Voetbal is groot op Malta

Batigoal

Well-known member
4 oktober 2015 ? Ta?Qali Stadium

20151004_144413.jpg

Het Ta?Qali Stadium, met rechts de voetbalster van het land, Michael Mifsud

Omdat ik inmiddels de gewoonte heb ontwikkeld om iedere vakantie te combineren met tenminste ??n voetbalwedstrijd kon tijdens een trip naar Malta een bezoek aan het Ta?Qali Stadium natuurlijk niet ontbreken! Ver weg van de drukte van het toerisme uit de steden Sliema en Valletta richtten we onze pijlen op Rabat, wat voorstad betekent en letterlijk de voorstad is van de ommuurde plaats Mdina, waar het stadion officieel ligt.

20151004_155031.jpg


Het stadion wordt afwisselend Ta?Qali Stadium of National Stadium genoemd, op Malta doen ze nu eenmaal niet moeilijk over verschillende soorten spelling of aanduiding. De autonavigatie stuurde ons op een onmogelijk smal, maar vooral kapot zigzagweggetje tussen wat krotten en afvalhopen door; die route zou immers maar liefst 5 minuten korter zijn dan de ?gewone? weg over de snelweg. Op een eiland waar de maximale afstand van het ene naar het andere punt zo?n driekwartier bedraagt. Aangekomen bij de parkeerplaats treffen we zowaar drukte aan. Niet vanwege het duel Birkirkara FC-St. Andrews, maar vanwege een basketbaltoernooi dat ploegen van het hele eiland trekt. In een oude legercontainer zonder verlichting. Maltezen weten wel wat sfeer is.

20151004_144847.jpg

In de rij voor een hapje en een drankje

Het Ta?Qali National Stadium doet denken aan een ouderwets Oost-Europees voetbalstadion; stoffige zitjes, bruine catacomben, een brede baan tussen veld en tribunes en ambulances in de hoeken. De randvoorwaarden voor wedstrijden in de Bank of Valletta Premier League voldoen echter prima: welgeteld twintig ballenjongens, een handvol stewards, vier camera?s die de wedstrijd vanuit verschillende standen opnamen en een heuse politiekordon die eventuele hooligans konden aanpakken waren aanwezig. Onder de tribunes keurig een verkooppunt voor hapjes en drankjes met als grootste voordeel dat je tijdens competitiewedstrijden waarschijnlijk nooit in de rij hoeft te staan gezien de opkomst.

20151004_160927.jpg

Dringen voor een plaatsje op de tribune

Hoewel de opkomst anders doet vermoeden is voetbal veruit de populairste sport op Malta. De invloed van de Engelsen en Italianen heeft daarin absoluut een rol gespeeld. In de vele kleine winkeltjes op Malta en het nabij gelegen eiland Gozo stikt het van de shirtjes van Manchester United, Chelsea, Juventus en de clubs uit Milaan. Toch valt de aandacht voor de eigen competitie niet te onderschatten. Zo blijkt wanneer we ?s avonds op de televisie de Maltese Fox tegenkomen waarop de hele dag door alle wedstrijden uit de Bank of Valletta Premier League re-live worden uitgezonden! Op het open net. Kom daar maar eens om in Nederland.

20151004_145014.jpg
 

Batigoal

Well-known member
20151014_125747.jpg

Je koopt op Malta een kaartje voor 2 wedstrijden

Het eiland Malta is niet zo groot. Er zijn dus ook niet zoveel stadions. In het Ta’Qali Stadium worden daarom meerdere duels achter elkaar gespeeld. Op deze zondag hebben we het geluk dat Birkirkara FC-St. Andrews en daarna Hibernians FC-Mosta FC na elkaar volgen. Wat een geluk met zulke affiches! Waar het ene duel eindigt tegen 17.00 uur begint de volgende alweer. Direct na het laatste fluitsignaal van Birkirkara-St. Andrews worden spandoeken en shirts verwijderd en verschijnen er nieuwe kleuren. Blijkbaar is het niet nodig op Malta om een warming-up te doen, want nog geen tien minuten nadat de eerste 22 spelers het veld afgaan verschijnen de volgende 2 teams om direct aan hun duel te beginnen.

Birkirkara FC-St. Andrews

20151004_145447.jpg


De eerste wedstrijd van de dag was die tussen Birkirkara en St. Andrews. Birkirkara is een grote club op Malta met een heuse tifosi. Met je ogen dicht lijkt het stadion een stuk voller te zitten zoveel geluid als die paar honderd fans kunnen maken. Iedere aanval, iedere actie en ieder schot op doel wordt met veel passie begeleid. Het is dan ook niet moeilijk om sympathie te ontwikkelen voor de club met zulke hartstochtelijke fans. Trots ook als ze zijn dat ze deze zomer bijna West Ham United op de knie?n kregen: na 2x 1-0 (dus een overwinning op Malta) verloor Birkirkara na strafschoppen in de Europa League-kwalificatie. En ze hebben zowaar de vedette van de competitie in hun team.

20151004_150404.jpg

Voormalig Italiaans international Fabrizio Miccoli speelt sinds deze zomer op Malta

De ster van Birkirkara is een voormalig Italiaans international; Fabrizio Miccoli. De held van Soccerquest-lid 3hoek speelde voor Juventus, Fiorentina en Palermo en was bij al zijn clubs succesvol en de spits was geliefd vanwege zijn inzet. Nu op zijn 37e heeft hij besloten om zijn carri?re af te sluiten op Malta. Miccoli geniet inmiddels aardig van het leven gezien zijn gezette lichaam. Hij komt nauwelijks boven de cornervlag uit en verzet tijdens een wedstrijd amper een stap. Zijn verschijning speelt op je lachspieren als hij voor het eerst het veld ophobbelt. Echter na 90 minuten is hij de ster van het veld. Zijn postuur en gebrek aan loopvermogen heeft hem tegenwoordig tot een soort middenvelder gemaakt, maar zijn fenomenale traptechniek zorgt er voor dat Miccoli de grote regisseur is. Achteloos zet hij vanaf de middenlijn zijn ploeggenoten alleen voor de doelman, alle spelhervattingen zijn voor hem en altijd weet hij de ballen keurig in de voeten of op het hoofd te spelen. Het is met name aan goalgetter Vito Plut, de Sloveen maakte in een jaar Eerste Klasse bij Waasland-Beveren precies 0 goals, te wijten dat de teller op 4-0 blijft steken. Miccoli zelf is verantwoordelijk voor 2 van de 4 goals van Birkirkara, de andere 2 zijn uiteraard assists van de Italiaanse grootmeester.

20151004_160027.jpg


Dat een 37-jarige zonder sprints de ster van het veld is zegt veel over het niveau. St. Andrews is promovendus en duidelijk de mindere ploeg. De verkeerde keuzes die men maakt en het regelmatig lage tempo zie ik geregeld tijdens mijn bezoeken aan Nederlandse wedstrijden in de Hoofdklasse voorheen bij RVVH. Toch is niet vervelend om naar te kijken, omdat Birkirkara duidelijk een grote score wil neerzetten en vol op de aanval speelt. Hoe dan ook was de hoop dat de tweede wedstrijd een iets gewaagdere pot zou zijn.

20151004_163850.jpg


Hibernians FC-Mosta FC

Hibernians FC is het Shakhtar Donetsk van Malta. De ploeg werd vorig jaar kampioen en deed dat met een ploeg vol Braziliaanse creativiteit. En ook in de wedstrijd tegen FC Mosta stonden 6 van de 7 Brazilianen in de basis; uiteraard op 1 na allemaal aanvallende spelers. Hoewel het verwarrend was om beide supportersscharen uiteen te houden (beide clubs spelen hun thuisduels in zwart-wit-gestreepte tenues) hebben de Peacocks (kampioen Hibernians) duidelijk een grotere aanhang, alhoewel ze het niet halen bij het fanatisme van de Birkirkara-aanhang.

20151004_170126.jpg


Het veldspel van Mosta is echter uitstekend en al snel is duidelijk dat ook deze wedstrijd een flinke uitslag zal krijgen. De kampioen wordt zoek gespeeld en Mosta, een ploeg vol met Afrikanen, laat bij tijd en wijlen fraaie staaltjes combinatievoetbal zien. Waar Birkirkara tijdens de eerste wedstrijd het vooral moest hebben de ingevingen van ??n man, opereert Mosta als een team. Dat Hibernians de topscorer van de competitie afgelopen transferzomer heeft verloren aan een Chinese club is duidelijk te merken. Mosta wint het duel met 1-4 en nestelt zich in de subtop.

Al met al een mooie zondag om in de verzengende hitte twee potten voetbal in de Maltese Premier League te bekijken. Eventjes overwegen we nog om direct daarna een wedstrijd van Rabat Ajax te bezoeken in het nabijgelegen stadion voor Eerste Divisie-wedstrijden, maar de maag rammelt en dus zoeken we het vertier op in Mdina. We stappen in de auto en proberen ons een weg te banen tussen de basketbalsupporters. En terwijl we in de file staan zetten we de radio aan voor live-verslagen van Serie A en Engelse Premier League-wedstrijden.

Voetbal is groot op Malta.
 
Laatst bewerkt:
G

Gast

Guest
Superverslag Batigoal. Ik dacht even dat ik op groundhopping.nl aan het lezen was, en was dan ook verrast door de plotselinge verschijning van 3hoek in je stukje.

Mooi dat die Miccoli daar nog rondloopt.
 

Batigoal

Well-known member
Dank allen voor de leuke reacties! Ik ben altijd wel te porren voor obscuur voetbal, dus dit kwam mooi uit. En stiekem ben ik fan geworden van Birkirkara FC.
 
G

Gast

Guest
Dank allen voor de leuke reacties! Ik ben altijd wel te porren voor obscuur voetbal, dus dit kwam mooi uit. En stiekem ben ik fan geworden van Birkirkara FC.
Birkirkara is wel een goede klinkende naam voor een voetbalclub, dat is zeker.
 

Mario

Well-known member
Ik heb ergens nog een shirtje in de kast liggen van het Maltese nationale elftal ... waarschijnlijk onderin de kast, het is al weer een tijdje geleden dat ik op Malta was.

Mooi verslag Batigoal !
 

SanMark.

Well-known member
Ik heb ergens nog een shirtje in de kast liggen van het Maltese nationale elftal ... waarschijnlijk onderin de kast, het is al weer een tijdje geleden dat ik op Malta was.

Mooi verslag Batigoal !

Dat shirtje van Malta zal dan wel uit 1983 komen.
 
Bovenaan