Wedstrijdshirts 2015/16

Fabian

Active member
Het nieuwe uitshirt van Feyenoord verkoopt wel beter dan die van vorig seizoen. Vooral bij de kinderen blijkbaar megapopulair. Maar ja... die houden van rare kleurcombinaties.
 

Jozsef

New member
Het gaat al veel langer de verkeerde kant op met het uittenue

Sjoerd Mossou
22-4-15 - 10:28
COLUMN

Bij Adidas is tegenwoordig een doorgedraaide designer in dienst met een kinky fetisj voor fluoriserende broekjes.

Deze week werd bekend dat Feyenoord volgend seizoen in een nieuw uittenue gaat spelen.
Het woordje 'nieuw' mag u in deze context letterlijk nemen, want originaliteit kun je de ontwerpers niet ontzeggen. Integendeel.

Gek dat niemand ooit eerder op de kleurencombinatie is gekomen, maar Feyenoord speelt vanaf komend weekend in een kobaltblauw shirt met oranjeroze frutseltjes, gecombineerd met een oranjeroze broek en oranjeroze sokken. Leuk detail ook: de mouwtjes hebben - erg leuk bedacht - oranjeroze biesjes!

Op de begeleidende reclamefoto zat Karim El Ahmadi zo vrolijk te grijnzen in zijn nieuwe kobaltblauw/oranjeroze tenue, dat je even vermoedde dat het hier een geintje betrof, of gewoon een flauw photoshopknutseldingetje.
Maar nee, al snel twitterde Jordy Clasie dat hij het tenue 'mooi!' vond - en overduidelijk was dat niet ironisch bedoeld, want Jordy staat al jaren onder contract bij Adidas.

Het schunnigst was de begeleidende verklaring, die stelt dat het tenue 'ge?nspireerd' is op de kleuren van 'de stoeltjes in de Kuip'. Met andere woorden: om deze kleurencombinatie nog enigszins geloofwaardig te verkopen aan puristen en conservatieven, heeft de marketingafdeling als de wiedeweerga een enorm lulverhaal bedacht.

Het was u misschien nog niet opgevallen, maar het gaat al langer de verkeerde kant op met het uittenue. Nog niet eens zozeer uit hypercommercieel oogpunt, want wij voetballiefhebbers begrijpen ondertussen heus wel hoe het werkt.

Een nieuwe uittenue betekent geld. Prima. Snappen we. Geen punt.
Maar zullen we wel weer een beetje normaal gaan doen? Bij Adidas is tegenwoordig een doorgedraaide designer in dienst met een kinky fetisj voor fluoriserende broekjes, waardoor ze bij Ajax al veel langer in de merkwaardigste combinaties rondsjokken. Appelgroen/geel met donkerblauw. Felroze met zwart/grijs.

Je verzint het niet, of ze verzinnen het.
Bij Nike stuurden ze Lionel Messi de laatste jaren in allerlei felgekleurde kanariepakjes de straat op, terwijl iedere stylist snapt dat je juist met Messi niet te gek moet doen, met dat fletse muizenkoppie van 'm.

Maar het grootste probleem zit hem natuurlijk in een gebrek aan historisch besef. In een natuurlijk gevoel voor voetbalcultuur en voor verhoudingen.

Wees gerust, alles hoeft heus niet altijd bij het oude te blijven. De jeugd van tegenwoordig koopt massaal die shirtjes en broekjes, niet nostalgische ouwe lullen zoals wij, dat snap ik ook nog wel. We kunnen niet voor eeuwig in de jaren 70 en 80 blijven hangen - en met een beetje gelikt is niets mis.

Maar een voetbalclub is ook in deze tijd: identificatie. Ook als je cluppie een uitwedstrijd speelt, wil je nog iets herkennen van de club en de stad waar je graag bij wilt horen. Daar zijn oneindig veel variaties in mogelijk, lang leve het ruime denken, maar wel binnen een zekere marge.

Feyenoord is in principe Gouden Gids-lichtgeel of Rotterdams groenwit. Desnoods is het groen met zwart of gewoon neutraal blauw. Ajax? Bij voorkeur lichtblauw, en iets donkerder blauw, of gewoon zwart met rode accenten, liefst met het klassieke clublogo op de borst.

Waar het om gaat is: een club hoort een uithangbord van een sportmerk te zijn. Niet andersom. Maar nota bene onze grootste voetbalclubs laten zich tegenwoordig lenen als wandelende reclamefolders, niet zozeer zichzelf verkopend, maar bovenal de nieuwste kleurencollecties van een Duitse sportkledingfabrikant.

En net zo erg: afgezien van de gekke kleuren zijn het meestal inwisselbare confectieshirts, met van die standaardstreepjes en standaardbiesjes, zonder ook maar ??n subtiele verwijzing naar de stad- of clubcultuur. Dat kan dus niet, mensen. Dat moeten we gewoon niet pikken.

Het is geen wereldramp natuurlijk, een uittenue is ook maar gewoon een uittenue, maar toch zal er iemand in opstand moeten komen, want anders wordt het van kwaad tot erger.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Och, zolang ze met het uitshirt kutten, doen ze maar wat ze niet laten kunnen. Maar nogmaals, bij Heerenveen hebben we vaak redelijke tot mooie uitshirts en die hebben we dan ook maar 2 of 3 keer aan in een seizoen.
 

Pascallovic

Well-known member
Och, zolang ze met het uitshirt kutten, doen ze maar wat ze niet laten kunnen. Maar nogmaals, bij Heerenveen hebben we vaak redelijke tot mooie uitshirts en die hebben we dan ook maar 2 of 3 keer aan in een seizoen.
Bij Heerenveen willen ze nog weleens een uitshirt terugtrekken na protest.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik meen dat Feyenoord ooit 'op verzoek' een roze shirt voor Zoetebier afzegde
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat lijkt mij een peuleschil in vergelijking met een uitshirt. Leg uit, waarom een uitshirt teruggetrokken? Stond de Martini toren op de rug?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Nee, was een historisch verantwoord shirt, wat sprekend leek op het thuisshirt van Ajax. Roda uit, eenmalig gedragen
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het nieuwe forum gaat te snel voor jou SanMark.. Ik zat al een kwartier op je reactie te wachten.
 

Voetbal-Coach

Administrator
Snap sowieso dat gezeur over roze shirts niet. Persoonlijk vind ik het shirt van Palermo een van de mooiste shirts die er zijn.

Beetje achterhaald dat roze een homo kleur is, beetje triest ook eigenlijk. Echte mannen kunnen roze aan ;-)
 

Fabian

Active member
Ik vind dat Feyenoord-shirt helemaal niet zo lelijk eigenlijk;)

Vooral de jongeren schijnen het mooi te vinden. Hoe oud ben je? :p

Ik vind het niets. Ik zie liever inderdaad de traditionele kleuren terugkomen in het uit-shirt. Maar wellicht ben ik al te oud om daar anders naar te kijken.
 

Jozsef

New member
Wedstrijdshirts 2015/16

Ik heb (zoals zovelen) hardloopshirts in die kleuren. Leuk modeshirtje dus, maar het is gewoon geen gezicht als Feyenoorduitshirt. En die broek kan helemaal niet!
En dan nog de kleur van de kuipstoeltjes aanbrengen als inspiratiebron. Ze denken bij Adidas en Feyenoord echt dat we met z'n allen achterlijk zijn geworden.
 
Bovenaan