Tennis

erka

Well-known member
Overall best kansen gehad, maar niet gegrepen. En Vondrousova speelde goed, die beloopt alles.

JMD

Well-known member
Temperatuur en/of luchtvochtigheid is inmiddels genoeg gedaald, de junioren gaan ook weer beginnen.

JMD

Well-known member
Nadal verloor de eerste set met 6-0. Dat zal een tijd geleden zijn dat de Spanjaard een set met 6-0 verloor...
Partij was overigens pas tegen 2.00 in de nacht klaar....

Friesland

Well-known member
Tijdens de tweede set is de damesfinale compleet ge?scaleerd.
De coach van Williams doet iets wat Williams een waarschuwing oplevert. Volgens Williams was het onterecht en ze zei: "ik verlies nog liever, dan dat ik van vals spelen wordt beschuldigd!" Het is een ervaren umpire dus die doet dat niet zomaar.
Even later gooit Williams haar racket op de grond waarmee Osaka van de umpire een punt cadeau krijgt.
Vervolgens noemt Williams de umpire een dief waarna Osaka een hele game cadeau krijgt.

Friesland

Well-known member
Jarenlang heeft Nishikori de Japanse eer hoog gehouden, maar de eerste Japanse grand slam zege is voor Osaka Naomi. En ze is pas 20, dus de komende jaren gaan we waarschijnlijk nog veel van haar horen.

JMD

Well-known member
Ik heb Serena Williams als sporter heel hoog zitten, een groot kampioene. Maar af en toe laat ze zich echt op een onvoorstelbare manier gaan. Racket breken = waarschuwing, simpel. De opmerking van haar dat 'dat nooit bij mannen een waarschuwing oplevert' is schandalig. Ook daar levert dat gewoon een waarschuwing op.

Coachen mag niet, ook dat is duidelijk. Ik heb dat moment niet op beeld gezien, maar las van analisten dat het sowieso niet een 'thumbs up' was wat Moratoglou deed. (en Serena zei dat dat was wat Moratoglou deed)

En verder: een umpire 'liar' en 'thief' noemen en verder nog dreigen dat 'ik ervoor zal zorgen dat jij nooit meer bij een partij van mij als umpire bent' lijkt me genoeg voor een 'verbal abuse' waarschuwing. Tsja, dan gaat het snel.

Paar jaar terug had Serena ook al zoiets op de US Open, tegen Clijsters. Ze kreeg een 'voetfout' gecalled, waarna ze de desbetreffende lijnrechter 'bedreigde'. Enige nadeel voor Serena was dat ze MP tegen had, en ze al een waarschuwing had gehad. Dus dat was direct einde verhaal.

Verder mooi voor Naomi Osaka, had niet verwacht dat zij Serena zou kunnen weerstaan, en ook zo knap hoe ze de 21.000 boeroepende Amerikanen kon weerstaan. Het gedrag tijdens de prijsuitreiking van het publiek was echt genant.

Batigoal

Well-known member
Zie net de beelden. Wat een slecht publiek zeg en wat een meltdown van Serena Williams! Maar goed, bij sommige toernooien vind ik tennispubliek sowieso niet echt sportief. Ik weet niet wat dat is, maar als de favoriet van de meerderheid eruit vliegt dan kan men weinig respect opbrengen voor de tegenstander. Heb daar toch weleens moeite mee.

JMD

Well-known member
Even ter verbetering van mijzelf: die opmerking van Serena over 'dat dat mannen nooit een waarschuwing oplevert' ging dus niet over het racket breken, maar over de scheidsrechter uitschelden voor thief en liar.
Billie Jean King sprong natuurlijk meteen voor Serena in de bres en zei zo ongeveer dat 'mannen altijd worden voorgetrokken op de baan, en dat zij veel minder snel waarschuwingen krijgen'. Kortom, het was weer een en al seksisme, aldus BJ King.

Meest hilarische standpunt kwam van Chris Evert, Amerikaanse tennislegende: die vond idd dat 'thief' en 'liar' niet konden, maar ze vond dat je op dat moment in de wedstrijd (6-2 4-3 achter) dan maar een waarschuwing moet geven, want het moment was te belangrijk. Tsja, zo werkt de Code of Conduct niet. En zo'n opmerking is te vergelijken met een speler/analist die vindt dat je in een duel als PSV - Ajax minder snel kaarten moet trekken dan in een duel als PSV/Ajax - FC Emmen. Complete bullshit. Dat noemen we nou marchanderen.

Het tennispubliek bij Roland Garros stond altijd bekend als het meest chauvinistische, ik denk dat sinds gisteravond het publiek in New York dat 'predikaat' verdient. Zoals Batigoal terecht zegt: het tennispubliek wordt steeds luidruchtiger, het respect is ver te zoeken. Iets dat vroeger juist het kenmerk was van tennispubliek.

Maasveld

Well-known member
Meest hilarische standpunt kwam van Chris Evert, Amerikaanse tennislegende: die vond idd dat 'thief' en 'liar' niet konden, maar ze vond dat je op dat moment in de wedstrijd (6-2 4-3 achter) dan maar een waarschuwing moet geven, want het moment was te belangrijk. Tsja, zo werkt de Code of Conduct niet. En zo'n opmerking is te vergelijken met een speler/analist die vindt dat je in een duel als PSV - Ajax minder snel kaarten moet trekken dan in een duel als PSV/Ajax - FC Emmen. Complete bullshit. Dat noemen we nou marchanderen.
Dat oppert men in het voetbal doorgaans toch ook? Dat 'in de geest van de wedstrijd fluiten' gelul.

JMD

Well-known member
In 1990 was de 'Code of Conductregel' net veranderd, van 'waarschuwing - punt - game - wedstrijd' naar 'waarschuwing - punt - wedstrijd'. Die regelwijziging was John McEnroe ontgaan en hij ging in de Australian Open van dat jaar voor de bijl.
https://www.youtube.com/watch?v=-_2rjocv-Jo

Blijkbaar zijn sindsdien de regels weer veranderd naar hoe ze voor 1990 waren, want Serena kreeg dus een gamepenalty.

Friesland

Well-known member
Ik heb Serena Williams als sporter heel hoog zitten, een groot kampioene. Maar af en toe laat ze zich echt op een onvoorstelbare manier gaan. Racket breken = waarschuwing, simpel. De opmerking van haar dat 'dat nooit bij mannen een waarschuwing oplevert' is schandalig. Ook daar levert dat gewoon een waarschuwing op.

Ik ben opzich wel voor gelijke rechten, maar hoeveel rechten moeten vrouwen nog meer krijgen in het tennis? Daar lijken ze toch wel te ver doorgeschoten.
* Bij WTA toernooien mogen coaches op de baan komen, bij ATP toernooien niet.
* Bij grand slam toernooien krijgen vrouwen hetzelfde prijzengeld als mannen, terwijl ze veel minder uren maken (best-of-5 tegenover best-of-3), wat erin resulteert dat tennissters een veel hoger uurloon hebben dan hun mannelijke collega's.
--> Wellicht coaches op de baan tijdens de gehele wedstrijden bij vrouwenwedstrijden, ook tijdens GS toernooien?

Ik zie eerlijk gezegd het punt niet waarom coaches (ook bij de mannen) niet op de baan zouden mogen. Het is tennis, geen schaken. Het lijkt mij alleen wel problematisch als een coach meerdere tennissers coacht.
Zondemeer is het prijzengeld in het tennis enorm. Vergelijk dat maar een bij wielrennen:
US Open: 20,5 miljoen dollar voor 128 deelnemers
Tour de France: 2,3 miljoen euro voor 176 deelnemers

Individuele atleten:
Osaka: 3.800.000 dollar / (8u 41') = 437.619,96 dollar/uur
S. Williams: 1.850.000 dollar / (8u 57') = 206.703,91 dollar/uur

G. Thomas: 553.447,50 euro / (83u 17' 46") = 6.644,34 euro/uur
Dumoulin: 229.263,75 euro / (83u 18' 56") = 2.751,75 euro/uur

Goed, misschien kun je ook zeggen dat het prijzengeld in het wielrennen te laag is in vergelijking met andere sporten.

JMD

Well-known member
Het feit dat coachen bij de dames wel mag en bij de heren niet is een gevolg van het feit dat er 2 verschillende tours zijn, de WTA en ATP, die hebben gewoon verschillende regels. De GrandSlams vallen niet onder ATp of WTA en dus is daar ook geen coaching toegestaan.

Qua prijzengeld kijkt men idd alleen naar het prijzengeld en niet naar het 'spelsysteem'. Behalve dat de dames meer verdienen per uur is er voor hen ook nog tijd over om te dubbelen op GrandSlams, waar ze ook nog prijzengeld kunnen verdienen.

Ik ben overigens tegen coaching op de baan, laat ze het zelf maar uitzoeken. Daar heeft Serena echt een punt: ik wil zelf kunnen nadenken over mijn spel. Anders krijg je spelers/sters die niks meer zelf kunnen beslissen. Dat zie je nu bv ook in het voetbal, er zijn nog maar weinig spelers die zelf dingen recht kunnen zetten op het veld, waar dat vroeger door veel spelers werd gedaan. Een gevolg van het feit dat coaches ze van kinds af aan werkelijk continu aanwijzingen staan te geven langs het veld. Voor- en nabespreking oke, maar tijdens het duel zoek je het zelf uit.

JMD

Well-known member
En verder verdient tennis misschien teveel (alhoewel buiten de top 50 het al niet meer zo luxe is als we denken), maar wielrennen verdient zeker te weinig. Als je kijkt welk deel van de reclame/TV-inkomsten door de ASO aan de ploegen betaald worden, dan is dat schandalig weinig.

Bovenaan