Clubs die zeggen niet te betalen en het toch doen zijn zielig. Clubs die hier open voor uitkomen (dat zijn er maar een paar) kiezen mijns inziens voor de gemakkelijke weg want zelf opleiden is veel moeilijker maar zoveel leuker.
Voor mij als supporter van een amateurvereniging is herkenning zeer belangrijk. Het mooiste is als je zo’n jongen al vanavond de jongste jeugd, misschien nog een vader, opa of oom kent die ook in het eerste elftal hebben gespeeld. Dat is voor mij belangrijker dat het wel of niet vergoeden van spelers in welke vorm dan ook. Want of het nu om geld rechtstreeks uit één of andere stichting komt, de speler aan een baan geholpen wordt, de speler als jeugdtrainer of papier staat, de speler een auto of zelfs een huis van een sponsor krijgt. Dat is voor mij allemaal hetzelfde.
En ik denk dat je er een bepaald niveau er niet aan ontkomt anders lopen je spelers weg. Je ziet aan bijvoorbeeld Oranje Nassau (en in het verleden onder andere een PH of een Victoria’28) die een zeer goede jeugdopleiding hebben op niveau terwijl het eerste elftal achterloopt omdat de spelers zijn vertrokken naar andere clubs omdat ze daar betere voorwaarden hebben.
Dus ik zie liever eerste elftallen met eigen jongens (en dan niet zoals ROHDA Raalte waar die “eigen jongens” al in de jeugd bij andere clubs worden weggetrokken) die al dan niet één of andere vergoeding krijgen dan clubs die hun spelers overal vandaan lopen te halen.
Ik vind het erg knap hoe TVC het doet en hoop dat ze zo goed blijven doen hoewel ik eigenlijk van oudsher meer met hun aartsrivaal heb.