Ik begreep ook dat de restzetel naar SP gaat en niet naar D66 zodat rechtsom sowieso niet mogelijk is.
Op basis van de cijfers die ik heb, komt D66 uiteindelijk 5.557 stemmen tekort voor een extra zetel.
Ik mis nog de voorkeursstemmen van de briefstemmen en de BES-eilanden, op basis hiervan hebben 53 kandidaten de voorkeursdrempel gehaald:
11 bij GL-PvdA,
9 bij D66
6 bij de VVD
3 bij het CDA, JA21, het FvD, de BBB en DENK
2 bij de PVV, de PvdD, de SP en Volt
1 bij de SGP, de CU, 50+ en het NSC
Opvallend is dat Kamervoorzitter Martin Bosma de voorkeursdrempel dit keer niet heeft gehaald, hij komt zo'n 500 stemmen tekort.
Bij D66 komt de nummer 27, Marieke Vellinga, in de kamer ten koste van Dion Huidekooper, de nummer 26. Huidekooper komt alsnog in de Kamer als Jetten premier wordt.
Bij GL-PvdA, komen de nummer 32, Barbara Kathmann, de nummer 27, Lisa Viegenthart, de nummer 24 Fatihya Abdi en de nummer 25, Mikal Tseggai in de Kamer, ten koste van Songül Mutluer, Wimar Bolhuis, Geert Gabriëls en Jimme Nordkamp, de nummer 17 t/m 20. Met het vertrek van Timmermans komt Mutluer alsnog in de Kamer.
Bij Volt haalden zowel Dassen en Marieke Koekkoek de voorkeursdrempel, maar de zetel blijft bij Dassen, hij kreeg meer stemmen.
En ondanks dat Eddy van Hijum zelf de voorkeursdrempel haalde, keert hij niet terug doordat zijn partij geen zetels behaalde.
De overige 45 kandidaten die de voorkeursdrempel haalden stonden al hoog genoeg op de kandidatenlijst om op die manier een zetel te bemachtigen.