UEFA Nations League

JMD

Well-known member
Ben ook benieuwd naar de reactie van de FIFA. Voor het WK 2022 in Qatar gaan er 55 Europese landen in de kwalificatiegroepen verdeeld worden. Dat kan door middel van 8 groepen van 6 en 1 van 7, maar de vraag is of de wedstrijdkalender daar ruimte voor heeft (14 speeldagen in de groep van 7 tegenover 10 in de groepen van 6). Kans is groter dat hier ook 10 groepen komen, waarbij de nrs. 1 rechtstreeks geplaatst zijn voor het WK. De overige 3 plekken kunnen dan worden verdeeld via het play-off systeem, maar je hebt 4 Nations Leagues. Sluit je dan bij voorbaat Nations League D uit van deelname, of stelt de FIFA als minimumeis dat de aan de play-off deelnemende landen tenminste op plaats 2 of 3 in de kwalificatiegroep zijn ge?indigd?
Zou ook kunnen dat de FIFA de Nations Cup niet accepteert en gewoon de PO-deelnemers uit de nummers 2 van de kwalificatie haalt.

Leuke discussies. Ik zal in een apart topic het format van het EK 2020 nog wel eens proberen uit te leggen, want dat is ook nog een hele kluif met 12 Europese steden die in de groepsfase worden aangedaan, waarbij elk land dat een organiserende stad heeft, daar zeker 2 wedstrijden in de groepsfase speelt. Dat impliceert dat steden (en dus landen) aan elkaar gekoppeld gaan worden.
Ja die wordt ook erg leuk. Vooral ook omdat het natuurlijk afhangt van hoeveel landen zich plaatsen die een EK-stad leveren... Dus het echte schema kan je pas maken als de kwalificatie voorbij is. En dan is het al maart 2020.
 

Makanaky

Well-known member
Echt, dit hoef ik niet meer te volgen hoor. Gewoon knockoutpotjes of de eerste 2 gaan door, waar dan ook ipv al die rare interessantdoenerij met rekenmachines enzo. Een rollende bal op echt gras en zwarte schoenen. Meer vraag ik niet.
 

Batigoal

Well-known member
Hahaha, ik ga niet eens proberen dit topic door te lezen. Wie heeft dit in godsnaam bedacht?
 

Tobcoach

New member
Zou ook kunnen dat de FIFA de Nations Cup niet accepteert en gewoon de PO-deelnemers uit de nummers 2 van de kwalificatie haalt.

Klopt. Met 10 groepen mogen dan de 6 beste nrs. 2 strijden voor de 3 resterende plaatsen.

Ja die wordt ook erg leuk. Vooral ook omdat het natuurlijk afhangt van hoeveel landen zich plaatsen die een EK-stad leveren... Dus het echte schema kan je pas maken als de kwalificatie voorbij is. En dan is het al maart 2020.

Het wordt sowieso een gestuurde loting. Als criterium hanteert de UEFA ook dat supporters van de deelnemende landen niet te ver hoeven te reizen. Ik geloof dat ze een reistijd per vliegtuig van ongeveer 2 uur hanteren. Dit naast de gebruikelijke potindeling op basis van sterkte. Portugal zal - mits ze zich plaatsen - wel in pot 1 terechtkomen. Daarnaast ook de deelnemers aan de Final Four, vermoed ik, en dan waarschijnlijk de beste nr. 2 uit NLA. Dus eerst zal een potindeling worden gemaakt op basis van de resultaten in de Nations Leagues

Vervolgens zal gekeken worden wat de meest voor de hand liggende koppeling van speelsteden zal zijn. Als bijvoorbeeld Spanje en Itali? allebei in pot 1 zitten, kun je die niet koppelen met elkaar. Baku zal - gelet op de ligging en het criterium van reistijd - vermoedelijk aan St. Petersburg worden gekoppeld. Het risico dat Azerbeidzjan in dezelfde pot terechtkomt als Rusland is niet heel erg groot, dus dat lijkt een zekerheidje.

De UEFA heeft aangegeven dat nadat alle deelnemende landen aan EK 2020 bekend zijn, ze ongeveer 6 scenario's zullen opstellen, waaruit vervolgens geloot zal gaan worden. Zoals ik dus al zei, dat wordt een gestuurde loting.
 

JMD

Well-known member
Klopt. Met 10 groepen mogen dan de 6 beste nrs. 2 strijden voor de 3 resterende plaatsen.



Het wordt sowieso een gestuurde loting. Als criterium hanteert de UEFA ook dat supporters van de deelnemende landen niet te ver hoeven te reizen. Ik geloof dat ze een reistijd per vliegtuig van ongeveer 2 uur hanteren. Dit naast de gebruikelijke potindeling op basis van sterkte. Portugal zal - mits ze zich plaatsen - wel in pot 1 terechtkomen. Daarnaast ook de deelnemers aan de Final Four, vermoed ik, en dan waarschijnlijk de beste nr. 2 uit NLA. Dus eerst zal een potindeling worden gemaakt op basis van de resultaten in de Nations Leagues

Vervolgens zal gekeken worden wat de meest voor de hand liggende koppeling van speelsteden zal zijn. Als bijvoorbeeld Spanje en Itali? allebei in pot 1 zitten, kun je die niet koppelen met elkaar. Baku zal - gelet op de ligging en het criterium van reistijd - vermoedelijk aan St. Petersburg worden gekoppeld. Het risico dat Azerbeidzjan in dezelfde pot terechtkomt als Rusland is niet heel erg groot, dus dat lijkt een zekerheidje.

De UEFA heeft aangegeven dat nadat alle deelnemende landen aan EK 2020 bekend zijn, ze ongeveer 6 scenario's zullen opstellen, waaruit vervolgens geloot zal gaan worden. Zoals ik dus al zei, dat wordt een gestuurde loting.

Een extreem gestuurde loting...
 

Mario

Well-known member
Waar is de tijd dat je gewoon 8 deelnemers had en elke winnaar van de 7 kwalificatiegroepen en het gastland zich plaatsten voor het EK ...
 

Makanaky

Well-known member
Waar is de tijd dat je gewoon 8 deelnemers had en elke winnaar van de 7 kwalificatiegroepen en het gastland zich plaatsten voor het EK ...

Inderdaad, toen ging de kwalificatie tenminste ook nog ergens om zonder gereken of bij de beste nummer zoveel zit ja dan nee.
 

JMD

Well-known member
Inderdaad, toen ging de kwalificatie tenminste ook nog ergens om zonder gereken of bij de beste nummer zoveel zit ja dan nee.
Toen was de laatste speelronde vaak helemaal niet meer nodig, en was de laatste speelronde meer dan de helft van de ploegen al uitgeschakeld.
 

Tobcoach

New member
Ach, er hoeft nog maar ??n land bij te komen (Cataloni?????) en je kunt de situatie krijgen dat er een A-EK met 32 en een B-EK met 24 landen gespeeld kan worden. Dan schaf je het EK in de huidige opzet af, en je reorganiseert de Nations League een beetje, en voila: om de 2 jaar een Europees landentoernooi waarbij bijvoorbeeld de nummers laatst uit de 8 groepen van het A-EK degraderen en de landen in de kwartfinale van het B-EK promoveren.

Succes verzekerd.....toch?
 
Bovenaan