Speelronde 15

Pascallovic

Well-known member
Ik houd mij totaal niet bezig met de concurrenten. Ik kijk naar Ajax en wat die laten zien, of dus juist niet laten zien. Je weet wel al 3 wedstrijden op rij niet kunnen winnen van ploegen uit het rechterrijtje. Sinds 14 september niet meer de 0 gehouden. Alle topwedstrijden verloren. Conditioneel elke wedstrijd gigantisch terugvallen na rust. De onrust rond de selectie en het pappen en nathouden. Daar kijk ik naar. Op hoeveel punten de concurrentie dan staat en hoe het daar gaat, dat boeit mij niet. Ik kijk of ik bij Ajax tekenen van een kampioensploeg zie. Dat zie ik dus totaal niet. Niet in het veld, niet bij de selectie, niet bij de trainer, niet bij de nog steeds niet ingevulde positie van TD en ook niet bij de onzichtbare algemeen directeur. Daar gaat het mij om. Dan kun je wel met een zak geld de markt op gaan, maar dat lost de problemen niet op. Het wordt eerder erger, want zonder TD is er ook nog eens geen visie op wat je moet kopen. Maar goed we kunnen inderdaad ook de vlag uithangen omdat we 1 goede helft tegen NEC gespeeld hebben waarin wij 1 hele treffer hebben weten te maken en alsnog niet hebben gewonnen. De lat gaat steeds lager in Amsterdam, dat is ook een manier om optimistisch te blijven. We staan immers maar 3 punten achter. Je zou ook kunnen redeneren dat als je normaal had gedaan en gewoon netjes je voorsprong tegen AZ, Go Ahead, NEC, Emmen en Vitesse had uitgespeeld je er 6 voor had gestaan.
 

JMD

Well-known member
Over een seizoen als verloren beschouwen gesproken… Cambuur. In 1 thuiswedstrijd gescoord, JMD weet nog wel welke en voor de rest in geen enkele andere thuiswedstrijd gescoord. En dan gewoon in de alles of niets wedstrijd tegen Volendam na 10 minuten al 0-2 achter staan. Ik zou Veerman proberen te halen, scoort altijd tegen Cambuur. Misschien scoort ie dan altijd voor Cambuur. Maar er moet zeker wat bij anders is het sowieso over voor Cambuur.
Ja inderdaad... We verloren in Leeuwarden meer dan terecht, met terugwerkende kracht wordt dat nog meer een schande dan dat toen al was. Abu, jij ziet meer Cambuur dan ik, speelde Cambuur toen echt zoveel beter dan nu, of was PSV zo slecht, of was het zo'n duel van 'alles vloog erin'?

Ik zou me idd flink zorgen maken om Cambuur, die zie ik nog eerder degraderen dan Volendam zo...
 

JMD

Well-known member
Ik houd mij totaal niet bezig met de concurrenten. Ik kijk naar Ajax en wat die laten zien, of dus juist niet laten zien. Je weet wel al 3 wedstrijden op rij niet kunnen winnen van ploegen uit het rechterrijtje. Sinds 14 september niet meer de 0 gehouden. Alle topwedstrijden verloren. Conditioneel elke wedstrijd gigantisch terugvallen na rust. De onrust rond de selectie en het pappen en nathouden. Daar kijk ik naar. Op hoeveel punten de concurrentie dan staat en hoe het daar gaat, dat boeit mij niet. Ik kijk of ik bij Ajax tekenen van een kampioensploeg zie. Dat zie ik dus totaal niet. Niet in het veld, niet bij de selectie, niet bij de trainer, niet bij de nog steeds niet ingevulde positie van TD en ook niet bij de onzichtbare algemeen directeur. Daar gaat het mij om. Dan kun je wel met een zak geld de markt op gaan, maar dat lost de problemen niet op. Het wordt eerder erger, want zonder TD is er ook nog eens geen visie op wat je moet kopen. Maar goed we kunnen inderdaad ook de vlag uithangen omdat we 1 goede helft tegen NEC gespeeld hebben waarin wij 1 hele treffer hebben weten te maken en alsnog niet hebben gewonnen. De lat gaat steeds lager in Amsterdam, dat is ook een manier om optimistisch te blijven. We staan immers maar 3 punten achter. Je zou ook kunnen redeneren dat als je normaal had gedaan en gewoon netjes je voorsprong tegen AZ, Go Ahead, NEC, Emmen en Vitesse had uitgespeeld je er 6 voor had gestaan.
Qua voetbal lijkt het voor Ajax idd een verloren seizoen te worden, maar qua resultaten wordt Ajax gewoon weer kampioen, en dan is hoe de concurrentie in vorm is natuurlijk wel van belang. Van de top4 speelde Ajax by far het beste voetbal in helft 1 bij NEC, en het is wat Abu zegt, als het daar 0-3 staat bij rust dan is dat volgens verhouding.

Het laagterecord qua punten voor een titel is volgens mij van Ajax uit 1990, was toen 49 punten (2 puntensysteem), omgerekend 68 punten. Dat laagterecord zou er dit jaar wel eens aan kunnen gaan... Aan de andere kant: in veel De Boerjaren stond Ajax er in januari vaak ook niet goed voor, leek het voetbal ook nergens op, maar wonnen ze ineens wel 15 duels op rij ofzo en werden ze kampioen...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zo indrukwekkend was het vorig jaar natuurlijk ook al niet. Maar ik schat de kans 60% dat Ajax kampioen gaat worden, 20% PSV, Feyenoord 10% en AZ en FC Twente samen 10%. Dat het maar 60% is, dat geeft wel aan dat er wat mis is gegaan.
 

JMD

Well-known member
Zo indrukwekkend was het vorig jaar natuurlijk ook al niet. Maar ik schat de kans 60% dat Ajax kampioen gaat worden, 20% PSV, Feyenoord 10% en AZ en FC Twente samen 10%. Dat het maar 60% is, dat geeft wel aan dat er wat mis is gegaan.
Helemaal mee eens ja. PSV met Gakpo zou overigens wat hoger staan qua percentages imo.

Overigens kwam PSV vorig jaar ook al heel dichtbij. Gek eigenlijk, we hebben allemaal het idee dat Ajax verreweg de beste spelers enz heeft, kampioenskandidaat nummer 1 is, maar in de afgelopen 4 seizoenen is alleen 2020-2021 een 'gezondheidswandeling' geweest voor Ajax, toen leek het met Kerst nog spannend te worden, maar eind januari (met al die toppers) was het wel beslist. De andere 2 afgemaakte seizoenen was het spannend tot het slot (laatste/eennalaatste speeldag) en stonden in het afgebroken seizoen Ajax en AZ in punten gelijk met nog een duel of 8 te gaan...
 

Pascallovic

Well-known member
Over het algemeen hebben andere ploegen doorgaans ook veel beter materiaal dan de rest van de Eredivisie op Ajax na. Een Ajax hoort 80+ punten te halen, maar een PSV hoort dit ook te kunnen, evenals een Feyenoord in een goed seizoen. Dan is het lastig om echt afstand te nemen, of je moet echt alles winnen, wat niet heel realistisch is. Qua resultaten deed Ajax vorig seizoen niet super veel verkeerd, maar een 'gezondheidswandeling' werd het niet.
 

JMD

Well-known member
Over het algemeen hebben andere ploegen doorgaans ook veel beter materiaal dan de rest van de Eredivisie op Ajax na. Een Ajax hoort 80+ punten te halen, maar een PSV hoort dit ook te kunnen, evenals een Feyenoord in een goed seizoen. Dan is het lastig om echt afstand te nemen, of je moet echt alles winnen, wat niet heel realistisch is. Qua resultaten deed Ajax vorig seizoen niet super veel verkeerd, maar een 'gezondheidswandeling' werd het niet.
Ik had het over 2 seizoenen terug bij de 'gezondheidswandeling'...
 

Pascallovic

Well-known member
Ik had het over 2 seizoenen terug bij de 'gezondheidswandeling'...
Dat weet ik. Maar mijn punt is juist dat je voor zo'n 'gezondheidswandeling' ook afhankelijk van de concurrentie bent. Een PSV haalde vorig seizoen 9 punten meer dan in het seizoen dat Ajax die 'gezondheidswandeling' had in 2020/2021. Logisch dat het Ajax dat seizoen dan een stuk makkelijker afging, dan als je concurrent zoals afgelopen seizoen 81 punten haalt. Dan ben je niet zo maar na speelronde 30 of 31 al kampioen. Want dan moet je boven de 90 punten gaan pakken.
 

Abubakari

Well-known member
Je kunt er een heel boek over schrijven, feit is dat het te vroeg is om van een verloren seizoen te spreken. Kan over twee weken heel anders zijn, maar nu nog niet. Om eerlijk te zinn geloof ik ook niet echt heilig in titelprolongatie, maar kansloos is het andere uiterste. Het is wel van levensbelang Twente en Feyenoord goed door te komen. Daarna krijg je Volendam thuis en Excelsior en Cambuur uit.
 

Abubakari

Well-known member
Abu, jij ziet meer Cambuur dan ik, speelde Cambuur toen echt zoveel beter dan nu, of was PSV zo slecht, of was het zo'n duel van 'alles vloog erin'?
Ik heb die wedstrijd niet gezien, was bij het amateurvoetbal. Maar wat opvalt is dat Excelsior, Vitesse en Volemdam makkelijker bij Cambuur winnen dan bijvoorbeeld AZ en Twente (2x heel schlemielig late 0-1) of PSV wat wel echt een wonder blijft. Al speelde PSV ook echt slecht en Cambuur met afstand zijn beste wedstrijd van het seizoen.
 

Batigoal

Well-known member
Verloren seizoen is in dit stadium nog een beetje overdreven, alleen is het wel vervelend om te zien als Ajacied dat er momenteel zoveel dingen fout lopen bij de club. Het lijkt compleet stuurloos en er lijkt geen visie te zijn. De spelersgroep is uit balans en kennelijk amper te motiveren plus er staat een incapabele trainer aan het roer. Er is wel meer nodig dan alleen wat overwinningen om de boel weer op de rit te krijgen.
 

Abubakari

Well-known member
Verloren seizoen is in dit stadium nog een beetje overdreven, alleen is het wel vervelend om te zien als Ajacied dat er momenteel zoveel dingen fout lopen bij de club. Het lijkt compleet stuurloos en er lijkt geen visie te zijn. De spelersgroep is uit balans en kennelijk amper te motiveren plus er staat een incapabele trainer aan het roer. Er is wel meer nodig dan alleen wat overwinningen om de boel weer op de rit te krijgen.
De club stond in lichterlaaie toen Ajax in 2011 kampioen werd. Dus dat zegt mij niet zoveel, komt wel weer goed. Daarnaast heeft Ajax mi nog steeds de sterkste selectie. Gewoon terug naar de openingsfase van het seizoen qua vorm en spel en je wordt met twee vingers in de neus kampioen. Andere trainer lijkt me wel een goed idee, want ik heb er een hard hoofd in dat dit nog gaat werken.
 
Bovenaan