Speelronde 32

Wat geef je met moederdag?


  • Totaal aantal stemmers
    12

JMD

Well-known member
Mogen van de zomer eens duidelijke richtlijnen gaan verzinnen. Het is echt volstrekte willekeur die VAR. Iedere week verbaas je je er weer over wanneer men wel of niet ingrijpt.
Ik vond het idee wat ze bij Studio Voetbal aandroegen wel goed: nu mag een VAR alleen de scheids laten komen als het een 100% foute beslissing is, pas dat aan, zodat ook bij twijfel de scheids even kan kijken. Stel dat Gozubuyuk de pingel niet had gegeven, dan had de VAR hem nu ook niet geroepen, terwijl ik vind dat hij dat dan ook had moeten doen. Laat die VAR de extra paar ogen zijn voor hem. Je moet zo'n beslissing nemen in een split-second, gebruik even de camera of je beslissing klopt, zeker bij zo'n belangrijke situatie.
 

gevegt

Well-known member
Ik vond het idee wat ze bij Studio Voetbal aandroegen wel goed: nu mag een VAR alleen de scheids laten komen als het een 100% foute beslissing is, pas dat aan, zodat ook bij twijfel de scheids even kan kijken. Stel dat Gozubuyuk de pingel niet had gegeven, dan had de VAR hem nu ook niet geroepen, terwijl ik vind dat hij dat dan ook had moeten doen. Laat die VAR de extra paar ogen zijn voor hem. Je moet zo'n beslissing nemen in een split-second, gebruik even de camera of je beslissing klopt, zeker bij zo'n belangrijke situatie.
Volgens de regels mag de scheidsrechter zelf bepalen of hij de situatie terug wil kijken.
 

Abubakari

Well-known member
Blijft het nog steeds een kwestie van interpretatie. Gevoelsmatig is zo'n penalty van gister onrechtvaardig en idioot, maar het valt met de spelregels uit te leggen dat ie toch op de stip gaat (zie wat Joost postte vanmiddag) en dat blijf je houden. De één geeft hier niks voor, de ander een penalty.

PSV kreeg trouwens uit bij Groningen (vorig seizoen dacht ik) net zo'n strafschop, kortom soms krijg je hem mee, soms tegen. En ik denk dat PSV over een heel seizoen de scheids vaker mee heeft dan tegen, zoals elke topclub.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vond het idee wat ze bij Studio Voetbal aandroegen wel goed: nu mag een VAR alleen de scheids laten komen als het een 100% foute beslissing is, pas dat aan, zodat ook bij twijfel de scheids even kan kijken. Stel dat Gozubuyuk de pingel niet had gegeven, dan had de VAR hem nu ook niet geroepen, terwijl ik vind dat hij dat dan ook had moeten doen. Laat die VAR de extra paar ogen zijn voor hem. Je moet zo'n beslissing nemen in een split-second, gebruik even de camera of je beslissing klopt, zeker bij zo'n belangrijke situatie.

Dan nog zit je met de onwillige VAR die überhaupt niet wil kijken. Bij Ajax - Feyenoord was het een 100% fout, maar uit de opnames bleek dat de VAR gewoon geen zin had om nader de beelden te bekijken. Het blijft gewoon enorme willekeur.

Als ze overigens zich echt aan de regels hadden gehouden, dan was het dit seizoen echt heel anders gelopen. NEC - Feyenoord greep de VAR in voor een rode kaart, terwijl dat wel degelijk ook met geel had kunnen worden bestraft. In De Kuip een wedstrijd tegen ik meen Heracles waarbij een goal werd afgekeurd vanwege een vermeende overtreding die ook gewoon goedgekeurd had kunnen worden. Heracles - Feyenoord maakt een speler een 100% rode kaart overtreding, greep de VAR niet in. Een aantal wedstrijden later, dezelfde speler met eenzelfde soort overtreding en daar greep de VAR wel in.

Wat ik mij overigens afvraag is of de KNVB vorige week bij PSV - Willem II nog heeft gereageerd op dat warrige verhaal van de scheidsrechter over die buitenspelgoal. Los van het feit of het wel of niet een fout was, was daar een grote behoefte aan een helder verhaal wat de regels precies zijn.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Blijft het nog steeds een kwestie van interpretatie.
Zeker. Maar dan is die interpretatie wel op basis van wat de scheids op die beelden ziet. Dat er dan nog verschil van mening kan ontstaan is logisch (zeker bij dit soort zaken), maar dan heeft hij alle beelden gezien en kan dan vertellen waarom hij het wel/niet iets vond.

Nu beslist hij op basis van een split-second en dan kan je er gewoon naast zitten, zeker met dit soort harde schoten die tegen een lichaamsdeel/hand/arm komen.
 

Maasveld

Well-known member
Ik vond het idee wat ze bij Studio Voetbal aandroegen wel goed: nu mag een VAR alleen de scheids laten komen als het een 100% foute beslissing is, pas dat aan, zodat ook bij twijfel de scheids even kan kijken. Stel dat Gozubuyuk de pingel niet had gegeven, dan had de VAR hem nu ook niet geroepen, terwijl ik vind dat hij dat dan ook had moeten doen. Laat die VAR de extra paar ogen zijn voor hem. Je moet zo'n beslissing nemen in een split-second, gebruik even de camera of je beslissing klopt, zeker bij zo'n belangrijke situatie.
Ik dacht dat jij er altijd voor pleitte dat wanneer een scheids het niet binnen een halve minuut zag dat ie dan bij zijn beslissing moest blijven?
 

JMD

Well-known member
Ik dacht dat jij er altijd voor pleitte dat wanneer een scheids het niet binnen een halve minuut zag dat ie dan bij zijn beslissing moest blijven?
Jep. Doe ik nog steeds. Maar dat is dan wel 30 seconde naar de monitor kijken... En als het dan nog niet duidelijk is, dan blijft de beslissing staan ja.
 

De Wolf

Well-known member
Ik vind het ook slap van de KNVB dat ze nu wel reageren. Zal wel zijn dat het Feyenoord - PSV was en het PSV punten heeft gekost want over PEC hoor je bijna niemand klagen.
 

Maasveld

Well-known member
Jep. Doe ik nog steeds. Maar dat is dan wel 30 seconde naar de monitor kijken... En als het dan nog niet duidelijk is, dan blijft de beslissing staan ja.
Bij twijfelgevallen gaat een scheidsrechter echt niet binnen 30 seconde een beslissing nemen.
 

Abubakari

Well-known member
Dan nog zit je met de onwillige VAR die überhaupt niet wil kijken. Bij Ajax - Feyenoord was het een 100% fout, maar uit de opnames bleek dat de VAR gewoon geen zin had om nader de beelden te bekijken. Het blijft gewoon enorme willekeur.

Als ze overigens zich echt aan de regels hadden gehouden, dan was het dit seizoen echt heel anders gelopen. NEC - Feyenoord greep de VAR in voor een rode kaart, terwijl dat wel degelijk ook met geel had kunnen worden bestraft. In De Kuip een wedstrijd tegen ik meen Heracles waarbij een goal werd afgekeurd vanwege een vermeende overtreding die ook gewoon goedgekeurd had kunnen worden. Heracles - Feyenoord maakt een speler een 100% rode kaart overtreding, greep de VAR niet in. Een aantal wedstrijden later, dezelfde speler met eenzelfde soort overtreding en daar greep de VAR wel in.

Wat ik mij overigens afvraag is of de KNVB vorige week bij PSV - Willem II nog heeft gereageerd op dat warrige verhaal van de scheidsrechter over die buitenspelgoal. Los van het feit of het wel of niet een fout was, was daar een grote behoefte aan een helder verhaal wat de regels precies zijn.
Heeft Feyenoord de scheidsrechter alleen maar tegen gehad of ook nog wel eens mee? Want op twitter kwam ik ook al iemand tegen die alle momenten waarbij Feyenoord benadeeld werd met veel gevoel voor drama uitlichtte. Zaten ook geen mazzeltjes bij, maar lijkt me stug dat Feyenoord de scheids nooit mee gehad heeft.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Heeft Feyenoord de scheidsrechter alleen maar tegen gehad of ook nog wel eens mee? Want op twitter kwam ik ook al iemand tegen die alle momenten waarbij Feyenoord benadeeld werd met veel gevoel voor drama uitlichtte. Zaten ook geen mazzeltjes bij, maar lijkt me stug dat Feyenoord de scheids nooit mee gehad heeft.

Dat moment dat NEC alsnog rood kreeg zou ik dus als een meevaller betitelen. Scheidsrechter gaf hem in eerste instantie niet. VAR greep in. Vraag was of het überhaupt wel rood was. Verder is het een relatief mager jaar, het kampioensjaar viel het meeste juist de goede kant op. Zondag en eerder tegen Fortuna kregen we makkelijk een pingel tegen. Daarvoor stonden we onderaan de ranglijst penalty’s, wat gek is gezien Feyenoord geloof ik na Ajax het meeste in de zestien van de tegenstander is. AZ was kampioen in het penalty klassement, maar wellicht dat Ajax ze inmiddels heeft bijgehaald.
 
Bovenaan