Speelkalender 2015-2016

Ook bij ons een aantal "opvallende" zaken:

* SC Heerenveen-uit en PEC Zwolle-thuis, exact dezelfde opening als FC Dordrecht vorig seizoen.
* Feyenoord-thuis begin oktober en Heracles-thuis eind oktober, net als in 2010/2011.
* Twente-uit begin december, hebben we ook al wel eens eerder gehad.
* Cambuur-thuis ook wederom in het voorjaar, bijna altijd in maart of april, nu dus ook weer.
* Net als seizoen 2010/2011 in speelronde 31 thuis tegen FC Twente en speelronde 33 uit tegen AZ.
* In seizoen 2013/2014 laatste speelronde thuis tegen Jong Ajax, nu thuis tegen Ajax.
* En diezelfde wedstrijd ook net als Dordrecht, de eerste 2 en de laatste hetzelfde als hun afgelopen seizoen.

JMD

Well-known member
Ajax zal zijn 2000e eredivisieduel spelen in de Gelredome, Feyenoord in de eigen Kuip tegen AZ, PSV doet dat in Enschede.

Geen van de 3 jubilarissen heeft dus een (op papier) 'eitje' in het jubileumduel.

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Ik heb nog eens wat gedetaillerder naar het competitieschema van Roda gekeken maar het is wel echt heel onevenwichtig.

In de eerste helft van het seizoen hebben we het linkerrijtje van vorig seizoen uit, en het rechterrijtje thuis. Na de winterstop dus andersom.
We eindigen met Ajax, Twente, Vitesse, Heerenveen, PSV, Willem II thuis
We beginnen het seizoen met Vitesse, AZ, Twente, Utrecht, Ajax, Heerenveen, PSV uit.

Verder opvallend; geen enkel team dat zaterdag als favoriete speeldag heeft speelt meer dan 9 keer op die zaterdag thuis.

Max

Administrator
Forumleiding
Competitieschema's pakken wel vaker zeer onevenwichtig uit qua uit thuis verdelingen qua sterke tegenstanders voor en na de winterstop.

De Wolf

Well-known member
Ik heb nog eens wat gedetaillerder naar het competitieschema van Roda gekeken maar het is wel echt heel onevenwichtig.

In de eerste helft van het seizoen hebben we het linkerrijtje van vorig seizoen uit, en het rechterrijtje thuis. Na de winterstop dus andersom.

We eindigen met Ajax, Twente, Vitesse, Heerenveen, PSV, Willem II thuis
We beginnen het seizoen met Vitesse, AZ, Twente, Utrecht, Ajax, Heerenveen, PSV uit.

Verder opvallend; geen enkel team dat zaterdag als favoriete speeldag heeft speelt meer dan 9 keer op die zaterdag thuis.

In praktijk weet je het nooit. Twente is rechterrijtje en Willem II linkerrijtje. Vooraf zou je voor gek verklaard worden.

Pascallovic

Well-known member
Er wordt volgens mij al een tijdje niet meer naar evenwichtigheid gekeken volgens mij. Ajax komend seizoen voor de winterstop uit naar AZ, FC Twente, Vitesse, Feyenoord, PEC Zwolle en FC Utrecht. Dan heb je bijna alle lastige uitwedstrijden wel gehad. Volgens mij hebben andere ploegen ook regelmatig dat ze alle topploegen vlak na elkaar krijgen.

Bestaat niet meer

Well-known member
Het enige wat me dit jaar bij PEC (als vanouds) weer opvalt is dat er 5x 2 thuis- of uitwedstrijden na elkaar zitten. Zelfs zo dat de 5e en 6e speeldag thuis zijn, 7e en 8e uit en vervolgens 9e en 10e weer thuis. Verder na de winterstop nog 2x dubbele uitwedstrijden achter elkaar.

Voor de rest het schema aardig verdeeld en voorlopig meer zaterdag- dan zondagwedstrijden.

Max

Administrator
Forumleiding
Speelkalender 2015-2016

Dat lijkt sowieso een beetje een trend te worden. In combinatie met interland periodes of winterstop kan het dan voorkomen dat je wekenlang niet meer in het stadion komt. Ik vind een dergelijke verdeling niks. Ik heb graag zoveel mogelijk om de week een thuiswedstrijd.

Joost

Well-known member
Dat lijkt sowieso een beetje een trend te worden. In combinatie met interland periodes of winterstop kan het dan voorkomen dat je wekenlang niet meer in het stadion komt. Ik vind een dergelijke verdeling niks. Ik heb graag zoveel mogelijk om de week een thuiswedstrijd.

Dat viel mij dus ook op. NEC en Roda hebben in de laatste 4 maanden van de competitie nog maar 5 thuisduels, Utrecht 8. Heerenveen en AZ spelen in augustus 3 keer thuis en dan bijna een maand niet. Groningen en Zwolle hebben ergens in het seizoen een periode van 29 dagen zonder thuisduel, daarbij de winterstop niet meegerekend natuurlijk. Excelsior heeft zelfs driemaal een periode van 28 dagen zonder thuisduel terwijl ze in de periode van 23-1 tot 26-2 liefst 5 keer thuisspelen.

Joost

Well-known member
Competitieschema's pakken wel vaker zeer onevenwichtig uit qua uit thuis verdelingen qua sterke tegenstanders voor en na de winterstop.

Ik heb het in cijfers uitgedrukt.

Als volgt te lezen;
Ik heb iedere club op basis van de eindpositie van vorig jaar een sterkte gegeven; PSV=1, Ajax=2 enz. NEC=16, Roda JC=17, De Graafschap=18.
Daarna heb ik de eigen waarde er tussenuit gehaald zodat iedereen 1 t/m 17 als tegenstander heeft. Anders is het totaal verschil tussen PSV en De Graafschap 18 punten.

Een lage waarde is dus beter.

Het mooie is dat iedereen elkaar voor en na de winter treft. Voor ADO geldt dus dat de sterkte van de tegenstanders in thuisduels voor de winterstop 74 is, na de winterstop 79. Voor uitduels geldt het dus helemaal andersom.
Voor Na Verschil
ADO Den Haag 74 79 5
Ajax 78 75 3
AZ 91 62 29
De Graafschap 56 97 41
Excelsior 64 89 25
FC Groningen 63 90 17
FC Twente 79 74 5
FC Utrecht 72 81 9
Feyenoord 54 99 45
Heracles Almelo 71 82 11
N.E.C. 83 70 13
PEC Zwolle 79 74 5
PSV 72 81 9
Roda JC 105 48 57
SC Cambuur 83 70 13
sc Heerenveen 86 67 19
Vitesse 81 72 9
Willem II 85 68 17

Feyenoord en De Graafschap hebben dus relatief gezien veel sterke teams thuis voor de winter en uit na de winter.
Roda moet eerst thuis tegen een op papier makkelijk programma en ontvangt na de winter de toppers.

Ter referentie; de tabel voorafgaand aan het vorige jaar:
Voor Na Verschil
ADO Den Haag 78 75 3
Ajax 87 66 21
AZ 70 83 13
Excelsior 83 70 13
FC Dordrecht 80 73 7
FC Groningen 75 78 3
FC Twente 57 96 39
FC Utrecht 77 76 1
Feyenoord 81 72 9
Go Ahead Eagles 90 63 27
Heracles Almelo 81 72 9
NAC Breda 66 87 21
PEC Zwolle 57 96 39
PSV 79 74 5
SC Cambuur 71 82 11
sc Heerenveen 90 63 27
Vitesse 85 68 17
Willem II 78 75 3

En op basis van de eindstand:
Voor Na Verschil
ADO Den Haag 73 80 7
Ajax 80 73 7
AZ 73 80 7
Excelsior 92 61 31
FC Dordrecht 69 84 15
FC Groningen 65 88 23
FC Twente 68 85 17
FC Utrecht 75 78 3
Feyenoord 71 82 11
Go Ahead Eagles 86 67 19
Heracles Almelo 80 73 7
NAC Breda 71 82 11
PEC Zwolle 63 90 27
PSV 86 67 19
SC Cambuur 77 76 1
sc Heerenveen 94 59 35
Vitesse 100 53 47
Willem II 62 91 29

fr-keff

Active member
Pfff... Als je kampioen wil worden zul je van iedereen moeten kunnen winnen. Of je nu in speelronde 1 of 17 tegen elkaar speelt.

Joost

Well-known member
Ik zal dit ook maar even voor de Jupiler League gebruiken.

VVV is de gelukkigste met het programma denk ik. Van de 6 maandagse speelrondes zijn ze er 2 vrij. Op de andere dagen speelt VVV thuis (tegen Sparta, Dordrecht en RKC) en gaan ze op bezoek bij hun favoriete tegenstander; FC Oss. Voor supporters kan dat bijna niet beter, want op Sparta uit na (dies op zondag) zijn alle duels op vrijdagavond.

Go Ahead Eagles speelt liefst 5 van de 6 verplichte rondes een uitduel op maandag.

Verder staan Telstar v RKC, Volendam v Den Bosch en Go Ahead Eagles v Den Bosch op maandag zonder aanwijsbare reden.

In het hele jaar is er 1 duel op zaterdag gezet momenteel en dat is RKC v Jong PSV.

Vrij op de laatste speeldag in een periode:
1e: Den Bosch
2e: Eindhoven
3e: Achilles '29
4e: Dordrecht

Telstar is de voorlaatste ronde vrij, Eindhoven de laatste ronde.

Friesland

Well-known member

In cijfers:
Club
zaterdagzondagandersmiddagavond
SC Heerenveen
953512
Willem II
953512
Excelsior
953512
SC Cambuur
953512
Roda JC
962611
FC Twente
962611
PEC Zwolle
863611
De Graafschap
863611
Heracles Almelo
863
611
PSV
971710
AZ
872710
Vitesse
68389
Ajax
6101107
NEC
4
112116
ADO Den Haag
3
11
3116
FC Groningen
3113116
Feyenoord
4121125
FC Utrecht
3122125
Totaal
12413943139167

Rood = clubs met zaterdag als (eerste) voorkeur (14 clubs)
Blauw = clubs met zondag als voorkeur (4 clubs)

NEC en ADO worden dus het hardst "gepakt." NEC speelde in voorgaande seizoenen ook vaak op zondag, maar niet vaker dan 9x in een seizoen. Verder is het met zo'n groot contingent "zaterdagclubs" eigenlijk belachelijk dat de laatste speelrondes op zondag worden gespeeld. Minimaal een van die twee speelrondes zouden op zaterdag gespeeld moeten worden.

JMD

Well-known member
Dat viel mij dus ook op. NEC en Roda hebben in de laatste 4 maanden van de competitie nog maar 5 thuisduels, Utrecht 8. Heerenveen en AZ spelen in augustus 3 keer thuis en dan bijna een maand niet. Groningen en Zwolle hebben ergens in het seizoen een periode van 29 dagen zonder thuisduel, daarbij de winterstop niet meegerekend natuurlijk. Excelsior heeft zelfs driemaal een periode van 28 dagen zonder thuisduel terwijl ze in de periode van 23-1 tot 26-2 liefst 5 keer thuisspelen.

PSV in de eerste 11 rondes 7x uit, in de laatste 11 rondes 7x thuis. Ook zo belachelijk.

Als je naar die tabel kijkt van vorig jaar qua sterkteverdeling valt op dat je er weinig van kunt zeggen: Ajax zou een flink makkelijker programma moeten hebben gehad na de winterstop, maar verloor toen juist PSV uit het zicht. Dus zoveel zegt het niet. Inderdaad, wat keff aangeeft: Twente in het rechterrijtje, Willem II in het linkerrijtje. Dat verwacht je niet. En hoe goed PEC het ook doet, voor mij is dat nog eerder een rechterrijtjeclub dan Twente. Maar dat is ook op basis van historie natuurlijk.

Bovenaan