Tweede Kamerverkiezingen 2025 (29 oktober)

Op welke partij ga jij stemmen?

• PVV

Stemmen: 0 0,0%
  • GL-PvdA

Stemmen: 4 19,0%
  • VVD

Stemmen: 1 4,8%
  • NSC

• D66

Stemmen: 2 9,5%
  • BBB

• CDA

Stemmen: 4 19,0%
  • SP

• Denk

• PvdD

• FvD

• SGP

• CU

• Volt

• JA21

• BVNL

• Bij1

• 50+

• FNP

• andere partij (VD / LP / PP / VV / Linie / NLP / ELLECT / PvdR)

• Totaal aantal stemmers
    21
  • Opiniepeiling gesloten .

Mario

Well-known member
Forumleiding
In bijna 4 jaar tijd nog geen 50 km ver gekomen, de laatste tijd zelfs verliezend en ze maken inmiddels hun eigen soldaten af (zie een link die gevegt in een ander topic deelde). Hoe gaan die in hemelsnaam verder komen?
Één druk op de knop is genoeg, maar dat gaat niet gebeuren. Net als die Europese troepen naar Oekraïne. Laten we ons maar eerst eens druk maken over de problemen in dit land. Er is wat dat betreft genoeg werk aan de winkel. Ik ben alleen bang dat er weinig opgelost gaat worden, ongeacht de kleur van de coalitie.

JMD

Well-known member
Één druk op de knop is genoeg, maar dat gaat niet gebeuren.
Zeker, maar dat was het in de Koude Oorlog ook. En beide zijden (ja, ook Putin) snappen dat zodra die knop ingedrukt wordt het direct afgelopen is met het leven in heel Europa.

Ik ben alleen bang dat er weinig opgelost gaat worden, ongeacht de kleur van de coalitie.
Yesilgoz heeft opnieuw aangegeven niet met PvdA/GL in de coalitie te willen, Klaver heeft aangegeven NL te willen veranderen vanuit de coalitie of de oppositie...

Mario

Well-known member
Forumleiding
Zeker, maar dat was het in de Koude Oorlog ook. En beide zijden (ja, ook Putin) snappen dat zodra die knop ingedrukt wordt het direct afgelopen is met het leven in heel Europa.

Daarom, de koude oorlog hebben we ook overleefd.

noordooster

Well-known member
Een links kabinet zoals Klaver en Jetten willen of een rechts kabinet zoals Yesilgöz en Eerdmans willen?
Eerdmans vindt 75 zetels eigenlijk te weinig, Bontenbal denkt dat 75 wel kan, kennelijk rekent hij er op dat er dan altijd wel steun is van andere partijen ter rechter zijde.
Voor een meerderheid zou er een 5e bij moeten. 50 plus?
Als Yesilgöz toch in een kabinet gaat zitten met PvdA-Groen Links, breekt ze een belangrijke verkiezingsbelofte, iets wat hen bij volgende (gemeenteraads)verkiezingen stemmen zal kosten. Iets wat de linkse partijen helemaal niet erg vinden.
Of gaat Yesilgöz pas overstag na de gemeenteraadsverkiezingen?

JMD

Well-known member
Een links kabinet zoals Klaver en Jetten willen of een rechts kabinet zoals Yesilgöz en Eerdmans willen?
Eerdmans vindt 75 zetels eigenlijk te weinig, Bontenbal denkt dat 75 wel kan, kennelijk rekent hij er op dat er dan altijd wel steun is van andere partijen ter rechter zijde.
Voor een meerderheid zou er een 5e bij moeten. 50 plus?
Als Yesilgöz toch in een kabinet gaat zitten met PvdA-Groen Links, breekt ze een belangrijke verkiezingsbelofte, iets wat hen bij volgende (gemeenteraads)verkiezingen stemmen zal kosten. Iets wat de linkse partijen helemaal niet erg vinden.
Of gaat Yesilgöz pas overstag na de gemeenteraadsverkiezingen?
Denk sowieso dat welke variant er ook komt we ruim over maart 2026 heen gaan. Maar vanaf begin februari zal men zich drukker maken over de campagne dan de formatie vrees ik idd.

(overigens vind ik dat aan de andere kant echt totaal idioot, gemeentelijke partijen zijn vaak met totaal andere zaken bezig dan hun landelijke equivalent. Punt is alleen (en daar doen zowel de politieke partijen als de media aan mee) dat we in aanloop naar de GR-verkiezingen ongetwijfeld debatten gaan zien met Klaver - Yesilgoz - Bontenbal - Jetten enz, terwijl die juist niet in beeld zouden moeten komen dan...

gevegt

Well-known member
Als ik het mij goed herinner waren de kabinetten waar PvdA in zat toch wel redelijk stabiel, sterker nog daar hebben de andere partijen ruimschoots van geprofiteerd.

Friesland

Well-known member
Als ik het mij goed herinner waren de kabinetten waar PvdA in zat toch wel redelijk stabiel, sterker nog daar hebben de andere partijen ruimschoots van geprofiteerd.
4 van de laatste 5 kabinetten waar de PvdA deel van uitmaakte, zaten de rit uit. Alleen Balkenende IV sneuvelde voortijdig, maar ook dat kabinet was een eind op weg om de rit vol te maken. Onder die kabinetten zaten ook een aantal die veel weg hadden van een "verstandshuwelijken", maar het weerhield ze niet om de rit uit te zitten.

Bovenaan