Tweede Kamerverkiezingen 2025 (29 oktober)

Op welke partij ga jij stemmen?

• PVV

Stemmen: 0 0,0%
  • GL-PvdA

Stemmen: 4 19,0%
  • VVD

Stemmen: 1 4,8%
  • NSC

• D66

Stemmen: 2 9,5%
  • BBB

• CDA

Stemmen: 4 19,0%
  • SP

• Denk

• PvdD

• FvD

• SGP

• CU

• Volt

• JA21

• BVNL

• Bij1

• 50+

• FNP

• andere partij (VD / LP / PP / VV / Linie / NLP / ELLECT / PvdR)

• Totaal aantal stemmers
    21
  • Opiniepeiling gesloten .

JMD

Well-known member
Wij worden altijd erop gewezen dat de stem binnen moet zijn bij het briefstembureau op de dag van de verkiezingen. Volgens mij duurt het langer vanwege de procedure, ze openen de enveloppen pas na de verkiezingen afgelopen zijn. Dan moeten ze checken dat de stemverklaring (waarin ze zien dat ik stemgerechtigd ben) geldig is. Pas na die controle, gaat een aparte envelop met mijn stembiljet op een stapel zodat ze niet weten welke stem van wie is. Daarna gaan ze die enveloppen openen en tellen. Al die processen zijn mensen van de partijën bij aanwezig. Daarom duurt het zo lang.

Dat ze niet beginnen met tellen voordat de stembureaus in Nederland gesloten zijn snap ik, maar op zich zouden die controles voor het openen van de enveloppen met de stembiljetten wel eerder moeten kunnen om e.e.a. te versnellen.
Oke. En wat is dan de stemverklaring. Hoe moet ik dat zien?

JMD

Well-known member
Reactie van Jetten net, zet wel een deurtje open voor een centrum rechtse coalitie.
En dat juist op een moment dat die kans kleiner is geworden...

Ik vind trouwens dat er deze keer opvallend weinig verschillen zijn tussen exitpoll en definitieve uitslag, slechts 6 zetels verschil (wat effectief betekent dat er 3 zetels van partij zijn gewisseld). Bij de vorige verkiezing had alleen de PVV al 3 zetels meer uiteindelijk dan de exitpoll

Bernardo

Well-known member
Amsterdam en Hilversum zijn binnen met voorlopige uitslag en nu staat D66 15.000 stemmen voor. Alleen nog Venray en de brief stemmen ik denk dat het wel beslist is.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Oke. En wat is dan de stemverklaring. Hoe moet ik dat zien?
Wij krijgen geen stembiljet toegestuurd, dat deden ze vroeger maar leverde problemen op. Tegen de tijd dat de kandidatenlijsten vastgesteld zijn is er te weinig tijd om alles te versturen en weer op tijd terug gestuurd te krijgen. Niet zozeer voor mensen zoals ik die in Europa wonen, maar als je als Nederlander ergens op een afgelegen eiland in Oceanië woont, heb je op die manier echt 0 kans om te kunnen stemmen. In plaats daarvan, krijgen wij als de kandidatenlijsten eenmaal vastgesteld is (voor kieskring Den Haag) een email met het stembiljet die we uitprinten en opsturen. Natuurlijk moet je dan maatregelen treffen dat alles eerlijk gebeurt, want als iemand 10 biljetten uitprint en terugstuurt moet je er alsnog maar eentje tellen.

Daarom krijgt iedereen een "stemverklaring" toegestuurd van de gemeente Den Haag (die doen alle administratie voor kiezers in het buitenland) met daarop persoonlijke gegevens en een uniek nummer. Als ik mijn stem opstuur, vul ik die verklaring in en doe dat in een envelop met een kopie van mijn paspoort (om te bewijzen dat ik de Nederlandse nationaliteit heb). Mijn stembiljet gaat in een kleinere, gesloten, envelop in de envelop met de stemverklaring en paspoort kopie. Één dezer dagen zal die envelop van mij opengemaakt worden, mijn verklaring & paspoort kopie worden gecontroleerd. Het unieke nummer wordt dan gebruikt om vast te stellen dat ik niet al gestemd had. Zodra een stem van mij binnen is, wordt dat nummer namelijk voor verder gebruik ongeldig verklaard om te voorkomen dat ik die stemverklaring zou kopiëren om zo meer dan 1 keer te stemmen. Als ik in persoon in Nederland gestemd heb (ik kan een kiezerspas aanvragen als ik bij de verkiezingen in Nederland ben, dat doen veel mensen die net over de grens in België of Duitsland wonen), wordt dat nummer ook ongeldig verklaard zodat een eventuele poststem van mij dan niet meer meetelt en ik in plaats daarvan bij het stembureau waar ik gestemd heb geteld wordt.

Als alles in orde is, wordt dan de envelop met mijn stem in een afgesloten stembus gedaan. Op die manier kan het mijn stem niet meer naar mij herleid worden, waardoor anonimiteit gewaarborgd blijft. Als die stembus geopend wordt, wordt mijn envelop met het stembiljet geopend en mijn stem geteld. Mocht er dan meer dan 1 stembiljet in die envelop zitten, dan worden de stemmen in die envelop ongeldig verklaard, want er mag maar één stembiljet per envelop zijn (dus een gezin van meerdere kiesgerechtigden moeten allemaal afzonderlijk hun stem opsturen).

• Leuk
Waarderingen: JMD

Friesland

Well-known member
Als ik het goed begrijp is Venray een kwart van de ontbrekende stemmen en de briefstemmen uit het buitenland drie kwart. Met D66 op een marge van zo'n 15.000, lijkt het mij duidelijk dat zij eerste gaan worden.

De vraag is alleen nog over het er 26 blijven of nog 27 kunnen worden. D66 kom momenteel 12.409 stemmen tekort voor die extra zetel. Die zetel zou dan van de SP moeten komen. (Het lijkt net 2023) De SP hoeft slecht een negende van het aantal stemmen van D66 te houden voor hun derde zetel. Als ik kijk naar de uitslag van Venray uit 2023 zou dat daar moeten lukken; dat betekent dat die marge groeit.

Stel de marge in de telling voorafgaand aan de briefstemmen is 13.500 en laten we ervan uitgaan dat er 90.000 briefstemmen uitgebracht, dan moet D66 15% van de briefstemmen behalen + 9x het aandeel van de SP. Stel de SP behaald 1% van de briefstemmen, dan heeft D66 dus 24% van de briefstemmen nodig; haalt de SP 1,5% van de briefstemmen dan heeft D66 28,5% nodig; haalt de SP 2% van de briefstemmen, dan heeft D66 33% nodig.

Bernardo

Well-known member
Wel schrijnend om te zien al die reacties op social media van complot gekkies dat het allemaal doorgestoken kaart is en dat Forum en PVV veel groter horen te zijn omdat ze niemand kennen die andere partijen stemmen. 😂

• Leuk
Waarderingen: JMD

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Wel schrijnend om te zien al die reacties op social media van complot gekkies dat het allemaal doorgestoken kaart is en dat Forum en PVV veel groter horen te zijn omdat ze niemand kennen die andere partijen stemmen. 😂
Tsja, die zitten echt in een bubbel, vooral bij Forum. Forum is goed georganiseerd online, maar veel snappen niet dat de "echte wereld" anders werkt.

Natuurlijk heb je net zo goed zulke lui op links, maar dat even terzijde. Hier had je dat met Corbyn bijvoorbeeld, in de online bubbel waren zijn aanhangers ervan overtuigd dat hij premier zou worden in 2019, maar hij werd weggevaagd door Johnson en het werd de grootste nederlaag van Labour ooit.

Bovenaan