken. Bij mijn club moeten ieder weekend meer dan 30 thuiswedstrijden ingepland worden, over 3 velden. Daarom pleit ik voor spreiding over het gehele weekend maar dit stuit op weerstand bij principiële zaterdagclubs die zich baseren op geloofsovertuiging. Kwestie van waar je de prioriteit legt.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Dat je er schijnbaar alleen maar wat over mag zeggen als je zelf gevoetbald hebt

Waarom? Ik was gewoon benieuwd hoe hij dat zelf zou ervaren als hij voetbalt. Dat ie dus ieder weekend een andere planning zou hebben. Ik vind wel degelijk dat als je met zulke voorstellen komt, je goed moet weten hoe zoiets leeft bij de voetballers zelf.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Alle veranderingen vragen aanpassingen en da’s best lastig, kan ik goed begrijpen. Tegelijkertijd is het totale amateurvoetbal wel toe aan een aantal grondige veranderingen. De trek vanuit de senioren naar de zaterdag is onmiskenbaar en ik kijk naar mogelijkheden om dit goed in te passen. Dat betekent voor veel clubs een praktische uitdaging qua accomodatiebezetting en de oplossing voorwaarts is niet om alles op zaterdag af te werken. Bij mijn club moeten ieder weekend meer dan 30 thuiswedstrijden ingepland worden, over 3 velden. Daarom pleit ik voor spreiding over het gehele weekend maar dit stuit op weerstand bij principiële zaterdagclubs die zich baseren op geloofsovertuiging. Kwestie van waar je de prioriteit legt.

Ik zou kijken waar dan de mogelijkheden en bereidheid liggen. Misschien wil de oudste jeugd wel op vrijdagavond spelen. Maar vaak zie je de overstap van speeldag ontstaan bij het prestatievoetbal. Er zijn bij zo'n vereniging vaak nog wel recreanten die de zondag gewoon prima vinden.

En als je 30 duels hebt en maar 3 velden, ben je misschien gewoon te groot geworden. Dus een extra veld of een ledenstop is dan ook een optie. Zijn vast wel meer voetbalclubs in de omgeving.
 

Baggio

Active member
Er is niets op tegen om clubs een aantal jeugdteams op zondag te laten voetballen als ze dat willen.
Vooral voor clubs die accommodatieproblemen krijgen als hun eerste op zaterdagmiddag voetbalt, kan dat een oplossing zijn.
Dat betreft dan bijna altijd zondagverenigingen.
Je kunt jeugdcompetities zowel op zaterdag als op zondag organiseren ( zoals in West I )
Vele zaterdagverenigingen zullen niet teams op zondag laten voetballen en niet alleen gebaseerd op geloofsovertuiging.
Het is ook niet nodig. Ze redden zich nu i.h.a.ook prima op zaterdag.
Om clubs geheel van alles en nog wat uit te sluiten als ze geen teams op zondag laten voetballen , zoals Baggio wil, vind ik belachelijk.
Volgens mij speelt de geloofsovertuiging wel een hele grote rol bij de inflexibiliteit. Althans: die reden wordt door de betreffende clubs zelf altijd aangevoerd. Dat jij dat allemaal prima vindt is jouw goed recht. Net zo goed dat ik van mening ben dat de verzuiling in het voetbal niet meer van deze tijd is en er daarom best doorgepakt mag worden. Ik krijg in al jouw commentaren sterk de indruk dat jouw focus vooral ligt op de 1e selecties van clubs en alles graag bij de jaren 50-structuur wil laten. Geen millimeter willen toegeven aan verworven rechten uit het verleden: God voor ons allen en ieder voor zich.
 

Baggio

Active member
Je doet net of het een kleine groep extreme fanatieke streng gelovige christenen is die niet op zondag willen of mogen voetballen.
Ik zal je uit de droom helpen. Dat is niet zo.
En als de KNVB al die clubs wil verplichten op zondag te gaan voetballen met enkele teams op straffe van algehele uitsluiting, haalt ze zich daarmee zoveel problemen op de hals, dat ze dat echt niet zullen doen. Hoe graag jij dat ook wil.
Je doet net of het een kleine groep extreme fanatieke streng gelovige christenen is die niet op zondag willen of mogen voetballen.
Ik zal je uit de droom helpen. Dat is niet zo.
En als de KNVB al die clubs wil verplichten op zondag te gaan voetballen met enkele teams op straffe van algehele uitsluiting, haalt ze zich daarmee zoveel problemen op de hals, dat ze dat echt niet zullen doen. Hoe graag jij dat ook wil.
ik zie het er niet snel van komen inderdaad. De zaterdagbolwerken gaan er alles aan doen om geen millimeter ruimte te geven. Als het aan hen ligt dan mag een thuisspelende zondagvereniging niet eens zelf bepalen hoe laat de aftrap op zaterdag is. Gewoon even eisen dat er niet later wordt afgetrapt dan 15:30 uur. Dus moeten clubs met tegengestelde belangen het dus ook hard durven spelen. Want veel begrip en solidariteit heb ik nog niet voorbij zien komen.
 

Baggio

Active member
Ik zou kijken waar dan de mogelijkheden en bereidheid liggen. Misschien wil de oudste jeugd wel op vrijdagavond spelen. Maar vaak zie je de overstap van speeldag ontstaan bij het prestatievoetbal. Er zijn bij zo'n vereniging vaak nog wel recreanten die de zondag gewoon prima vinden.

En als je 30 duels hebt en maar 3 velden, ben je misschien gewoon te groot geworden. Dus een extra veld of een ledenstop is dan ook een optie. Zijn vast wel meer voetbalclubs in de omgeving.
De trek van zondag naar zaterdag beperkt zich echt niet tot het prestatievoetbal. Ik vind ook niet dat er op zondag geen kelderklassevoetbal meer gespeeld mag worden. Ik ben juist voor spreiding over het hele weekend. Onze vereniging is de laatste jaren hard gegroeid, een ledenstop invoeren is wel eens te sprake gekomen maar die maatregel neem je niet gauw. Goed gerunde club, gezellig en sociaal dus zeer populair
 
Bovenaan