Sterker nog: pas in de 6e wedstrijd van playoff 1 pakte Gent de koppositie.
http://www.vbal4.be/a2014/p010101b.htm#xd
Sterker nog: pas in de 6e wedstrijd van playoff 1 pakte Gent de koppositie.
Als we er van uitgaan dat Nederland in de top 12 blijft (Tsjechi? is 13e op ruim 3 punten van Nederland met alleen Sparta Praag nog actief in de EL), dan houdt Nederland voor het seizoen 2017/2018 dus 2 CL en 3 EL-plaatsen. Enige verschil is wel dat de winnaar van de play-offs in dat seizoen in de 2e kwalificatieronde moet starten. Dat is nu nog de 3e kwalificatieronde.
Voor 2018/2019 ziet het er vooralsnog naar uit dat Nederland een top-12 notering kan vergeten, maar nog wel zicht heeft op de 13e plaats. Als zowel de kampioen van de CL als de El van 2017/2018 zich dan rechtstreeks zouden plaatsen voor de groepsfase CL, zou de kampioen van land nr. 13 rechtstreeks toegang krijgen tot de groepsfase CL. En anders moet onze landskampioen zich toch echt gaan meten met de landskampioenen van landen zoals Zweden, Noorwegen, Polen etc. om te proberen zo toegang tot de groepsfase CL te krijgen. De nr. 2 blijft gewoon in het niet-kampioenenspoor, dus daar verandert niks. Ook het aantal EL-plaatsen wijzigt niet (3 stuks) maar ze moeten zich alledrie via de kwalificaties zien te plaatsen, geen rechtstreekse plek meer in de groepsfase EL.
Niet de laatste voorronde, maar de 3e voorronde. Er zullen dan dus 2 rondes overleefd moeten worden om de groepsfase te halen.Plaats 13, 14 en 15 geven de kampioen het recht om rechtstreeks in de laatste voorronde van de kampioenen te komen.
Overigens is die terugval denk ik maar 1 jaar. Na dit seizoen vervalt voor Nederland een heel slecht jaar terwijl voor Turkije, Zwitserland en Tsjechie een topjaar vervalt.
Als je dit soort ploegen niet kan verslaan moet je niet zeuren dat je geen rechtstreeks ticket voor de CL hebt. Dan heb je er namelijk gewoon niks te zoeken.
Dit seizoen is wel duidelijk geworden dat Ajax niet zoveel in de EL, laat staan de CL te zoeken had. Dat staat dan 19 punten voor op de nummer 3 van Nederland. Ik ben daar heel makkelijk in, dan moet je als Ajax gewoon je mond houden en als we van de zomer weer voorronde CL spelen, dan zal er hoop ik niemand van een makkie spreken. Want voor Ajax is de laatste jaren in Europa niks makkelijk.Eens. Maar ja, Ajax tegen Rapid Wien dit seizoen was ook een 'makkie' voor de Amsterdammers...
:duim:Dit seizoen is wel duidelijk geworden dat Ajax niet zoveel in de EL, laat staan de CL te zoeken had. Dat staat dan 19 punten voor op de nummer 3 van Nederland. Ik ben daar heel makkelijk in, dan moet je als Ajax gewoon je mond houden en als we van de zomer weer voorronde CL spelen, dan zal er hoop ik niemand van een makkie spreken. Want voor Ajax is de laatste jaren in Europa niks makkelijk.
Ben ik deels met je eens. Als je naar de komende seizoenen kijkt, zwerft Nederland altijd rond de 12e/13e plaats rond. De afgelopen seizoenen waren immers geen vetpot voor het Nederlandse voetbal als je naar de jaartotalen kijkt. Landen als Turkije en Zwitserland blijven ondanks alles toch boven Nederland staan op dit moment. Tsjechi? valt op een gegeven moment wel weg, maar daar krijg je weer andere landen zoals Kroati? en Polen voor terug die de strijd met Nederland aangaan.
Dat kan uiteraard veranderen als Nederland volgend seizoen bijvoorbeeld weer 10+ punten scoort en de directe concurrenten veel minder. Dan ziet de wereld er ineens heel anders uit. Als Nederland zijnde heb je gewoon eenmaal in de 4 ? 5 jaar zo'n goed seizoen nodig, anders verval je snel in de grauwe middelmaat. In dat verband kan je natuurlijk zeggen wat je wilt over de Belgische competitie en het play-off systeem, maar feit is wel dat de Belgen de afgelopen 4 seizoenen steeds 1 ? 2 punten meer hebben gescoord dan Nederland.
Toeval?
In dat verband kan je natuurlijk zeggen wat je wilt over de Belgische competitie en het play-off systeem, maar feit is wel dat de Belgen de afgelopen 4 seizoenen steeds 1 ? 2 punten meer hebben gescoord dan Nederland.
Toeval?
Land Belgie NL
2012 5 - 50,5 5 - 68,0
2013 5 - 32,5 7 - 29,5
2014 5 - 32,0 6 - 35,5
2015 5 - 48,0 6 - 36,5
2016 5 - 37,0 6 - 34,5
Zonder de Fair Play plek van Go Ahead hadden we dit jaar 6,8 gescoord. Als je dat gemiddelde de komende jaren (met vijf startplaatsen) vasthoudt sta je zo weer tussen plek 10 en 12.
Hoe hadden ze moeten ingrijpen dan?Wanneer grijpt de KNVB eens in voor het belang van het voetbal?
Hoe hadden ze moeten ingrijpen dan?
Geen club sturen via Fair Play had niet geholpen omdat dan nog steeds de punten door 6 gedeeld hadden moeten worden (het gaat namelijk om het aantal startbewijzen waar een land recht op heeft en niet het aantal clubs dat daadwerkelijk meespeelt).