VVSB

SanMark.

Well-known member
Dat is inderdaad wel een behoorlijk nadeel. Je wordt een stuk minder flexibel.

Maar is die regel er altijd al geweest ?

Volgens mij kon je in de jaren 90 gewoon voor zowel de zaterdag als zondagafdeling van je club uit komen.

Tenminste ik kan mij een verhaal in de krant herinneren over DOS63 ( zeer laag spelend) waarvan de spits er voor zowel de zaterdag als zondag veel in had liggen.
 

bqandy

Well-known member
En steeds wordt aangegeven dat de jeugd niet op zondagochtend wil voetballen.
Ik snap niet waarom de res. hoofdklasse, 1e en 2e klasse niet gewoon op zondagmiddag gespeeld wordt.
Op zaterdag worden dergelijke wedstrijden nagenoeg wel altijd s middags gespeeld.

Daar heb je een punt. Dat heb ik me ook diverse keren afgevraagd toen steeds meer zondagteams hun 2e elftal terug trokken. En er is op de sportparken ruimte genoeg, want de jeugd speelt toch op zaterdag.
 

noordooster

Well-known member
Maar is die regel er altijd al geweest ?

Volgens mij kon je in de jaren 90 gewoon voor zowel de zaterdag als zondagafdeling van je club uit komen.

Tenminste ik kan mij een verhaal in de krant herinneren over DOS63 ( zeer laag spelend) waarvan de spits er voor zowel de zaterdag als zondag veel in had liggen.

In de tijd dat DOS '63 een zaterdag- en een zondagafdeling had, waren er meer spelers die zowel op zaterdag als op zondag hun wedstrijdje meespeelden.
Maar omdat het bij die club gebeurde kun je je afvragen of het volgens de regels was. DOS '63 nam het niet altijd zo nauw met de regels.
 

Joost

Well-known member
Daar heb je een punt. Dat heb ik me ook diverse keren afgevraagd toen steeds meer zondagteams hun 2e elftal terug trokken. En er is op de sportparken ruimte genoeg, want de jeugd speelt toch op zaterdag.

Bij zaterdagteams is er rond de middag weinig ruimte op het sportpark. Die teams moeten dus wel later op de dag spelen, al zie je daar zeker in de categorie A reserve dat vrijwel alle 2e teams ook rond 12:00 spelen. Op zondag spelen de reserveteams tegenwoordig, op uitzonderingen na, ook al wat later in de ochtend.

Tweede teams zul je vrijwel zelden om 9:00 's ochtends op het veld staan. Het geeft de clubs wel ruimte om de bank van het eerste deels te vullen met spelers die eerder die dag nog op 2 hebben gespeeld.
 

noordooster

Well-known member
Bij zaterdagteams is er rond de middag weinig ruimte op het sportpark. Die teams moeten dus wel later op de dag spelen, al zie je daar zeker in de categorie A reserve dat vrijwel alle 2e teams ook rond 12:00 spelen. Op zondag spelen de reserveteams tegenwoordig, op uitzonderingen na, ook al wat later in de ochtend.

Tweede teams zul je vrijwel zelden om 9:00 's ochtends op het veld staan. Het geeft de clubs wel ruimte om de bank van het eerste deels te vullen met spelers die eerder die dag nog op 2 hebben gespeeld.

Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar hier in de buurt worden de meeste wedstrijden van reserveteams , en zeker van de lagere teams op zondag
nog altijd gespeeld om 10.00 uur of op zijn laatst 11.00 uur.
En ik zie eigenlijk nooit dat zo'n wedstrijd op zondag wordt gespeeld na 12.00 uur.
Wanneer je dat wel zou doen, zou het probleem van op zaterdagnacht uitgaande jongeren toch veel minder spelen ?
En als je vroeg op de middag speelt, hoeft het ook geen problemen te geven met reserve staan bij het eerste.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een seniorenwedstrijd op zaterdagochtend gespeeld werd, ook niet bij verenigingen die daarvoor best ruimte hebben op de velden.
 

Joost

Well-known member
Natuurlijk, er zijn uitzonderingen, maar hier in de buurt worden de meeste wedstrijden van reserveteams , en zeker van de lagere teams op zondag
nog altijd gespeeld om 10.00 uur of op zijn laatst 11.00 uur.
En ik zie eigenlijk nooit dat zo'n wedstrijd op zondag wordt gespeeld na 12.00 uur.
Wanneer je dat wel zou doen, zou het probleem van op zaterdagnacht uitgaande jongeren toch veel minder spelen ?
En als je vroeg op de middag speelt, hoeft het ook geen problemen te geven met reserve staan bij het eerste.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een seniorenwedstrijd op zaterdagochtend gespeeld werd, ook niet bij verenigingen die daarvoor best ruimte hebben op de velden.

Indeling reserve noord categorie A zaterdag & zondag van dit seizoen:
http://www.knvb.nl/downloads/bestand/5714/indeling-reserve-elftallen
 

noordooster

Well-known member
Indeling reserve noord categorie A zaterdag & zondag van dit seizoen:
http://www.knvb.nl/downloads/bestand/5714/indeling-reserve-elftallen

Dat bevestigt dus wat ik zei:
Nagenoeg alle wedstrijden van reserveteams op zaterdag beginnen na 12.00 uur en op zondag voor 12.00 uur , de meesten tussen 10.00 en 11.00 uur.
Er zijn, zoals gezegd, enkele uitzonderingen.
Bij de enkele uitzonderingen past vaak ook nog wel een verhaal. Joure, zij hebben geen eerste team meer op zondag, Be Quick 1887, Terschelling en Geel Wit Ameland ( heeft wellicht te maken met bootafvaarten ? ), Forward ( studentenclub )
Maar nogmaals, het maakt mij verder niet uit, maar ik denk dat wanneer je structureel de wedstrijden van de tweede teams na 12.00 uur laat beginnen, zal het probleem van jongens die op zondagochtend niet zo vroeg het nest uit willen minder spelen.
En je hoort alom in deze regio dat dat probleem speelt.
 
Bij De Treffers zijn ze jaren geleden al gestopt met een reserveteam op de zondag. Daar is later een zaterdag 1 voor in de plaats gekomen. De laatste jaren gaan steeds meer jeugdspelers die uit de A komen en op hoog niveau (nu zelfs landelijk 2e divisie) hebben gespeeld maar toch te kort komen voor zondag 1, over naar de zaterdagtak. Zaterdag 1 speelt nu in de 3e klasse. Groot nadeel is nog steeds dat je kiest voor of de zaterdag of de zondag. Als je de verhalen zo leest wordt het toch echt de hoogste tijd dat de KNVB ook eens gaat meebewegen en verandering in deze regel aanbrengt.
 

noordooster

Well-known member
Bij De Treffers zijn ze jaren geleden al gestopt met een reserveteam op de zondag. Daar is later een zaterdag 1 voor in de plaats gekomen. De laatste jaren gaan steeds meer jeugdspelers die uit de A komen en op hoog niveau (nu zelfs landelijk 2e divisie) hebben gespeeld maar toch te kort komen voor zondag 1, over naar de zaterdagtak. Zaterdag 1 speelt nu in de 3e klasse. Groot nadeel is nog steeds dat je kiest voor of de zaterdag of de zondag. Als je de verhalen zo leest wordt het toch echt de hoogste tijd dat de KNVB ook eens gaat meebewegen en verandering in deze regel aanbrengt.

Je komt dan in eenzelfde situatie terecht waar in de Jupiler League, de tweede en de derde divisie over geklaagd wordt.
Dat spelers van het eerste team mee gaan doen met het "tweede" team op zaterdag tegen tegenstanders die zulke mogelijkheden niet hebben. Je kweekt in zulke competities ongelijke kansen . Niet doen dus.
Er zijn volgens mij vele andere eerlijkere mogelijkheden om het probleem op te lossen.
 

Unregistere

Well-known member
In deze regio was het enkele jaren geleden ook zo bij Papendrecht. Die stopten met het tweede, ook al omdat ze ongeveer de enige zondagploeg in onze regio waren. Papendrecht 2 moest dus altijd richting Brabant of Limburg en dus vroeg weg, daar waren steeds minder spelers voor te porren. Was het begin van het einde van het prestatief zondagvoetbal bij die vereniging.

Nu zie je bij IFC, waarvan het eerste zondagteam in de hoofdklasse speelt, min of meer hetzelfde. Hebben ook geen tweede elftal op niveau. De afvallers van het eerste doen daar nooit mee. Is toch een nadeel. Daarom zijn zij twee?nhalf jaar terug ook weer met een zaterdagteam begonnen in de vierde klasse, inmiddels derde klasse. Daar spelen de talenten in die nog niet goed genoeg zijn voor de hoofdklasse.
 

noordooster

Well-known member
In deze regio was het enkele jaren geleden ook zo bij Papendrecht. Die stopten met het tweede, ook al omdat ze ongeveer de enige zondagploeg in onze regio waren. Papendrecht 2 moest dus altijd richting Brabant of Limburg en dus vroeg weg, daar waren steeds minder spelers voor te porren. Was het begin van het einde van het prestatief zondagvoetbal bij die vereniging.

Nu zie je bij IFC, waarvan het eerste zondagteam in de hoofdklasse speelt, min of meer hetzelfde. Hebben ook geen tweede elftal op niveau. De afvallers van het eerste doen daar nooit mee. Is toch een nadeel. Daarom zijn zij twee?nhalf jaar terug ook weer met een zaterdagteam begonnen in de vierde klasse, inmiddels derde klasse. Daar spelen de talenten in die nog niet goed genoeg zijn voor de hoofdklasse.

Daar lijkt me op zich niets mis mee, maar het idee dat spelers zowel voor dat eerste zaterdag- als voor dat eerste zondagteam uit moeten kunnen komen vind ik slecht.
 

Sensini

Active member
Daar lijkt me op zich niets mis mee, maar het idee dat spelers zowel voor dat eerste zaterdag- als voor dat eerste zondagteam uit moeten kunnen komen vind ik slecht.
Ik vind het sowieso vreemd dat een club twee eerste elftallen kan hebben.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Daar lijkt me op zich niets mis mee, maar het idee dat spelers zowel voor dat eerste zaterdag- als voor dat eerste zondagteam uit moeten kunnen komen vind ik slecht.

Waarom is dat slecht ? Je bent tenslotte 1 vereniging ?

En wat maakt het nu uit of je in het 'tweede' op zondag speelt of in het 'eerste' op zaterdag speelt ?

Zo gauw het maar iets vernieuwend is, is meneer het fossiel er al weer tegen.
 

noordooster

Well-known member
Waarom is dat slecht ? Je bent tenslotte 1 vereniging ?

En wat maakt het nu uit of je in het 'tweede' op zondag speelt of in het 'eerste' op zaterdag speelt ?

Zo gauw het maar iets vernieuwend is, is meneer het fossiel er al weer tegen.

Ik heb al zo vaak gezegd, dat niet elke verandering ook een verbetering is.
Daarvan zijn er, binnen en buiten ( onderwijs bv ) het voetbal vele voorbeelden.
Overigens vind ik je verwijt " fossiel" niet sterk.
Je kunt het toch ook wel met alleen maar argumenten ?
 
Laatst bewerkt:

Mug

Member
Waarom is dat slecht ? Je bent tenslotte 1 vereniging ?

En wat maakt het nu uit of je in het 'tweede' op zondag speelt of in het 'eerste' op zaterdag speelt ?

Zo gauw het maar iets vernieuwend is, is meneer het fossiel er al weer tegen.

Zo vreemd is het nou ook weer niet, jeugdspelers mogen zowel op zaterdag en op zondag bij de senioren spelen. De KNVB moet wat flexibeler worden, zullen veel clubs blij mee zijn. De bestaande regel hanteren, na meer dan de helft van de competitie, niet meer terug naar een lager team
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Waarom is dat slecht ? Je bent tenslotte 1 vereniging ?
En wat maakt het nu uit of je in het 'tweede' op zondag speelt of in het 'eerste' op zaterdag speelt ?

Ik heb er inderdaad bezwaar tegen wanneer spelers in hetzelfde weekend, maar ook in hetzelfde seizoen zowel uitkomen in za1 als in zo1.
Mijn bezwaar komt grotendeels overeen met de bezwaren die velen hebben met de competitievervalsing door beloftenteams in de voetbalpiramide.
Wanneer bijv. GRC za1 in de 4e klasse in degradatiegevaar zit en in de laatste 2 competitiewedstrijden enkele spelers uit zo1 uit de 1e klasse opstelt, waardoor het degradatie ontloopt, dan vind ik dat een vorm van competitievervalsing.
 

de waan

Well-known member
Ik ben wel benieuwd of de "echte" zaterdagclubs wel zitten te wachten op al die veredelde reserve- en beloftenteams in hun competitie. Het heeft meer weg van gebruik/misbruik maken van die mogelijkheid. Het wordt echt tijd wat te veranderen in dat opzicht.

Ben het overigens helemaal eens met Sensini, dat je als club twee eerste elftallen kunt hebben is eigenlijk heel erg raar.
 

gevegt

Well-known member
Het is inderdaad vreemd, maar het zou het fuseren van clubs wel eenvoudiger kunnen maken.
 

SanMark.

Well-known member
Ik heb er inderdaad bezwaar tegen wanneer spelers in hetzelfde weekend, maar ook in hetzelfde seizoen zowel uitkomen in za1 als in zo1.
Mijn bezwaar komt grotendeels overeen met de bezwaren die velen hebben met de competitievervalsing door beloftenteams in de voetbalpiramide.
Wanneer bijv. GRC za1 in de 4e klasse in degradatiegevaar zit en in de laatste 2 competitiewedstrijden enkele spelers uit zo1 uit de 1e klasse opstelt, waardoor het degradatie ontloopt, dan vind ik dat een vorm van competitievervalsing.

Op het eind van het seizoen hebben de meeste spelers met een meerwaarde al hun x aantal wedstrijden gespeeld voor het hogere team dus die mogen dan niet meer in het andere team voetballen, dat is nu ook al zo dat spelers van het eerste niet meer met het tweede mee kunnen doen.
 
Bovenaan