Turnen; ook leuk of toch niet?

de waan

Well-known member
Als je als ouder je jonge kind elke ochtend om 6 uur naar het zwembad of turnhal laat gaan ben je wat mij betreft niet goed snik.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Topsport op jonge leeftijd is kindermishandeling en zou verboden moeten worden.

Ik weet niet of je het zo algemeen kunt stellen. Het zoontje (12 jaar) van een collega van mij kickboxt op heel hoog niveau. Doet mee aan Europese kampioenschappen en dergelijke. Maar vanuit die vereniging is juist alles erop gericht om de opvoeding op een zo normaal mogelijke manier te laten verlopen. Ouders worden volop betrokken, kinderen gaan gewoon naar school, worden gestimuleerd om met andere kinderen te spelen. Er zijn speciale programma's gericht op normen en waarden, er is aandacht voor die kinderen om hun kracht enkel te gebruiken in de ring, etc. Die jongen heeft ongelooflijk veel plezier in wat hij doet. Kortom, het kan wel.
 

JMD

Well-known member
Ik weet niet of je het zo algemeen kunt stellen. Het zoontje (12 jaar) van een collega van mij kickboxt op heel hoog niveau. Doet mee aan Europese kampioenschappen en dergelijke. Maar vanuit die vereniging is juist alles erop gericht om de opvoeding op een zo normaal mogelijke manier te laten verlopen. Ouders worden volop betrokken, kinderen gaan gewoon naar school, worden gestimuleerd om met andere kinderen te spelen. Er zijn speciale programma's gericht op normen en waarden, er is aandacht voor die kinderen om hun kracht enkel te gebruiken in de ring, etc. Die jongen heeft ongelooflijk veel plezier in wat hij doet. Kortom, het kan wel.
Precies. Maar in de laatste zin schets je ook het allerbelangrijkst: het kind moet het leuk vinden. En als het kind het leuk vindt om 25 uur per week te voetballen, tennissen, turnen, kickboksen (of: piano spelen, gitaar spelen, schilderen enz) is er niks mis mee. Als je dan in het artikel dat SM aanhaalt leest dat alle ramen zijn afgeplakt dan geeft het al aan hoe het daar gaat.

En het probleem ligt natuurlijk bij de trainers, maar imo meer nog bij de bond. Die was al jaren op de hoogte, maar doet helemaal niks. Ze hebben nu (voor de vorm) opgetreden, door die trainers op non-actief te zetten, maar dat deden ze puur omdat er zoveel media-aandacht was. De schoonmaak moet daar ook door de besturen, de werkgroepen enz, want die hebben jarenlang de andere kant op gekeken.
 

ALenstra

Well-known member
Tja, de bonden kijken puur naar de medailles. Die boeit het niet dat kinderen gekleineerd, uitgescholden en mishandeld worden omdat ze volgens de trainers hun best niet doen. Diezelfde trainers worden ook nog eens door de media en het grote publiek op handen gedragen zodra er weer een medaille binnen is.
 

JMD

Well-known member

Nog eerder dus. 2006-2008 wist men het al...
 

erka

Well-known member
Hans van Zetten per direct weg bij de NOS. Heeft in het verleden de misstanden goedgepraat.
 

JMD

Well-known member
Sowieso, die man was dus al 72. DeMart hebben ze op zijn 65e weggestuurd, vanwege zijn leeftijd en dan laat je Van Zetten zitten...
 

Marinos

Well-known member
Sowieso, die man was dus al 72. DeMart hebben ze op zijn 65e weggestuurd, vanwege zijn leeftijd en dan laat je Van Zetten zitten...
DeMart is natuurlijk weg gestuurd omdat hij niet door had dat hij over zijn houdbaarheid heen was. Die wilde bij voorkeur alle uitzendingen van Studio Sport nog doen, in eigen beheer.
 

Joost

Well-known member
Vandaag is turncoach Wevers vrijgesproken en dat is niet de eerste. Is er eigenlijk wel iemand schuldig bevonden.
 

JMD

Well-known member
Sanne Wevers (30) is uit de nationale
selectie gestapt.Volgens de turnster,
olympisch kampioene op balk in 2016,is
"door het gedrag van een teamgenoot"
voor haar "een aanhoudende,onwerkbare
situatie" onstaan.

Wevers verwijst naar een incident van
een half jaar geleden,waarvoor die
ploeggenote een officiële waarschuwing
heeft gekregen.De ploeggenote wilde
vervolgens niet met Wevers in gesprek
en wilde ook niet meewerken aan een
bemiddelingstraject.

"De bond heeft niet doorgepakt.Voor mij
is dit geen gezonde topsportomgeving",
stelt Wevers,die zich nu gaat beraden
op haar toekomst als sporter.
(Bron TT)

Nou, wie zal het zijn... Denk niet haar zus...
 

Maasveld

Well-known member
Sanne Wevers (30) is uit de nationale
selectie gestapt.Volgens de turnster,
olympisch kampioene op balk in 2016,is
"door het gedrag van een teamgenoot"
voor haar "een aanhoudende,onwerkbare
situatie" onstaan.

Wevers verwijst naar een incident van
een half jaar geleden,waarvoor die
ploeggenote een officiële waarschuwing
heeft gekregen.De ploeggenote wilde
vervolgens niet met Wevers in gesprek
en wilde ook niet meewerken aan een
bemiddelingstraject.

"De bond heeft niet doorgepakt.Voor mij
is dit geen gezonde topsportomgeving",
stelt Wevers,die zich nu gaat beraden
op haar toekomst als sporter.
(Bron TT)

Nou, wie zal het zijn... Denk niet haar zus...
Vera van Pol.
 

De Groene Scout

Well-known member
Wat een muts; zeg dan gewoon dat het gaat om de Vera van Pol.
Nou, gewoon stoppen met sporten dan maar. Met 30 jaar ben je toch al te oud om te turnen.
 
Bovenaan