Hoe zit dat nu precies met dat ticket voor het EK? Dat we gaan degraderen geloof ik wel, ongeacht de loting was dat toch wel het geval geweest.
Even als voorbeeld ga ik ervan uit dat de poules allemaal eindigen op de manier waarop landen geplaatst zijn (dus Duitsland wint de groep van Nederland met Frankrijk als 2e en NL 3e) en ik ga ervan uit dat de nummers 1 & 2 van de WK kwalificatie zich plaatsen voor het EK samen met Rusland (gastland) en Schotland (beste nummer 3 met NL niet meegerekend, ik reken NL niet mee om te laten zien tegen wie we in de PO zouden kunnen komen).
Dan krijg je de volgende eindstanden (landen in vet zijn in mijn voorbeeld al voor het EK geplaatst):
Divisie A:
1. Duitsland, Belgi?, Portugal, Spanje
2. Frankrijk, Zwitserland, Itali?, Engeland
3. Nederland, IJsland, Polen, Kroati?
Divisie B:
1. Slowakij?, Rusland, Oostenrijk, Wales
2. Oekra?ne, Zweden, Bosni?, Ierland
3. Tsjechi?, Turkij?, Noord-Ierland, Denemarken
Divisie C:
1. Schotland, Hongarij?, Sloveni?, Roemeni?
2. Albani?, Griekenland, Noorwegen, Servi?
3. Isra?l, Finland, Bulgarij?, Montenegro
4. Estland, Cyprus, Litouwen
Divisie D:
1. Georgi?, Wit-Rusland, Azerbaijan, Macedoni?
2. Letland, Luxemburg, Faro?r, Armeni?
3. Kazakhstan, Moldavi?, Malta, Liechtenstein
4. Andorra, San Marino, Kosovo, Gibraltar
Dan gaan ze de PO indelen, ze beginnen bij divisie D.
D: groepswinnaars Georgi?, Wit-Rusland, Azerbaijan, Macedoni?
C: groepswinnaars Hongarij?, Sloveni?, Roemeni? (Schotland al geplaatst) en de beste nummer 2 die nog niet naar het EK is (Albani? of Noorwegen)
B: groepswinnaars Oostenrijk, Wales (Slowakij? en Rusland al geplaatst) en de 2 nummers 2 die nog niet naar het EK zijn (Bosni? en Oekra?ne)
A: Nederland als enige land wat nog niet naar het EK is, Tsjechi? & Turkij? als enige nummers 3 in B die nog niet naar het EK zijn, aangevuld met de overige nummer 2 van C (de slechtste van Albani?/Noorwegen)
In die PO spelen de 2 beste op basis van de eindstand thuis tegen de andere 2. Die 2 winnaars nemen het dan in de finale tegen elkaar op (beste weer thuis).