Tweede Divisie 2016-2017

noordooster

Well-known member
Spakenburg had 150 supporters meegenomen naar het verre Tiel voor een supere langsrijden wedstrijd.

Met die gigantische aantallen uitsupporters valt het dus ook wel mee.

Naar ik heb begrepen waren/zijn die toeschouwers een belangrijke reden voor zondagverenigingen om te willen mixen.
Dat argument gaat kennelijk niet op.
Afschaffen dan maar die tweede divisie en die mix.
Kunnen zondagverenigingen mooi op zondag om 14.00 of 14.30 uur blijven spelen en zaterdagverenigingen op zaterdagmiddag.
 

noordooster

Well-known member
Ik wel weer zeer benieuwd van wie je dat hebt begrepen.

Onlangs las ik in een interview met de voorzitter van VVSB nog dat hij erg blij was in een gemixte competitie te zitten omdat het de club behoorlijk wat meer aan recette opleverde, iets wat hij voor deze realisatie ook al had gedacht en bepleit.
Verder sprak ik een bestuurslid van MSC die ook graag wilde mixen omdat het de club meer toeschouwers zou opleveren.
Eenzelfde verhaal lees ik van voorzitter Delissen van EVV die ook graag een mix wil omdat hij dan meer toeschouwers verwacht ( op senioren.voetbal.nl ).
Ook de voorzitters van Quick '20 en HSC '21 lieten zich een jaar geleden in Tubantia in die bewoordingen uit waarbij ze ook spreken over het belang van derbies.
Maar dat zal toch ook wel iets met recettes en kantine-inkomsten te maken hebben ?
Verder meen ik vaker gelezen en gehoord te hebben dat met name zondagclubs voor een mix waren vanwege grotere publieke belangstelling, maar ik heb geen zin precies uit te zoeken waar en wanneer dat gezegd is.

En bij zaterdagclubs is die behoefte tot mixen minder aanwezig.
Kijk wat dat betreft naar een eerder door jou gedane uitspraak :

Ik leid hieruit af dat je weinig idee hebt van de sentimenten die er leven in het zaterdagvoetbal.

Kort samengevat (en enigszins generaliserend): zaterdagclubs willen niks veranderen: op zaterdag om half drie blijven spelen tegen andere zaterdagclubs en in de bestaande, eigen competities. Ze willen niet promoveren en al helemaal niet tegen beloftenteams spelen. In Spakenburg brak in december zo'n beetje een complete muiterij los, nadat de nieuwe piramideplannen bekend werden.

Bovendien is het geen aanname van mij, maar die informatie komt uit eerste hand.
 

de waan

Well-known member
Goede reseaech. Vooral het terugvinden van mijn post. Het is dit seizoen ook wel weer duidelijk geworden dat met name zaterdagclubs in de regel wat meer moeite hebben met veranderingen. Het mixen is daar maar een klein elementje van.

Er spelen alleen wel twee dingen door elkaar denk ik. Een regionale indeling brengt logischerwijs meer derby's met zich mee en ik denk dat de meeste van de door jou aangehaalde voorbeelden daarop zinspeelden, wat ook logisch is.

Het enige echt relevante argument voor mixen is natuurlijk dat clubs het op semiprofessoneel c.q. topamateurniveau op sportieve gronden moeten uitvechten. Twee paralelle competities kan prima op een lager niveau, maar past niet bij semi-topsport.
 
Laatst bewerkt:

PES5

Administrator
Forumleiding
Het enige echt relevante argument voor mixen is natuurlijk dat clubs het op semiprofessoneel c.q. topamateurniveau op sportieve gronden moeten uitvechten. Twee paralelle competities kan prima op een lager niveau, maar past niet bij semi-topsport.

Zie hier in mijn ogen het argument dat zwaarder weegt dan al die andere tegenargumenten bij elkaar.
 

noordooster

Well-known member
Er spelen alleen wel twee dingen door elkaar denk ik. Een regionale indeling brengt logischerwijs meer derby's met zich mee en ik denk dat de meeste van de door jou aangehaalde voorbeelden daarop zinspeelden, wat ook logisch is.

Het enige echt relevante argument voor mixen is natuurlijk dat clubs het op semiprofessoneel c.q. topamateurniveau op sportieve gronden moeten uitvechten. Twee paralelle competities kan prima op een lager niveau, maar past niet bij semi-topsport.

Natuurlijk spelen derby's ook een rol, maar naar mijn mening werd er de afgelopen jaren afgezien daarvan, dus in het algemeen, ook wel met enige jaloezie gekeken naar de beleving en de toeschouwersaantallen in de zaterdagcompetities ( en de mede daaraan gekoppelde overstap van spelers en clubs naar zaterdag ). Tendensen die zondagverenigingen graag anders zagen.

Met dat laatste ben ik het niet per se eens.
Naar mijn idee hebben die competities altijd goed naast elkaar kunnen bestaan.
In het zaterdagvoetbal waren er volgens mij niet velen die zich daaraan stoorden.
Misschien ook wel omdat men daar wat beter het ontstaan van die scheiding voor ogen heeft en ook de consequenties van mixen inziet.
En dat men de nadelen ervan ( zoals al meermalen genoemd ) zwaarder vindt wegen dan de voordelen ( als men die al ziet... )

Het is bekend dat wat mij betreft er geen mix ( verder ) hoeft te komen.
De opzet van de competities tot vorig seizoen was me prima naar de zin.
Wat mij betreft zou het bij een mix al een hele verbetering zijn wanneer alle wedstrijden, maar in ieder geval za-za, za-zo, zo-za, gespeeld zouden worden op za. om 14.30 uur of 15.00 uur.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik heb het idee dat het bij de 18.00 uur wedstrijden in het algemeen niet bepaald storm loopt.

Kunnen we nou alsjeblieft gewoon aanhouden dat het bij geen enkele amateurclub ooit echt storm loopt? Of het nou zaterdag/zondag om 14:00, 14:30, 15:00 of 18:00 is. Alles onder de Derde Klasse trekt toch zelden 500+ toeschouwers? Het maakt echt geen fluit uit op welk tijdstip het is. Mensen die willen komen kijken, komen toch wel.
 

noordooster

Well-known member
Kunnen we nou alsjeblieft gewoon aanhouden dat het bij geen enkele amateurclub ooit echt storm loopt? Of het nou zaterdag/zondag om 14:00, 14:30, 15:00 of 18:00 is. Alles onder de Derde Klasse trekt toch zelden 500+ toeschouwers? Het maakt echt geen fluit uit op welk tijdstip het is. Mensen die willen komen kijken, komen toch wel.

Wat is stormlopen ?
Hoe je aankijkt tegen toeschouwersaantallen is natuurlijk subjectief, maar ik vind aantallen van 1300, 1400, 1300, 1700 en 2500 die resp. HHC, Kozakken Boys, GVVV, Katwijk en Spakenburg vorig seizoen gemiddeld haalden toch wel heel aardig.
Dit seizoen zitten die clubs op gemiddeld respectievelijk 1100, 1100, 1200, 1200 en 1900, ondanks hun "promotie". ( ook Barendrecht en Excelsior Maassluis daalden )
Dat heeft naar mijn idee te maken met de minder aantrekkelijke tegenstanders en met de wisselende deels oninteressante aanvangstijden.

" Mensen die willen komen kijken, komen toch wel."
Het zou uitgezocht moeten worden, maar ik heb het idee dat er nogal wat toeschouwers om 18.00 uur thuisblijven die anders om 14.30 uur wel waren komen kijken.
 

noordooster

Well-known member
Het argument dat " iemand binnen de KNVB zou hebben gezegd dat het mocht " terwijl de reglementen anders zeggen heeft in ieder geval Pelikaan S. in de noordelijke beker niet geholpen.
Zij werden ondanks dat argument uit de beker geknikkerd.

Met het oog op de degradatiestrijd is een snelle uitspraak wel vereist.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Met dat laatste ben ik het niet per se eens.
Naar mijn idee hebben die competities altijd goed naast elkaar kunnen bestaan.
In het zaterdagvoetbal waren er volgens mij niet velen die zich daaraan stoorden.
Misschien ook wel omdat men daar wat beter het ontstaan van die scheiding voor ogen heeft en ook de consequenties van mixen inziet.
En dat men de nadelen ervan ( zoals al meermalen genoemd ) zwaarder vindt wegen dan de voordelen ( als men die al ziet... )

Geen al te best tegenargument op het argument van De Waan.
 

noordooster

Well-known member
Geen al te best tegenargument op het argument van De Waan.

Gezien jouw vorige opmerking :

Zie hier in mijn ogen het argument dat zwaarder weegt dan al die andere tegenargumenten bij elkaar.

stond jouw mening hieromtrent ook al aardig vantevoren vast. Jij gaf immers al aan het volledig eens te zijn met die stelling van de waan :
'' Het enige echt relevante argument voor mixen is natuurlijk dat clubs het op semiprofessoneel c.q. topamateurniveau op sportieve gronden moeten uitvechten. Twee paralelle competities kan prima op een lager niveau, maar past niet bij semi-topsport. "
Daarnaast heb ik ook wel eens het idee dat je het per definitie met mij oneens bent, ongeacht waarover het gaat.

Ik ben het met die uitspraak van de waan niet eens, vind het niet een belangrijk argument en al helemaal niet het enige dat telt. De uitspraak vind ik trouwens ook meer een mening dan een feit dat te bewijzen zou zijn.

Ik vind parallelle competities op top- en hoofdklasse niveau helemaal geen probleem.
Heb die zondag- en zaterdagcompetities naast elkaar zoals ze er tot vorig seizoen waren nooit als een probleem ervaren en ik kan je verzekeren dat ik daarin niet de enige ben.
( Overigens heb je nu bv alleen op zondag ook al 2 parallelle hoofdklasse competities , hoofdklasse A en B en bij het eventuele mixen van de derde divisies zou je ook weer parallelle competities krijgen. )
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
De toeschouwersaantallen van de 7 zaterdagclubs in de tweede divisie zijn flink gedaald ten opzichte van vorig jaar in de topklasse zaterdag.
Ik ken niet de vergelijkende cijfers van de 7 zondagverenigingen in de tweede divisie. Het zou me niet verbazen als die juist veelal gestegen zijn.
Wel las ik ergens halverwege de competitie dat VVSB behoorlijk meer toeschouwers trok.
 

Joost

Well-known member
De toeschouwersaantallen van de 7 zaterdagclubs in de tweede divisie zijn flink gedaald ten opzichte van vorig jaar in de topklasse zaterdag.
Ik ken niet de vergelijkende cijfers van de 7 zondagverenigingen in de tweede divisie. Het zou me niet verbazen als die juist veelal gestegen zijn.
Wel las ik ergens halverwege de competitie dat VVSB behoorlijk meer toeschouwers trok.

Een van je vele aannames maar deze is heel erg makkelijk te ontkrachten.

VVSB trok vorig jaar 835, zit dit jaar op 830. Dat zijn cijfers van voetbal.com.

Alle clubs trekken minder publiek dan vorig jaar, ook clubs die niet om achterhaalde redenen niet op zondag willen spelen.
 

noordooster

Well-known member
Een van je vele aannames maar deze is heel erg makkelijk te ontkrachten.

VVSB trok vorig jaar 835, zit dit jaar op 830. Dat zijn cijfers van voetbal.com.

Alle clubs trekken minder publiek dan vorig jaar, ook clubs die niet om achterhaalde redenen niet op zondag willen spelen.

Jouw laatste zin snap ik niet.

En wat VVSB betreft, ik hoor de voorzitter halverwege de competitie, zoals ik al zei, in de buurt van minuut 4 nogal hoog opgeven van de huidige toeschouwersaantallen :
https://www.rtvkatwijk.nl/2016/11/rtv-sport-28-11-2016/

Maar het zou kunnen dat het daarna minder is gegaan.
Ik heb ook eens gekeken op die site van jou en inderdaad alleen lienden en de treffers zouden nu meer toeschouwers trekken.
Maar....... de gemiddelden van vorig seizoen die daar staan zijn volstrekt onbetrouwbaar , bij AFC lienden en de treffers is het gebaseerd op 1 !! thuiswedstrijd, bij TEC op 3, bij HFC op 6 en bij una op 10 .
Gemiddelden van alle 15 thuiswedstrijden zeggen mij toch wat meer.....
Joost, je roept opnieuw weer zomaar wat, hoogstwaarschijnlijk omdat het je niet erg uitkomt wat ik beweer.

Deze manier van "ontkrachten" ( van mijn vermoedens )van jou zegt me helemaal niets
Nogmaals.... ik vermoed dat de zondagclubs gemiddeld meer toeschouwers trekken, maar ik ken de exacte cijfers niet
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Jouw laatste zin snap ik niet.

En wat VVSB betreft, ik hoor de voorzitter halverwege de competitie, zoals ik al zei, in de buurt van minuut 4 nogal hoog opgeven van de huidige toeschouwersaantallen :
https://www.rtvkatwijk.nl/2016/11/rtv-sport-28-11-2016/

Maar het zou kunnen dat het daarna minder is gegaan.
Ik heb ook eens gekeken op die site van jou en inderdaad alleen lienden en de treffers zouden nu meer toeschouwers trekken.
Maar....... de gemiddelden van vorig seizoen die daar staan zijn volstrekt onbetrouwbaar , bij AFC lienden en de treffers is het gebaseerd op 1 !! thuiswedstrijd, bij TEC op 3, bij HFC op 6 en bij una op 10 .
Gemiddelden van alle 15 thuiswedstrijden zeggen mij toch wat meer.....
Joost, je roept opnieuw weer zomaar wat, hoogstwaarschijnlijk omdat het je niet erg uitkomt wat ik beweer.

Deze manier van "ontkrachten" ( van mijn vermoedens )van jou zegt me helemaal niets
Nogmaals.... ik vermoed dat de zondagclubs gemiddeld meer toeschouwers trekken, maar ik ken de exacte cijfers niet

Reken alsjeblieft even het gemiddelde van VVSB uit, dat is namelijk wel op basis van 14 thuiswedstrijden van vorig seizoen. En reken daarna even het gemiddelde van dit jaar uit.

Kijk dan ook gelijk even naar de aantal van HHC en zie dat op zaterdag om 18:00 er vaak meer mensen zijn dan op zaterdag om 14:30

Tussen 'ik vermoed' en 'het zal me niet verbazen' zit geen verschil. Je doet wederom aannames zonder ook maar op enig manier daar feiten aan ten grondslag liggen.

Voor jou beeld, ik heb meerdere bronnen met elkaar vergeleken. Voor VVSB is toevalligerwijs 1 bron beschikbaar die van beide seizoenen de cijfers heeft. Dat geeft prima vergelijkingsmateriaal.

Ik zou natuurlijk een uitgebreide cijfermatige onderbouwing kunnen geven maar daar heb ik deze week de tijd niet meer voor. Aangezien jij wederom degene bent die een aanname doet stel ik maar weer eens voor dat je zelf de feiten levert die je ideetje onderbouwen.

Wil je tot die tijd stoppen met het plaatsen van aannames en onzin?
 
Bovenaan