Maar clubs kunnen zich gewoon aanmelden ongeacht welk niveau ze nu spelen, zolang ze het maar financieel kunnen dragen.
In Lelystad is er ook onlangs een club overgenomen door investeerders, dus als het op deze veel snellere manier kan, wellicht is daar wel animo voor. Bovendien is het een pilot, dus uiteindelijk nemen deze clubs het gros van de huidige 2e divisie over.
Dat laatste slaat toch nergens op? Dan kan je als bv nu 4e klasser zeggen hieraan mee te willen doen en dan na 5 jaar ineens in de 2e divisie te zitten. Daar zullen de Katwijk, Quick Boys, AFC, Rijnburgse Boys en Spakenburg's van deze wereld nooit mee akkoord gaan.
Er zijn voor Vitesse op dit moment 2 reële opties:
1) onderin beginnen
2) een andere club overnemen en op dat niveau verder gaan
De rest is luchtkastelen.
Verder slaat het qua clubs ook nergens op: voor HFC Haarlem is bv geen draagvlak (en dat zeg ik als ook wel een beetje supporter van HFC Haarlem (ik woonde er in de jaren 80 vrij dicht in de buurt)) en met de Koninklijke hebben zij al een 2e divisieclub binnen de stadsgrenzen. FC Zeeland is begin jaren 90 al geprobeerd, werd ook een faliekante mislukking, RBC speelt nu al 3e divisie, dus gaat gewoon op eigen kracht omhoog komen. De Volewijckers is ook zo'n luchtkasteel, onderzoek heeft allang aangetoond dat Ajax heel Amsterdam heeft 'leeggevreten' qua support en dat er dus geen markt is voor een 2e BVO in Amsterdam, en met AFC hebben zij natuurlijk ook een hele mooie amateurploeg, plus nog eens flink wat amateurclubs op 3e/4e divisieniveau. TEC speelt al 3e divisie, en de 2e divisie was te hoog gegrepen voor hen. Laten we het al helemaal niet over de Dijk hebben, de reden die ik hiervoor over de Volewijckers gaf geldt ook bij hen, plus dat zij al eens (2e) divisie gespeeld hebben en daaruit zijn weggevallen, dus ook daar luchtkastelen als het om 1e divisie B gaat. DUNO is nooit verder gekomen dan de Hoofdklasse, en daaruit inmiddels een paar keer gedegradeerd, dus ook dat is luchtkasteel.