Tweede Divisie 2016-2017

Joost

Well-known member
Er zal in ieder geval een overgangsperiode zijn voor de eis rond jeugdspelers. Ik kan me niet voorstellen dat de KNVB verlangt dat clubs jeugdspelers bij andere clubs gaan ronselen om aan die eis te voldoen.
 

de waan

Well-known member
Tja, ook op de langere termijn zal het waarschijnlijk op ronselen neerkomen om wel aan de eisen te voldoen. Of die clubs moeten een professionele jeugdopleiding uit de grond stampen.
 

de waan

Well-known member
Nou ja, als je goede faciliteiten biedt en daardoor jeugdspelers aantrekt vind ik dat wel wat anders dan ronselen.
 
Uit De Gelderlander van gisteren: spelers die in het eerste elftal van een ere- of eerstedivisieclub geschorst worden na een rode kaart voor een licht vergrijp, mogen gedurende de schorsing wel in het beloftenelftal van hun club spelen. Het gaat hierbij om beloftenelftallen die in de tweede of derde divisie spelen.

Weet niet of dat hier al ergens aan de orde is geweest maar dit is toch wel een hele merkwaardige regel die riekt naar competitievervalsing.
 
Laatst bewerkt:

De Groene Scout

Well-known member
Uit De Gelderlander van gisteren: spelers die in het eerste elftal van een ere- of eerstedivisieclub geschorst worden na een rode kaart voor een licht vergrijp, mogen gedurende de schorsing wel in het beloftenelftal van hun club spelen. Het gaat hierbij om beloftenelftallen die in de tweede of derde divisie spelen.
Ronduit belachelijk, alles om het de BVO's maar naar het zin te maken zo lijkt het.
 

Ceephax

New member
Ze moeten ook iets verzinnen om de wisselende samenstellingen tegen te gaan. Vorig seizoen heeft Ajax 35 en PSV maar liefst 43 verschillende spelers ingezet bij de beloften. In Spanje gebruikte bijvoorbeeld Real Madrid B "slechts" 28 spelers verschillende spelers.
 

Unregistere

Well-known member
Uit De Gelderlander van gisteren: spelers die in het eerste elftal van een ere- of eerstedivisieclub geschorst worden na een rode kaart voor een licht vergrijp, mogen gedurende de schorsing wel in het beloftenelftal van hun club spelen. Het gaat hierbij om beloftenelftallen die in de tweede of derde divisie spelen.

Weet niet of dat hier al ergens aan de orde is geweest maar dit is toch wel een hele merkwaardige regel die riekt naar competitievervalsing.

Ja, op 2 juli al gemeld.

Maar de vraag is wel hoe snel dit in de praktijk zal gebeuren. De basisspelers van het eerste zijn immers al vrij snel vast gespeeld. In theorie kunnen ze binnen die tien duels wel aan vijf gele kaarten komen, maar het kan ook pas gebeuren als ze al vast staan voor 1. En dan mogen ze niet meer meedoen.

De KNVB gaf zelf aan hiermee in de maag te zitten, maar er dit seizoen nog niets mee te kunnen. Ze pakken het wel mee richting het seizoen daarna.
 

Ceephax

New member
Is er trouwens al een officieel logo? Zowat elke site gebruikt een ander 2e Divisie logo, vandaar mijn vraag.
 

noordooster

Well-known member
Ronduit belachelijk, alles om het de BVO's maar naar het zin te maken zo lijkt het.

Er zijn nog teveel zaken met die jong teams niet of niet goed voor elkaar.
Waarom niet ? Tijdgebrek ?
Dan hadden ze het inpassen van die teams beter 1 of 2 jaar kunnen uitstellen. En pas ermee beginnen als alles goed geregeld is. Of helemaal geen jong teams inpassen.
Want nu levert het alleen maar extra frustratie op als daardoor de competitie niet eerlijk verloopt.
Zonder jong teams was die tweede divisie nog minder nodig geweest dan dat ie nu al is.
 

de waan

Well-known member
Is er trouwens al een officieel logo? Zowat elke site gebruikt een ander 2e Divisie logo, vandaar mijn vraag.

Ja, maar het mocht kennelijk geen geld kosten. Zelfde als de topklasse, waarbij de letters op erg knullige wijze zijn aangepast.
 

Unregistere

Well-known member
Ik vind het nogal overdreven. Ze vergeten dat belangrijke spelers bij een schorsing op basis van gele kaarten vaak al een eind onderweg zijn om 'vast' te staan voor 1 of dat zelfs al zijn, zodat ze sowieso niet kunnen spelen. Laten we het nu eerst eens even afwachten.

Ik denk dat we in de praktijk niet zo gek veel van dit soort gevallen zien. Iedereen gaat er ook klakkeloos vanuit dat trainers en spelers dit ook gaan doen. Maar misschien zit Fraser er wel helemaal niet op te wachten om Qazaishvili tegen Kozakken Boys te laten spelen.

De KNVB vindt het zelf ook geen goede situatie, maar gaf eerlijk aan dat ze er nu niets aan konden doen. Verwachting is dat het in 2017/18 al niet meer kan. De vergelijking die Spaan trekt snap ik, maar klopt ook niet helemaal. Kozakken Boys 1 en 2 vallen allebei onder het tuchtrecht van het amateurvoetbal, dat is bij Vitesse en Jong Vitesse anders. Vitesse valt dan onder het tuchtrecht betaald voetbal en daardoor kun je deze situatie inderdaad eventueel meemaken.

Ik vind dat er sowieso allemaal wat krampachtig wordt gedaan over de BVO's. Misschien zit ik straks helemaal fout, maar ik denk dat de BVO's - met name in de derde divisie - voornamelijk met jeugdspelers gaan voetballen en dat ze er helemaal niet echt op zitten te wachten om spelers van het eerste tegen amateurs te laten voetballen.
 

de waan

Well-known member
Wat een belachelijke overtrokken reactie. En en passant laat hij merken ook nog eens weinig van de achtergrond te weten. Het is namelijk een regel die altijd al heeft bestaan en ook nooit problematisch was (omdat reserveteams altijd in reserveklassen speelden). Alleen heeft niemand echt acht gegeven op deze regel, totdat het kennelijk iemand ineens op viel. De KNVB heeft al aangegeven dat de regel ongelukkig is, maar dat deze niet meer voor het komende seizoen aangepast kan worden.

Verder is het daadwerkelijke effect waarschijnlijk beperkt, omdat ook gewoon aan de andere regels voor dispensatiespelers moet worden voldaan. Spelers die zich hebben vastgespeeld bijvoorbeeld kunnen sowieso al niet meer meespelen.

Kortom: veel ophef (en buitenproportioneel overspannen reacties) over iets dat in de praktijk niet of nauwelijks gevolgen heeft. Maar ja, tegen de KNVB aan schoppen doet het in bepaalde kringen kennelijk altijd goed.

EDIT: Je was me net voor, Unregistere. ;-)
 

Forza AZ

Well-known member
Spelers die in de Eredivisie of Jupiler League geschorst worden na een rode kaart voor een licht vergrijp, zoals het ontnemen van een scoringskans, mogen daarna wel in het beloftenelftal spelen. Ze worden dan alleen geschorst voor het eerste elftal. Voor rode kaarten na zwaardere overtredingen mogen ze in geen enkel elftal spelen.? Hiermee introduceert de KNVB en nog nooit eerder voorgekomen regel.

Is dit wel een nieuwe regel? Dit was volgens mij altijd al zo bij de belofte-teams.

Edit: Staat inderdaad al 2 posts hierboven, dat deze regel helemaal niet nieuw is.
 

noordooster

Well-known member
Ik vind het nogal overdreven. Ze vergeten dat belangrijke spelers bij een schorsing op basis van gele kaarten vaak al een eind onderweg zijn om 'vast' te staan voor 1 of dat zelfs al zijn, zodat ze sowieso niet kunnen spelen. Laten we het nu eerst eens even afwachten.

Ik denk dat we in de praktijk niet zo gek veel van dit soort gevallen zien. Iedereen gaat er ook klakkeloos vanuit dat trainers en spelers dit ook gaan doen. Maar misschien zit Fraser er wel helemaal niet op te wachten om Qazaishvili tegen Kozakken Boys te laten spelen.

De KNVB vindt het zelf ook geen goede situatie, maar gaf eerlijk aan dat ze er nu niets aan konden doen. Verwachting is dat het in 2017/18 al niet meer kan. De vergelijking die Spaan trekt snap ik, maar klopt ook niet helemaal. Kozakken Boys 1 en 2 vallen allebei onder het tuchtrecht van het amateurvoetbal, dat is bij Vitesse en Jong Vitesse anders. Vitesse valt dan onder het tuchtrecht betaald voetbal en daardoor kun je deze situatie inderdaad eventueel meemaken.

Ik vind dat er sowieso allemaal wat krampachtig wordt gedaan over de BVO's. Misschien zit ik straks helemaal fout, maar ik denk dat de BVO's - met name in de derde divisie - voornamelijk met jeugdspelers gaan voetballen en dat ze er helemaal niet echt op zitten te wachten om spelers van het eerste tegen amateurs te laten voetballen.

Dat er verschillend tuchtrecht geldt mag zo zijn, maar nu de KNVB het hele zaakje op elkaar wil aansluiten zou zoiets belachelijks als dat een geschorste speler van het eerste wel mee mag doen met het tweede beslist niet voor moeten kunnen komen.
Temeer omdat clubs uit de tweede divisie en lager dat ook mijns insziens terecht niet kunnen. Hier zal men echt de zaken gelijk moeten trekken en eigenlijk had dat al gebeurd moeten zijn.
Je gaat ervan uit dat de situatie zich niet zal voordoen . Bij een schorsing met rood in de eerste helft van de competitie kan het zich natuurlijk best voordoen.
Dan staat een speler nog niet vast.
En je gaat ervan uit dat men wellicht in het jong team geen gebruik zou willen maken van zo'n geschorste.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar daar ben ik niet gerust op. 1 Van de redenen ( ik weet het: 1 van de ) waarom clubs niet met hun jong teams wilden meedoen in de piramide was de beperking in het laten meespelen van van eerste elftalspelers bij de beloften.
Ook vind ik de regel die een verschil maakt in zwaarte van overtredingen om te kijken of je wel of niet mag meedoen in de beloften raar. Ook al heeft die al veel langer bestaan.
Logisch trouwens dat eerder niemand over die regels viel. Die golden namelijk voor alle beloftenteams die bij elkaar in 1 competitie speelden.
Voor iedereen gelijk.
Dat is komend seizoen natuurlijk anders.
Niet alle geschop tegen de KNVB aan is terecht, maar als er reden toe is en dat is de laatste tijd nogal eens het geval, mag er gerust wat van gezegd worden.
 

noordooster

Well-known member
Is dit wel een nieuwe regel? Dit was volgens mij altijd al zo bij de belofte-teams.

Edit: Staat inderdaad al 2 posts hierboven, dat deze regel helemaal niet nieuw is.

De regel is niet nieuw, maar de situatie waarin je hem toe kunt passen is nieuw.
In de nieuwe situatie voor de jong teams in de piramide zou het niet meer mogelijk moeten zijn.
Je moet er van af en ik begreep dat de KNVB, zij het wat te laat, er werk van gaat maken.
Als de regel zo blijft in de gesloten belotencompetitie(s) heb ik er minder moeite mee.
 

Ceephax

New member
Bezoekersvak

Tweede Divisie: geen licentie-eisen voor het ontvangen van het uitpubliek. Verenigingen die promoveren naar de Eerste divisie zorgen voor een gescheiden bezoekersontvangst. Als teams drie seizoenen uitkomen in de Eerste divisie moet er worden voldaan aan de eisen bestaande in de Eerste divisie.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/vitesse-beloftes-mogen-naar-berg-en-bos-1.6202385

Deze actie snap ik niet helemaal.

Aangescherpte voorwaarden beloftenteams

* er mogen maximaal twee spelers van het eerste elftal tegelijkertijd deelnemen in een wedstrijd van de beloften;

* dit betekent voor spelers ouder dan 23 jaar dat ze maximaal ?f tien keer in de basisopstelling van het eerste elftal mogen staan ?f tien keer 45 minuten in een wedstrijd mogen meespelen. Daarna mogen ze niet meer uitkomen in het beloftenteam;

* voor spelers onder de 23 jaar geldt dat ze niet meer voor het beloftenteam speelgerechtigd zijn als ze 15 wedstrijden of meer voor het eerste team zijn uitgekomen;

* er mogen twee dispensatiespelers in het beloftenteam meespelen. Dit zijn spelers die v??r 1 januari 1993 zijn geboren of spelers die bij het eerste elftal hebben gespeeld maar niet als basis speler en minder dan 45 minuten voorafgaand aan de beloftewedstrijd.

Dit waren de voorwaarden van afgelopen seizoen, zijn daar verder nog veranderingen aangebracht?
Beginnen spelers onder de 23 uit het eerste elk seizoen weer op 0? Of blijven de gespeelde wedstrijden voor het eerste staan?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan