Tweede Divisie 2016-2017

de waan

Well-known member
Ik had het ook gezien, dus maar eens aan het tellen geslagen. Veel was het niet, maar ik telde er toch echt wel wat meer dan 100. De meesten zaten bovendien waarschijnlijk met een wijntje in de vingers achter glas te koekeloeren.

Maar goed, dat AFC geen publiek trekt is toch onderhand ook voor jou toch geen verrassing meer?

Waarom zou je ook gaan kijken als liefhebber als de leiding van de club geen moment onbenut laat om te roepen dat het allemaal zo kut is. Zo wordt het een self-fulfilling prophecy.
 

noordooster

Well-known member
Het blijft opvallend voor de tweede club uit een stad met 840.000 inwoners, die toch zo'n 2.000 leden heeft en die voetbalt op het derde niveau van Nederland.
Kennelijk is er ook bij die leden maar verrekte weinig belangstelling voor de verrichtingen van hun eerste.
Het lijkt dat een aantal spelers uit de eigen jeugd in het eerste hier ook niet zorgt voor wat extra binding.

Overigens zijn er natuurlijk wel meer topamateurclubs die maar weinig toeschouwers trekken en soms vraag ik me wel eens af wie men er, behalve de spelers en het bestuur, een plezier mee doet om op het hoogste niveau te spelen , wetend dat het vaak flink wat geld kost.
Maar ja, zolang de leden van die verenigingen het kennelijk ok vinden......
 

SanMark.

Well-known member
Ik denk dat het bij heel veel clubs draait op het ego van een aantal mensen die de club omhoog willen stuwen . En dat doen door of er zelf veel geld insteken of veel sponsors zoeken die er veel geld in willen stoppen voor hun eigen glorie. Dus zolang het de rest van de leden niets kost dat die spelers veel geld verdienen vinden die over het algemeen alles best. Maar dat kan dan wel een reden zijn dat de rest van de club vervreemd van het vlaggenschip.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Als je in dat weer langs een lijn gaat staan, moet je ook wel heel erg fan/gek zijn.
 

de waan

Well-known member
Ik denk dat het bij heel veel clubs draait op het ego van een aantal mensen die de club omhoog willen stuwen . En dat doen door of er zelf veel geld insteken of veel sponsors zoeken die er veel geld in willen stoppen voor hun eigen glorie. Dus zolang het de rest van de leden niets kost dat die spelers veel geld verdienen vinden die over het algemeen alles best. Maar dat kan dan wel een reden zijn dat de rest van de club vervreemd van het vlaggenschip.
Maar dan heb je het vaak over kleine clubjes die "gekaapt" worden door een grote sponsor. Daar is bij AFC geen sprake van. Maar er is in heel Amsterdam en ook in Rotterdam waarschijnlijk geen amateurclub die meer dan 300 man gemiddeld trekt. In grote steden is die binding gewoonweg veel kleiner als in een dorp, waar vaak de hele gemeenschap erachter staat en oprecht trots is als hun clubje hoog speelt. In Amsterdam worden ze echt niet warm of koud van de 2e Divisie.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ze hebben op dat niveau overal wel overdekte tribunes.

Maar wat kan daar plaatsnemen? Bij AFC is dat niet veel geloof ik. Daarnaast zijn tribuneplaatsen vaak voor ereleden/sponsoren of is in ieder geval een groot gedeelte van die plekken vaak gereserveerd.
 

de waan

Well-known member
Maar wat kan daar plaatsnemen? Bij AFC is dat niet veel geloof ik. Daarnaast zijn tribuneplaatsen vaak voor ereleden/sponsoren of is in ieder geval een groot gedeelte van die plekken vaak gereserveerd.
Bij AFC heb je bijna een compleet tribunevak voor jezelf.

Ik geloof zo'n 600 zitplaatsen. En nog een heleboel mooie plaatsjes achter glas met zicht op het veld in de "societeit" (zo heet dat daar). Die zat wel aardig vol gisteren vermoed ik.
 

noordooster

Well-known member
Maar er is in heel Amsterdam en ook in Rotterdam waarschijnlijk geen amateurclub die meer dan 300 man gemiddeld trekt. In grote steden is die binding gewoonweg veel kleiner als in een dorp, waar vaak de hele gemeenschap erachter staat en oprecht trots is als hun clubje hoog speelt. In Amsterdam worden ze echt niet warm of koud van de 2e Divisie.

Wanneer je in het buitenland zegt dat de tweede voetbalclub in je hoofdstad met zoveel inwoners bij een competitiewedstrijd maar 100 toeschouwers trekt, geloven ze je niet. Ook nog op voorkeursdag en -tijdstip van de club.
In Rotterdam trekken de 2e en 3e club van de stad toch altijd wel een paar duizend toeschouwers.
 

SanMark.

Well-known member
Maar dan heb je het vaak over kleine clubjes die "gekaapt" worden door een grote sponsor. Daar is bij AFC geen sprake van. Maar er is in heel Amsterdam en ook in Rotterdam waarschijnlijk geen amateurclub die meer dan 300 man gemiddeld trekt. In grote steden is die binding gewoonweg veel kleiner als in een dorp, waar vaak de hele gemeenschap erachter staat en oprecht trots is als hun clubje hoog speelt. In Amsterdam worden ze echt niet warm of koud van de 2e Divisie.

Ik zeg toch ook niet alle clubs.
 

Forza AZ

Well-known member
Wanneer je in het buitenland zegt dat de tweede voetbalclub in je hoofdstad met zoveel inwoners bij een competitiewedstrijd maar 100 toeschouwers trekt, geloven ze je niet. Ook nog op voorkeursdag en -tijdstip van de club.
In Rotterdam trekken de 2e en 3e club van de stad toch altijd wel een paar duizend toeschouwers.
Afgelopen vrijdag waren er nog wat AZ-supporters naar Lyon Duchere gaan kijken. De 2e club van Lyon die op het Franse 3e niveau speelt. Aantal toeschouwers: 150.
Het gebeurt dus niet alleen in Nederland dat een 2e club in een grote stad nauwelijk publiek trekt.
 

Unregistere

Well-known member
Wanneer je in het buitenland zegt dat de tweede voetbalclub in je hoofdstad met zoveel inwoners bij een competitiewedstrijd maar 100 toeschouwers trekt, geloven ze je niet. Ook nog op voorkeursdag en -tijdstip van de club.
In Rotterdam trekken de 2e en 3e club van de stad toch altijd wel een paar duizend toeschouwers.

Ja, maar in Rotterdam spelen de 2e en 3e club in de eredivisie. Dat is wel wat anders natuurlijk. De hoogst spelende Rotterdamse amateurclubs trekken ook weinig publiek. Dat is een eerlijkere vergelijking.
 

noordooster

Well-known member
Ja, maar in Rotterdam spelen de 2e en 3e club in de eredivisie. Dat is wel wat anders natuurlijk. De hoogst spelende Rotterdamse amateurclubs trekken ook weinig publiek. Dat is een eerlijkere vergelijking.

Ook toen de 2e en 3e club van Rotterdam op het 2e niveau in Nederland voetbalden trokken ze behoorlijk wat meer toeschouwers dan de 2e club van Amsterdam op het 3e niveau in Nederland.
De hoogst spelende amateurvereniging van Rotterdam speelt voor zover ik weet slechts op het 6e niveau in Nederland. Dan komt het wel wat vaker voor dat men slechts 100 toeschouwers trekt.
Voor een club op 2e divisie niveau en met 2000 leden is het gewoon belachelijk weinig.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Ben het met je eens dat het weinig is. Maar amateurvoetbal vs profvoetbal is geen eerlijke vergelijking, vind ik. Als Amsterdam een tweede BVO had, was die club misschien wel drukker bezocht.
 

noordooster

Well-known member
FC Amsterdam.

Ja, De Volewijckers Blauw Wit, DWS enz.
In de laatste jaren van zijn bestaan liep het volgens mij ook bij Fc Amsterdam niet bepaald storm.
Eigenlijk is het vreemd dat Amsterdam maar 1 BVO heeft.
Er zijn zat steden van min of meer dezelfde grootte waar er minimaal 2 goede BVO's zijn, iedereen kan de voorbeelden wel bedenken.
Ja Max, of moeten we zeggen, gewoon minder een voetbalstad ?
 
Bovenaan