UEFA-ranking

Forza AZ

Well-known member
Punten 2-4 augustus:

Young Boys (0,200)
Viktoria Plzen (0,100)
Sparta Praha (0,000)
Ajax (0,200)
PAOK (0,000)
Olympiakos (0,000)
Dinamo Zagreb (0,250)
Steaua Bukarest (0,200)
Astra Giurgiu (0,000)

Luzern (0,000) uitgeschakeld
Grasshoppers (0,100)
Slavia Praha (0,100)
Mlada Boleslav (0,200) uitgeschakeld
Slovan Liberec (0,200)
AZ (0,200)
Heracles (0,100) uitgeschakeld
AEK Athene (0,000) uitgeschakeld
PAS Giannina (0,000) uitgeschakeld
Panathinaikos (0,200)
Lokomotiva Zagreb (0,250)
Hajduk Split (0,250)
Rijeka (0,125) uitgeschakeld
Pandurii (0,000) uitgeschakeld
Viitorul Constanta (0,100) uitgeschakeld

11.Zwitserland 29,475 (+5,812) 4/5 29,5
12.Tsjechi? 28,975 (+5,212) 4/5 27,0
------------------------------
13.Nederland 23,663 (0,000) 4/5
14.Kroati? 23,500 (-0,163) 3/4 1,0
15.Griekenland 23,000 (-0,663) 3/5 3,5
------------------------------
16.Roemeni? 21,650 (-2,013) 2/5 10,5

aantal clubs nog actief/totaal aantal clubs
aantal punten dat Nederland op de landen moet inhalen
aantal punten dat de landen op Nederland moeten inhalen
 

ALenstra

Well-known member
Interessant citaat in de VI:
"De vrije val op de UEFA-ranking is niet zozeer te wijten aan de uitkomsten van de playoffs, maar aan de teleurstellende prestaties van onze topclubs."
 

Pascallovic

Well-known member
Hoezo moeten wij van onze topclubs verwachten dat ze veel verder komen dan 1 rondje Europees voetbal na de winterstop? Lekker makkelijk om het op de ploegen te gooien die ooit nog weleens een wedstrijdje winnen in Europa in plaats van op de ploegen ADO, Vitesse, FC Utrecht, PEC Zwolle, FC Groningen, Go Ahead Eagles, SC Heerenveen en Heracles Almelo die bij elkaar maximaal 5 wedstrijden gewonnen hebben in de laatste 6 jaar.
 

Forza AZ

Well-known member
Hoezo moeten wij van onze topclubs verwachten dat ze veel verder komen dan 1 rondje Europees voetbal na de winterstop?
Het probleem is dat ze dat niet eens ieder jaar halen.
Een aantal jaar geleden werd er nog wel eens een plek in de kwartfinale gehaald, nu niet meer. En meer dan 1 Nederlandse club na de winterstop is tegenwoordig ook een uitzondering. Daarmee lever je een hoop punten in.
Van clubs als ADO, Vitesse, FC Utrecht, PEC Zwolle, FC Groningen, SC Heerenveen en Heracles Almelo kun je niet verwachten dat ze gaan overwinteren. Natuurlijk hebben een aantal clubs zich wel geblameerd in de voorrondes (Utrecht tegen Differdange, Groningen tegen Aberdeen bijvoorbeeld), maar 1 of 2 voorrondes verder waren die clubs waarschijnlijk toch wel een club van hoger niveau tegengekomen en alsnog niet veel punten binnengehaald. Het moet echt komen van PSV, Ajax, Feyenoord en AZ. En dan hebben vooral Feyenoord en in iets mindere mate Ajax en PSV toch wel teleurgesteld de laatste jaren.
 

ALenstra

Well-known member
Zeker na een onderzoek van het illustere duo?

Nee, column van Frans Van Den Nieuwenhof. Hij concludeert dat de prestaties in Europa van de playoffs-winnaars nauwelijks invloed hebben op de gemiddelde prestaties van Nederland. NAC in 2009 en ADO Den Haag in 2011 hadden een negatieve invloed op dat gemiddelde terwijl Heerenveen in 2006, NEC in 2008 en FC Utrecht in 2010 een positieve invloed hadden op het gemiddelde. Zelfde verhaal voor de fair play klassement deelnemers: Go Ahead Eagles in 2015 was dramatisch maar FC Twente was in 2012 de best presterende deelnemer van Nederland.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dus wat Frans eigenlijk beweert is dat we in Europa al een paar jaar minder presteren dan voorheen? Dat is me nogal een boude uitspraak zeg.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Feyenoord heeft de afgelopen vijf Europese seizoenen twee jaar niet meegedaan. Het Rutten jaar prima gedaan en de twee Koeman jaren keihard gefaald.
 

Friesland

Well-known member
Het probleem is dat ze dat niet eens ieder jaar halen.
Een aantal jaar geleden werd er nog wel eens een plek in de kwartfinale gehaald, nu niet meer. En meer dan 1 Nederlandse club na de winterstop is tegenwoordig ook een uitzondering. Daarmee lever je een hoop punten in.

Als je slechts 1 team in de knock outfase hebt, impliceert dat ook magere resultaten in de groepsfase, daar waar je juist de meeste punten kunt verdienen zijn. Maximaal 12 punten per team.
 

Pascallovic

Well-known member
Het probleem is dat ze dat niet eens ieder jaar halen.
Een aantal jaar geleden werd er nog wel eens een plek in de kwartfinale gehaald, nu niet meer. En meer dan 1 Nederlandse club na de winterstop is tegenwoordig ook een uitzondering. Daarmee lever je een hoop punten in.
Van clubs als ADO, Vitesse, FC Utrecht, PEC Zwolle, FC Groningen, SC Heerenveen en Heracles Almelo kun je niet verwachten dat ze gaan overwinteren. Natuurlijk hebben een aantal clubs zich wel geblameerd in de voorrondes (Utrecht tegen Differdange, Groningen tegen Aberdeen bijvoorbeeld), maar 1 of 2 voorrondes verder waren die clubs waarschijnlijk toch wel een club van hoger niveau tegengekomen en alsnog niet veel punten binnengehaald. Het moet echt komen van PSV, Ajax, Feyenoord en AZ. En dan hebben vooral Feyenoord en in iets mindere mate Ajax en PSV toch wel teleurgesteld de laatste jaren.
Ajax komt gemiddeld wel aan 1 rondje na de winterstop over de laatste 5 jaar. 7x overwinterd in de laatste 8 jaar. Ik vind het gewoon onzin om de terugval toe te schrijven aan Ajax en PSV. Een Feyenoord reken ik niet mee, want die hebben sinds de UEFA Cup winst pas 2x overwinterd in europa. Ook in de jaren dat we hoger stonden had Feyenoord daar dus amper een aandeel in.

Van clubs als ADO, Vitesse, FC Utrecht, PEC Zwolle, FC Groningen, Eagles, SC Heerenveen en Heracles Almelo mag je meer verwachten dan de 5 overwinningen in de laatste 6 jaar. Dat is mijn punt. Ik verwacht niet dat ze overwinteren, maar uberhaubt de poulefase een keer halen zou leuk zijn, of laten we beginnen met het winnen van een wedstrijd.
 

JMD

Well-known member
Toen we aan die playoffs begonnen was dat 'om de aansluiting met de Europese top terug te krijgen'. Dat jaar haalden PSV en AZ de 1/2 finale CL en UEFA Cup.
Sinds de play-offs er zijn is het alleen maar minder geworden. Zullen we die playoffs niet gewoon eens afschaffen?

Je kan niet zeggen dat de PO werkt 'omdat ze meer punten hebben gehaald dan het gemiddelde in een aantal seizoenen'. Wie weet hoe de ploeg het gedaan had die geplaatst zou zijn als er geen PO waren geweest.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Dat heeft echt niets met die PO te maken hoor. Gewoon dat het verschil veel en veel groter is geworden.

6 jaar terug won Heerenveen 'gewoon' over twee duels van PAOK en nu komt Ajax met de schrik vrij tegen zo'n club.

Als ik terugdenk aan Europese duels tegen CSKA, Dinamo Zagreb, Marseille, Stuttgart, Steaua, Newcastle, Benfica, Sporting etc etc. Dat is allemaal van de laatste 10 jaar dat Hveen daar beter, gelijkwaardig of net aan minder tegen was. Dat is nu al niet meer voor te stellen en ik denk dat je voor meerdere clubs zo'n lijstje kunt maken. Geloof echter niet dat de PO daar nu zo'n invloed op hebben.
 

Pascallovic

Well-known member
De play-offs voegen wat mij betreft niks toe. Er wordt geen club, speler of fan beter van. Op prestaties in Europa heeft het geen positief effect. Ik wil ook niet beweren dat het een negatief effect heeft hoor, zoals ik al zei voegt het helemaal niks toe. Het clubvoetbal is gewoon flink achteruit gegaan. Vroeger gingen de Nederlandse clubs voor overwintering en tegenwoordig zijn we al blij als de groepsfase bereikt wordt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
UEFA-ranking

De playoffs gaat om een plek waar meestal clubs terecht komen die toch al weinig punten halen. Alleen Feyenoord is volgens mij echt de verliezer van playoffs die geacht wordt wel punten te pakken Europees. Alle deelnames aan de playoffs liepen uit op een debacle voor Feyenoord.
 

JMD

Well-known member
Je plaatsen over 34 duels is anders dan in 4 duels. Dat laatste gebeurt natuurlijk met de PO.
 

ALenstra

Well-known member
Vind je? Je plaatst je voor die 4 duels op basis van die 34 wedstrijden die je ervoor speelt. Wat is dan de beste manier om beter te presteren in Europa? Maar daar zijn ze bij de KNVB ook van doordrongen want men bekijkt een andere opzet van de competitie.
 

Pascallovic

Well-known member
Vind je? Je plaatst je voor die 4 duels op basis van die 34 wedstrijden die je ervoor speelt. Wat is dan de beste manier om beter te presteren in Europa? Maar daar zijn ze bij de KNVB ook van doordrongen want men bekijkt een andere opzet van de competitie.
Die 4 duels zeggen gewoon niks. Die zeggen alleen welke ploeg er op het eind van het seizoen beter was. Het is niet voor niets dat meestal wordt gewonnen door de ploeg die aan het eind van het seizoen al in vorm was en niet door degene die ergens in november of december meer punten gepakt heeft.

Ik heb heel weinig vertrouwen in de KNVB, die hebben het format van de huidige niet functionerende play-offs ook bedacht. Ze denken aan een flutbeker met Belgie waarin geen fan interesse heeft en uiteindelijk krijgen we straks dat gedrocht van een systeem uit Belgie erbij.
 
Bovenaan