Vergelijking amateurvoetbal niveaus Duitsland / Nederland

Goeienavond voetballiefhebbers,

----------------- ALLE GEGEVENS WAT BETREFT NIVEAUS IN VOETBAL IN DUITSLAND ZIJN VOOR DEELSTAAT (NOORD RIJN)WESTFALEN!! -------------------

Ik kom uit Duitsland, nu woonend in Nederland en heb er een vraagje waarmee op me zelf niet verder kom:

Ik zou graag willen weten, of er iemand gebaseerd op uitslagen/data (dus a.u.b geen meningen zonder bron zeg maar) kan zeggen welk niveau hier in (Oost)Nederland gelijk is aan de duitse Bezirksliga (8e Niveau van 12 in totaal in NRW) en die Liga eentje hoger, Landesliga?

Gezien dat een ploeg die het in Kreisliga A (9e Niveau van 12 in totaal in Noord Rijn Westfalen) matig doet en op plek 14 van 18 staat en
het tegen tweedeklasser HVV Tubantia 1 aardig deed en uiteindelijk 4-2 in een oefenwedstrijd 4 weken geleden onderuitgaat,
wat zouden jullie zeggen is een vergelijkbaar niveau voor de Bezirksliga?

Ik kan dit niet inschaten gebaseerd op data omdat ik er alleen drie recente partijen (en een wedstrijd uit het seizoen 16/17) kon vinden die er beetje inzicht wellicht geven:
1) 22/23: Derdedivisist Excelsior 31 1-4 van keurige Oberliga ploeg SpVgg Vreden (5e niveau in NRW, een niveau onder Regionalliga dus eerste profvoetbal niveau) verloren
2) 22/23: Regionalliga nieuwling FC Bocholt van Eredivist NEC Nijmegen 0-3 verloren
3) 22/23: Sterke Kreisliga C ploeg (Niveau 11 van 12 totaal in NRW) van een Zaterdag 4e klasser 3-6 verloren
4) 16/17: Toenmalige Derde Divist Quick '20 tegen Bezirksligist Eintracht Nordhorn 10:0

Dit is alles wat ik heb aan uitslagen/data. Maar gebaseerd daarop is het natuurlijk absoluut niet te bepalen aan welke klas de Bezirksliga in NRW gelijk is, neem ik aan.

Als iemand dit soort nederlands-duitse vergelijkingen interessant vindt of hiermee kan helpen of van eventuelle oefenwedstrijd uitslagen tegen duitse ploegen weet, die van DIT of AFGELOPEN seizoen zijn, zou ik het heel erg waarderen!!!

Ik zelf voetbalde namelijk vroeger op de niveaus tussen de Bezirksliga en Verbandsliga (dus tussen de niveaus 8 en 6 in totaal in NRW) en zit nu beetje te kijken naar een club in een klasse die meer of minder gelijkwaardig is aan Bezirksliga, qua voetballend niveau.

Alvast bedankt voor jullie voor het lezen!
 
Laatst bewerkt:

Maasveld

Well-known member
Goeienavond voetballiefhebbers,

Ik kom uit Duitsland, nu woonend in Nederland en heb er een vraagje waarmee op me zelf niet verder kom:

Ik zou graag willen weten, of er iemand gebaseerd op uitslagen/data (dus a.u.b geen meningen zonder bron zeg maar) kan zeggen welk niveau hier in (Oost)Nederland gelijk is aan de duitse Bezirksliga (8e Niveau van 12 in totaal in NRW) en die Liga eentje hoger, Landesliga?

Gezien dat een ploeg die het in Kreisliga A (9e Niveau van 12 in totaal in Noord Rijn Westfalen) matig doet en op plek 14 van 18 staat en
het tegen tweedeklasser HVV Tubantia 1 aardig deed en uiteindelijk 4-2 in een oefenwedstrijd 4 weken geleden onderuitgaat,
wat zouden jullie zeggen is een vergelijkbaar niveau voor de Bezirksliga?

Ik kan dit niet inschaten gebaseerd op data omdat ik er alleen drie recente partijen kon vinden die er beetje inzicht wellicht geven:
1) Derdedivisist Excelsior 31 1-4 tegen keurige Oberliga ploeg SpVgg Vreden (5e niveau in NRW, een niveau onder Regionalliga dus profvoetbal)
2) Regionalliga nieuwling FC Bocholt tegen Eredivist NEC Nijmegen 0-3
3) Sterke Kreisliga C ploeg (Niveau 11 van 12 totaal in NRW) tegen een Zaterdag 4e klasser 6-3 gewonnen in een oefenwedstrijd

Dit is alles wat ik heb aan uitslagen/data. Maar gebaseerd daarop is het natuurlijk absoluut niet te bepalen aan welke klas de Bezirksliga in NRW gelijk is, neem ik aan.

Als iemand dit soort nederlands-duitse vergelijkingen interessant vindt of hiermee kan helpen of van eventuelle oefenwedstrijd uitslagen tegen duitse ploegen weet, die van DIT of AFGELOPEN seizoen zijn, zou ik het heel erg waarderen!!!

Ik zelf voetbalde namelijk vroeger op de niveaus tussen de Bezirksliga en Verbandsliga (dus tussen de niveaus 8 en 6 in totaal in NRW) en zit nu beetje te kijken naar een club in een klasse die meer of minder gelijkwaardig is aan Bezirksliga, qua voetballend niveau.

Alvast bedankt voor jullie voor het lezen!
BWG
 

Jef400

Well-known member
En zo hoort het ook!!!
Jij gaat hier geen vrienden maken met NO
Grappige is dat amateurvoetbal in Duitsland per deelstaat verschillend is. Er zijn deelstaten waar men op zondag speelt, maar ook deelstaten waar men op zaterdag speelt. Dat is daar cultureel bepaald. Daarnaast vind ik dit een heel erg interessant topic om de piramides te kunnen vergelijken. Ik ben wel benieuwd naar hoe we de tekortkomingen in zowel de Nederlandse als Duitse piramide op kunnen lossen door dit vergelijkingsmateriaal.
 
@Jef400 Heel interessant, eerlijk gezegd nooit gezien gehoord dat er op zaterdag bij ons in Duitsland ook bij de Senioren amateur wordt gevoetbald, maar zou kunnen want ik heb ook maar in NRW gevoetbald heel mijn leven!

Verder, 100% eens, ik vind dit super interessant en volgens mij bestaat er ook nog niks wat hiervoor beetje helderheid opleverd, dus het is wel een gaatje wat veel mensen zeker zouden graag willen zien opgehelderd.
 
@De Wolf Bedoel je nu dat de Bezirksliga beetje gelijk is aan 1e Klasse/3e div? Dat zou niet kunnen omdat Oberliga (Niveau 5, 3 niveaus hoger dan Bezirksliga) denk ik gelijk is aan slechte 2e div / goeie 3e div teams. Ook heeft Eintracht Nordhorn (Bezirksliga) keer 10-0 verkrachting gekregen van een 3eDivist!

Ook is het moeilijk inteschatten allemaal daardoor dat er bij ons 12 niveaus in totaal zijn, van 1. Bundesliga tm Kreisliga D. Volgens mij zijn er minder niveaus in NL tenminste op zaterdag? Dus, het feit dat er niet even veel niveaus zijn en dus ook sws niet een duitse Niveau aan een nederlandse niveau kan worden gemapt maakt het maar moeilijker.
 

Joost

Well-known member
Mijn inschatting is dat de top van de Regionalliga best te vergelijken is met onderkant 1e divisie & 2e divisie.
Daarna gaat het alle kanten op.

De Oberliga Mittelrhein is bijvoorbeeld veel zwakker dan die in Westfalen of Niederrhein en dat geldt dan ook voor de onderliggende niveaus. En dat verschil zie je ook terug als je de Oberliga Bayern vergelijk met die van de hele kleine Regionalverbande zoals Hamburg en Bremen.
 
@Joost

Eens! Hankt er ook weer erg van af he, Bocholt bvb, vris naar Regionalliga WEST promoveerd in NRW en staat trouwens nu in de degradatie deel van de Liga (het is ook de sterkste Regionalliga in DUI) en gelijk in de voorbereiding geoefend tegen Eredivist NEC, gewoon verkracht door NEC. Aan de andere kant, met alle respect, denk ik dat een top team uit Regionalliga wel kan meedoen met slechte Eredivisie Teams. Preussen Münster bvb.

Ook heel interessant is dat een goeie Regionalliga ploeg/slechte 3e liga ploeg als Dortmund II (momenteel laatste plek in 3e liga) wel kan meedoen in oefenwedstrijden tegen gemiddelde Eredivise clubs, bvb Dortmund 2 wint van Go Ahead Eagles

Dus ja, ik zou zeggen eens met jou. Gemiddelde Regionalliga West ploeg zal gelijk zijn aan 1e div, miss 2e div.

Wat betreft het tweede deel, dat klopt helemaal, zoals ik zei is de Regionalliga WEST de heftigste. Bremen en Hamburg zijn zo klein daar heb je niet eens 8 niveaus volgens mij.
 

Jef400

Well-known member
Mijn inschatting is dat de top van de Regionalliga best te vergelijken is met onderkant 1e divisie & 2e divisie.
Daarna gaat het alle kanten op.

De Oberliga Mittelrhein is bijvoorbeeld veel zwakker dan die in Westfalen of Niederrhein en dat geldt dan ook voor de onderliggende niveaus. En dat verschil zie je ook terug als je de Oberliga Bayern vergelijk met die van de hele kleine Regionalverbande zoals Hamburg en Bremen.
Mijn ervaring is dat daar ook nog eens niveauverschil in zit. De Regionalliga Nord en Bayern zijn veel zwakker dan de Regionalliga West, Südwest en Nordost. Ik denk dat de Regionalliga Nord en Bayern onderkant 2e divisie zit, en West, Südwest en Nordost op 1e divisie niveau zit.
 
@Jef400 Eens. Vooral RL West is echt heftig. Het zelfde zie je dan terug met de niveaus die onder de Regionalliga komen, Oberliga Verbandsliga Landesliga Bezirksliga enzovoort. Bezirksliga of Landesliga inn Westfalen/Noordrijnwestfalendus dat is niveau 8 en 7 in totaal is beter dan Oberliga Bremen Hamburg of andere kleinere deelstaaten.
 

noordooster

Well-known member
@De Groene Scout hoe bedoel je geen vrienden maken met NO

Hij zal refereren aan je opmerking over het voetballen op zondag in NRW.
Ik zie niet in waarom ik vanwege die opmerking geen vriend met je zou kunnen zijn.
En overigens beschouw ik ook een aantal mannen die op zondag voetballen als mijn vriend ( en omgekeerd durf ik te stellen).

In Nederland heb je vele principiële zaterdagclubs, die niet op zondag willen voetballen en dat volgens een mede door de KNVB ondertekend convenant ook niet hoeven.
Vooral daaruit voortvloeiend bestaan er in Nederland naast de zondag- ook zaterdagcompetities.
Voor standaardteams bij de amateurs is het aantal zaterdagcompetities in Nederland ongeveer gelijk aan het aantal zondagcompetities.
Met name omdat het zaterdagvoetbal kwalitatief en kwantitatief de laatste jaren nogal toenam ( vergeleken met het zondagvoetbal) bedacht de KNVB diverse maatregelen.
Omdat deze onderwerpen mij interesseren, schrijf ik hier over, de voornaamste reden van DGS's opmerking.
 
Bovenaan