Situatie Oekraine/Rusland/Oost-Europa

De Groene Scout

Well-known member
Gisteren namen de Russen al Severodonetsk over en vanochtend is Kiev opnieuw gebombardeerd. Lijkt weer de verkeerde kant op te gaan met nieuwe offensieven van de Russen.
 

gevegt

Well-known member
Het blijft een corrupt land. Tot 1 jaar terug werd het gezien als 1 van de meest corrupte landen van Europa. Nu worden ze aangevallen en negeren we alle problemen die dat land heeft en laten we ze vrolijk overal bij toe.
Dat is niet waar. Er zijn meerdere instanties die Oekraïne in de gaten houden wat betreft oorlogsmisdaden en de corruptie die daar nog steeds plaatsvindt.

Wat veel bedreigender is, is dat eind juli Duitsland hoogst waarschijnlijk geen gas meer krijgt van Rusland.
Als dat gebeurd krijgen we in Europa een enorme economische crisis.
 

JMD

Well-known member
Wat veel bedreigender is, is dat eind juli Duitsland hoogst waarschijnlijk geen gas meer krijgt van Rusland.
Als dat gebeurd krijgen we in Europa een enorme economische crisis.
Ja, ik hoorde het gisteren toen ik door Duitsland reed en elk uur het nieuws hoorde. Men is daar al druk bezig te kijken hoe ze dat kunnen gaan managen. Zo zouden o.a. bedrijven weer voor thuiswerken gaan zodat de kachel niet aan hoeft in de bedrijven. Overigens meende ik te horen dat het eind volgende week al zover zou zijn...
 

gevegt

Well-known member
Ja, ik hoorde het gisteren toen ik door Duitsland reed en elk uur het nieuws hoorde. Men is daar al druk bezig te kijken hoe ze dat kunnen gaan managen. Zo zouden o.a. bedrijven weer voor thuiswerken gaan zodat de kachel niet aan hoeft in de bedrijven. Overigens meende ik te horen dat het eind volgende week al zover zou zijn...
Dat is voor de bühne.
Als het doorgaat, krimpt de economie meteen met 12 procent. Dat geeft grote gevolgen.
 

gevegt

Well-known member
Als alles tegenzit kan dit er ook wel bij,

Het Russische staatsbedrijf Gazprom
heeft meerdere klanten gemeld dat door
"overmacht" de gasleveringen niet meer
gegarandeerd kunnen worden.Onder die
klanten zijn de grote Duitse importeur
Uniper en het internationale RWE.

Een anonieme bron bevestigt aan Reuters
dat het gaat om leveringen via de Nord
Stream 1-pijpleiding,die nu stilligt
vanwege onderhoud.Er werd al gevreesd
dat Rusland dit zou aangrijpen om de
gastoevoer naar Europa te beperken.

Zo'n 40 procent van al het gas dat
Europa importeert komt via Nord Stream
1 uit Rusland in Duitsland.Gazprom had
de leveringen al flink teruggeschroefd.
 

Eef de Kip

Well-known member
Jammer maar ik ga er vanuit dat die Russen alles op alles zetten om het te verhelpen.


Maar even serieus, ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat we komende winter echt een giga probleem hebben met de gasvoorraad. Op de een of andere manier kan zelfs Jetten dat niet wegnemen. Of ben ik van de complotten dat ze zich in Den Haag niet zo druk maken omdat ze nu al weten dat de kraan in Groningen gewoon weer wordt open gedraaid.
 

zwammy

Well-known member
Volgens mij heeft Nederland al aangeven dat de kraan gewoon open gaat bij nood om de buurlanden te helpen dus je hoeft je geen zorgen te maken, hoogstens erka.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Klopt. Met Jetten heb je ongeveer de slechtste die je kon hebben in deze crisis.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik zie 'm ook niet echt met de vuist op tafel slaan in Europa en hij geeft mij als burger nou ook niet echt een warm gevoel waar ik veel vertrouwen in krijg maar goed, op dit gedoe met Rusland en Gazprom heeft hij natuurlijk ook niet veel invloed. Het gaat mij er meer om dat er mooi weer wordt gespeeld dat het allemaal wel goed komt maar ik zie het wel gebeuren dat er straks bedrijven worden stil gelegd.
 

gevegt

Well-known member
Rusland wil een eigen tribunaal oprichten.
Putin gaat op bezoek naar Afrika om steun te vragen.
Natuurlijk wel naar die landen waar China ook in investeert.
Iedereen die iets verder kijkt dan de chocoladeletters van de Telegraaf, en een beetje kan optellen, weet dat dit een onderdeel is van de Nieuwe Democratie.
Ik wens ons veel wijsheid de komende decennia.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

zwammy

Well-known member
Ach, zolang wij ons drukker maken over genderneutrale wc's dan om het gezeik daar kan het niet veel erger worden.
 

zwammy

Well-known member
Jij hebt dan ook weinig invloed, ja misschien in Dalfsen, maar daar heeft ook niemand ooit van gehoord.
 
Bovenaan