Speeldagenkalender 2019-2020

Joost

Well-known member
Ik heb nog eens lopen zoeken in reglementen naar die 48 uur / twee etmalen rust maar ik kan daar eigenlijk helemaal niets over vinden.

Er staat wel op de website van de KNVB dat twee etmalen rust het streven is. Zo wordt het ook in de uitleg op de site over de verplaatsing van de hele speelronde gezet;

Worden deze wedstrijden verschoven zodat Ajax zich rustig kan voorbereiden op de halve finale van de Champions League?
Nee, dit wordt gedaan om aan de samen afgesproken voorwaarde van minimaal twee volledige dagen rust tussen twee wedstrijden te kunnen voldoen. Dat is het uitgangspunt voor onze competitieplanning. Dat geldt voor alle clubs en dat geldt voor alle competities waarin ze spelen; eredivisie, bekertoernooi en Europees voetbal. Daarnaast is er het uitgangpunt dat we ten behoeve van een eerlijk verloop van de competitie er zo lang mogelijk aan vasthouden dat op de laatste twee speeldagen alle clubs tegelijkertijd in actie komen.

Ook in de reglementen van de UEFA Champions League is daarover helemaal niets vastgelegd. Wel bij de dames overigens.

Dat werpt toch een beetje een ander licht op de situatie.

SanMark.

Well-known member
ten behoeve van een eerlijk verloop van de competitie er zo lang mogelijk aan vasthouden dat op de laatste twee speeldagen alle clubs tegelijkertijd in actie komen.

Hetzelfde dus met dit.

Abubakari

Well-known member
Is het een idee om voor sommige mensen hier psychische hulp in te roepen? Een laatste ronde op woensdag doet zo te zien nogal wat met mensen. Of met het gebrek aan geestelijke souplesse.

Hoezo, er kunnen er 500 in. Anders zetten ze maar schermen in de Arena

Zullen ze vast doen mocht Ajax daar kampioen kunnen worden.

ALenstra

Well-known member
Ajax heeft in ieder geval besloten een lucratieve trip naar Hong Kong af te zeggen. Ajax zou eigenlijk op 17 mei afreizen maar de trip past niet meer in het drukke schema. De club vind het ongepast om die reis niet af te zeggen.

Joost

Well-known member
Is het een idee om voor sommige mensen hier psychische hulp in te roepen? Een laatste ronde op woensdag doet zo te zien nogal wat met mensen. Of met het gebrek aan geestelijke souplesse.

Als de reglementen en afspraken duidelijk zijn dan is er helemaal geen discussie nodig. Het lijkt erop dat de KNVB alle besprekingen ingegaan is met de redenatie dat verplaatsen de enige mogelijkheid zou zijn maar dat is dus overduidelijk lulkoek geweest.

Dan is de vraag in hoeverre je zulke chaos moet creeeren.

ALenstra

Well-known member
Misschien is het een idee om de exacte aanvangstijden van de laatste twee speeldagen in een later stadium te bepalen?

Abubakari

Well-known member
Als de reglementen en afspraken duidelijk zijn dan is er helemaal geen discussie nodig. Het lijkt erop dat de KNVB alle besprekingen ingegaan is met de redenatie dat verplaatsen de enige mogelijkheid zou zijn maar dat is dus overduidelijk lulkoek geweest.

Dan is de vraag in hoeverre je zulke chaos moet creeeren.

Welke chaos?

Er is een ronde verplaatst omdat dat beter uitkomt. Big deal. Maar hier doen we alsof de knvb iets verschrikkelijks bedacht heeft. Wat ik zeg, sommige mensen hebben een totaal gebrek aan geestelijke souplesse.

Joost

Well-known member
Joost, wat is jouw oplossing?

Als het een harde regel was dan is het verplaatsen van de speelronde zoals nu gedaan is een uitstekende oplossing.

Maar als het een richtlijn is waarvan afgeweken kan worden in speciale situatie vraag ik me af of er niet genoeg ruimte zit tussen De Graafschap v Ajax en Spurs v Ajax. Gelet op de impact op de rest van de competitie heeft neig ik naar ja.

Maar de allerbeste optie blijft nog steeds om te stoppen met dat oeverloos gepolder en gemeentes gewoon te laten dealen met het feit dat ze een BVO in hun gemeente hebben. De Graafschap v Ajax dus naar zaterdag(avond).

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik ben het met je eens dat er best op zondag om 14:30 gespeeld had kunnen worden en daarna had Ajax het vliegtuig naar Londen kunnen pakken. Ben je zondagavond daar, in principe heb je dan je 48 uur rust (zondag 21:00 - dinsdag 21:00). Dat het niet naar zaterdag gaat, vind ik heel logisch in dit geval.

Desnoods hadden ze om 12:00 gespeeld die zondag (alle wedstrijden)

Fregge

Well-known member
Het gaat niet om de 48 uur tussen de 2 wedstrijden. Het gaat om 2 volle rustdagen. Dan had iedereen op zaterdagmiddag bijvoorbeeld moeten spelen.

JMD

Well-known member
Er is een ronde verplaatst omdat dat beter uitkomt. Big deal. Maar hier doen sommigen we alsof de knvb iets verschrikkelijks bedacht heeft. Wat ik zeg, sommige mensen hebben een totaal gebrek aan geestelijke souplesse.
Belangrijke toevoeging...

ALenstra

Well-known member
Klopt, de KNVB wil twee hele dagen tussen twee wedstrijden. Kan je eindeloos over praten maar het is niet anders.

Overigens is in Engeland Leicester City-Arsenal van maandag 29 april naar zondag 28 april verplaatst zodat Arsenal meer rust heeft voor de EL.

Bovenaan