de waan
Well-known member
En in Friesland wordt wel degelijk gehandbald.
Maar die handbal en korfbal vergelijking gaat voorbij aan de essentie.
Ik verbaas me er niet over dat het zaterdagvoetbal in Zuid II in de vorige eeuw niet van de grond kwam.
Dat had ermee te maken dat in die regio er nauwelijks protestanten woonden.
Ik verbaas me er wel over dat in andere districten clubs en jeugd, ook RK jeugd, in andere districten wel vrij veel overstappen naar de zaterdag omdat voetballers kennelijk liever een andere invulling van het weekend willen, maar in Zuid II niet.
En daar zet ik vraagtekens bij.
De vergelijking met handbal en korfbal gaat hier mank.
Naar mijn weten is er daar niet zozeer sprake van een verschuiving.
Die korfbal en handbalvergelijking is wel relevant, omdat dat aangeeft dat er soms weinig logica is en dingen zich schijnbaar ontwikkelen uit gewenning of gewoonte.
"Overstappers" zie je dan ook vrijwel alleen in regio's waar zaterdagvoetbal relatief groot is, zodat de overblijvende zondagclubs meer op een eiland komen te zitten, waardoor overstappen wel verklaarbaar is. Uiteraard wordt daar dan altijd het standaard-riedeltje als reden bij gegeven (maatschappelijke ontwikkelingen, jeugd behouden bladibla), maar ondertussen stappen in regio's waar die ontwikkelingen toch echt niet anders zullen zijn, maar waar zaterdagvoetbal niet veel voorstelt weinig tot geen clubs over (Brabant ten westen van de lijn Breda-Waalwijk, Zuid-Gelderland, Noord Holland-Noord, Twente-Achterhoek).
(Nu stop ik met dit topic verder vervuilen.)