Is Excelsior Maassluis zo verzwakt dat niemand daar wat van verwacht qua titelstrijd?
Verzwakt zijn ze niet echt. De vertrokken spelers kwamen vorig seizoen niet vaak in actie, op Mendes Moreira na. Persoonlijk heb ik er echter toch een beetje het 'Leicester City-idee' bij. Geweldige stunt vorig seizoen, maar ik zie het ze niet herhalen. Ook al omdat ze nu landskampioen zijn en de tegenstanders zich dus anders op Maassluis instellen.
Aan de andere kant... Het elftal is dus vrijwel intact gebleven. Ze zijn degelijk, een vriendenploeg ook wel. Roulerend middenveld, veel loopvermogen en fysiek in de ploeg. Ik zie alleen nog niet direct de vervanger voor Mendes Moreira, dus daar gaan ze er ietsje op achteruit. De nieuwelingen zijn op het oog ook niet direct een meerwaarde, maar meer gehaald voor de breedte of de toekomst.
Ik zie ze dus eerder in de middenmoot eindigen dan echt bovenin, maar je weet het nooit. Op 2 augustus zie ik ze in actie, paar dagen voor de Supercup, dus dan kan ik mijn beeld wellicht bijstellen.
Wat betreft de andere teams die ik iets beter ken: Barendrecht verwacht ik niet bovenin, maar eigenlijk ook niet onderin. Kan altijd gebeuren, zeker in deze afdeling, maar op papier hebben ze gewoon weer een zeer behoorlijke selectie staan. De kern is al langer bij elkaar en dus zal het waarschijnlijk weinig tijd kosten om ingespeeld te raken. Bovendien hebben ze de wellicht wel beste middenvelder van de regio Rijnmond (plus Drechtsteden en Gorinchem) in de gelederen en veel snelheid in de voorhoede.
Kozakken Boys heeft natuurlijk helemaal een sterke selectie. Enige puntje van zorg lijkt de fitheid van aanwinst Raily Ignacio. Is nog even de vraag of hij de start van de competitie zal halen. Topscorer aller tijden van de (zaterdag)topklasse - of net tweede, heb de meest recente lijst nog niet gezien - en een garantie voor goals, dus zijn aanwezigheid is belangrijk. Natuurlijk hebben ze vervangers, maar Berry Powel is wat op leeftijd - maar nog altijd een klasbak - en Ahmed El Azzouti zal nog moeten wennen. Op de flanken kunnen ze de nieuwelingen Ahmad Mendes Moreira en Mahmut S?nmez opstellen. Potenti?le smaakmakers.
Dan hebben ze nog middenvelders als Gwaeron Stout en Everton Pires Tavares - nog een potenti?le smaakmaker - in de gelederen en de beste rechtsback van de regio. Alleen doelman Jesper Hogedoorn mist vermoedelijk de start van de competitie. Kortom, een sterke ploeg, maar nog wel wat twijfels. Als het allemaal goed valt, doen de Boys denk ik wel mee voor de titel.
Het wordt hoe dan ook interessant.
Moeilijk om een indicatie te geven welke ploegen de sterkste en de zwakste zijn. Toch verwacht ik wel een zeer bijzondere clash in voetbalstijlen. Het meer fysieke spel van de zaterdag ploegen, het frivole/jeugdige spel van de beloften ploegen en het meer tactische spel van de zondag ploegen.
Is dat niet een beetje een achterhaalde opvatting? Volgens mij is het niet meer zo als pakweg tien jaar terug, toen je - vooral in Brabant - zondagploegen had die tot op het na?eve af bleven opbouwen vanaf de keeper. Ik geloof ook niet zo dat zaterdagploegen minder 'tactisch' spelen en dat zondagploegen standaard fysiek ondersneeuwen. Zal denk ik toch vooral per club en trainer verschillen.