Schots voetbal

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Maar de Juniors worden toch niet meer als lager niveau gezien? Ik ben wel benieuwd hoe het er uit gaat zien, het zou we niet eens heel veel verbazen als ze de hele zaak compleet op de schop gooien.

Officieel staan de juniors onder de laagste senior divisies (East of Scotland / South of Scotland league), dus die staan op niveau 7. In de praktijk klopt dat uiteraard niet, de top juniors kunnen makkelijk op niveau 5 (Highland League / Lowland League) mee.
 

ALenstra

Well-known member
In Schotland is nog geen datum gevonden voor de laatste Old Firm van het seizoen. Men wil eigenlijk vermijden dat dit de kampioenswedstrijd wordt voor Celtic.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ieder jaar is er hetzelfde gedoe met het programma voor de laatste 5 wedstrijden. Er wordt voor de zoveelste keer over een competitiehervorming gesproken, benieuwd of het er eindelijk eens van komt.

Aanstaande zondag zit ik op Hampden Park bij Celtic v Rangers (1/2 finale Schotse FA Cup). Daar heb ik behoorlijk zin in.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Gisteren voor het eerst een Old Firm derby meegemaakt. Ik zat op Hampden Park tussen de Celtic supporters voor Celtic - Rangers in de halve finale van de Schotse FA Cup. Het was een fantastische belevenis, met een sfeer waar geen wedstrijd waar ik ooit bij ben geweest ook maar in de buurt kwam. Ik verwachtte dat het een redelijke spannende wedstrijd zou worden, aangezien eerdere OF derby's dit seizoen of in een kleine overwinning voor Celtic, of in een gelijkspel eindigden. Rangers was echter heel zwak en Celtic speelde juist heel sterk. De 2-0 ruststand was dan ook logisch. Zo'n 10 minuten na rust kreeg Rangers een rode kaart (gevalletje noodrem) en Celtic een strafschop, waarna het 3-0 werd en de wedstrijd gespeeld was. Later werd het door nog een strafschop 4-0.

We waren ruim van te voren bij het stadion, omdat het op neutraal terrein was, was er een gelijk aantal kaarten voor beide supportersgroepen, wat voor de sfeer heel goed was. Het viel me op dat de organisatie erg goed was. Aan beide kanten van het stadion is er een treinstation. De ene werd voor Celtic supporters gebruikt en de andere voor Rangers supporters. Op Glasgow Central station was er 1 ingang voor Celtic- en 1 voor Rangers-supporters. Van daar gingen er regelmatig treinen naar beide stations. Wij stapten uit op Kings Park, het station voor de Celtic supporters. Vanaf daar was het een kort stukje lopen naar het stadion. Rond de opkomst/aftrap was veel geluid en rookbommen e.d. vanuit beide kampen. De eerste helft was de sfeer over en weer fantastisch. Na de 2-0 werden de Rangers supporters wat stiller. Vanaf 20 minuten voor tijd stroomden de Rangers vakken leeg, helemaal na de 4-0 en bij het laatste fluitsignaal zaten er weinig meer. In blessuretijd zetten de Celtic supporters het "you'll never walk alone" in met de sjaaltjes in de lucht. Dit ging door tot het laatste fluitsignaal waarna er een feest losbarstte. Bij ieder doelpunt werd ik (en vrijwel iedereen in de Celtic vakken) omhelsd door iedereen die om me heen zat.

Wat een belevenis...
 

JMD

Well-known member
Ieder jaar is er hetzelfde gedoe met het programma voor de laatste 5 wedstrijden. Er wordt voor de zoveelste keer over een competitiehervorming gesproken, benieuwd of het er eindelijk eens van komt.
Ligt dat programma niet vast dan? Waarom maken ze geen standaard programma zodat op het eind alleen de nummertjes ingevuld hoeven te worden?
Volgens mij doen ze dat op die manier in Belgi?...

Dus bv:
1e speelronde: 1-6 2-5 3-4
enzovoort


En hoe zouden ze de competitie willen hervormen dan? Volgens mij is dat toch wel vaker gedaan de afgelopen 10 jaar? Meen me te herinneren dat er vroeger 10 clubs in de SPL zaten en dan 4x tegen elkaar.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ligt dat programma niet vast dan? Waarom maken ze geen standaard programma zodat op het eind alleen de nummertjes ingevuld hoeven te worden?
Volgens mij doen ze dat op die manier in Belgi?...

Dus bv:
1e speelronde: 1-6 2-5 3-4
enzovoort


En hoe zouden ze de competitie willen hervormen dan? Volgens mij is dat toch wel vaker gedaan de afgelopen 10 jaar? Meen me te herinneren dat er vroeger 10 clubs in de SPL zaten en dan 4x tegen elkaar.

Het probleem is dat de ploegen 3 keer tegen elkaar spelen in het reguliere seizoen. Daardoor heb je dus bij de split clubs die 16 en clubs die 17 keer thuis gespeeld hebben. De clubs die 16 keer thuis gespeeld hebben, krijgen 3 thuiswedstrijden na de split en de clubs met 17 thuiswedstrijden krijgen er 2. Het is altijd een gedoe en veel discussie om het zo eerlijk mogelijk te krijgen. En je heb altijd situaties dat een club 3 keer thuis en 1 thuis speelt tegen een tegenstander en andersom.

De hervorming was in 2000, er zijn voorstellen om naar een hoogste niveau van 16 ploegen te gaan, waarna bijvoorbeeld de beste 4 en de slechtste 4 in een poule tegen elkaar spelen voor de titel / handhaving. Nummers 5 - 12 spelen dan bijvoorbeeld voor Europees voetbal zoals in Belgi?. Een ander voorstel is een Premier League van 12 en een Championship van 12. Na een volledige competitie spelen dan de beste 8 van de SPL voor de titel en Europees voetbal. De nummers 9-12 van de SPL en de nummers 1-4 van de Championship spelen dan tegen elkaar om 4 SPL plaatsen en de nummers 5-12 van de Championship spelen tegen degradatie naar een League 1 met 18 teams.

Beide voorstellen zijn in 2016 in de koelkast gezet, maar kunnen daar weer uit gehaald worden nu er een organisatorische herstructurering van de Schotse Football League / PL geweest is. Beide systemen lijken mij beter dan nu, omdat je minder gedoe hebt aangezien je in beide competitiefases tegen iedereen 2 keer speelt. Er zijn gewoon te weinig goede clubs voor 1 competitie van (bijvoorbeeld) 20 zonder play-offs. Dan krijg je semi-profs standaard op het hoogste niveau.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Schotland heeft teveel divisies. Die zouden net als in Nederland met twee grotere divisies moet gaan werken, 16 en 16 bijvoorbeeld. Daaronder de High/Lowland leagues.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Schotland heeft teveel divisies. Die zouden net als in Nederland met twee grotere divisies moet gaan werken, 16 en 16 bijvoorbeeld. Daaronder de High/Lowland leagues.

Yep, dat zou ik geen slechte structuur vinden, wellicht het 3e niveau ook nationaal als een soort van semi-profdivisie. Dan kan je eindelijk een echte open piramide gaan krijgen, er zitten nu ploegen in de juniors die aanzienlijk meer supporters hebben dan de meeste ploegen in League 2. Nu willen ze niet allemaal, maar degenen die het wel willen, hebben een behoorlijke uitdaging om in League 2 te komen, want de doorstroming is gewoon te slecht.

Zo was Kelty Hearts kampioen van de Juniors in Oost-Schotland vorig seizoen en hebben overschrijving aangevraagd naar de East of Scotland league (niveau 6), waar ze iedereen in de pan gehakt hebben tot nu toe. Toch is het lang niet zeker dat ze promoveren, want er is nog 1 ploeg die iedereen in de pan hakt en beiden moeten nog 2 keer tegen elkaar. De uiteindelijke kampioen is dan nog niet zeker van promotie, want die spelen nog een play-off tegen de kampioen van de South of Scotland league en alleen de winnaar daarvan promoveert naar de Lowland League (waar maar 1 ploeg uit degradeert). En als je dan wilt doorstoten naar League 2 moet je weer kampioen worden, een play-off winnen tegen de kampioen van de Highland League en dan nog een play-off winnen tegen de nummer laatst van League 2.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Hah, dat hebben Kelty en Lothian Thistle slim gedaan. Beide onderlinge duels in vier dagen tijd spelen. Alles of niks.
 

JMD

Well-known member
Het probleem is dat de ploegen 3 keer tegen elkaar spelen in het reguliere seizoen. Daardoor heb je dus bij de split clubs die 16 en clubs die 17 keer thuis gespeeld hebben. De clubs die 16 keer thuis gespeeld hebben, krijgen 3 thuiswedstrijden na de split en de clubs met 17 thuiswedstrijden krijgen er 2. Het is altijd een gedoe en veel discussie om het zo eerlijk mogelijk te krijgen. En je heb altijd situaties dat een club 3 keer thuis en 1 thuis speelt tegen een tegenstander en andersom.
Dan is het dus ook mogelijk dat er 4 clubs zijn die 17 thuisduels gespeeld hebben en 2 die 16 thuisduels gespeeld hebben. Dat krijg je dan ook niet recht...

Wat is eigenlijk de reden dat Schotland altijd zo'n kleine PL gehad heeft? Wilden ze per s? 4 divisies houden ofzo?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dan is het dus ook mogelijk dat er 4 clubs zijn die 17 thuisduels gespeeld hebben en 2 die 16 thuisduels gespeeld hebben. Dat krijg je dan ook niet recht...

Wat is eigenlijk de reden dat Schotland altijd zo'n kleine PL gehad heeft? Wilden ze per s? 4 divisies houden ofzo?

Als kleiner land, willen ze geen competitie die te groot is omdat de onderlinge verschillen dan te groot worden. Daar is wat voor te zeggen, maar dan moet je nog een betere opzet kunnen verzinnen dan dit.

Ik zit ook op een Schots voetbalforum waar een discussie over de piramide bezig is. Buiten de zaterdag/zondag discussie, lijkt het opvallend veel op de discussie hier.
 

Hankie

Well-known member
Als kleiner land, willen ze geen competitie die te groot is omdat de onderlinge verschillen dan te groot worden. Daar is wat voor te zeggen, maar dan moet je nog een betere opzet kunnen verzinnen dan dit.

Ik zit ook op een Schots voetbalforum waar een discussie over de piramide bezig is. Buiten de zaterdag/zondag discussie, lijkt het opvallend veel op de discussie hier.

Wat vind North-Easter daarvan?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Alles moet bij het oude blijven, iedereen is tegen ons, en vooruitgang is niet nodig want 'ikke ikke ikke'

Er zijn enkele fanatieke mensen daar met die mening. ;)

Verder veel dezelfde discussies, wel/geen verplichte promotie, wel/geen 2e elftallen, alles bij het oude laten of betere instroming enzovoort.
 

erka

Well-known member
Overigens had Schotland van 1907 t/m 1975 18 clubs (soms zelfs 20). Pas vanaf 1976 hebben ze 10-12 clubs.
 

ALenstra

Well-known member
Glasgow Rangers heeft spelers Kenny Miller en Lee Wallace geschorst omdat ze na afloop van de bekerwedstrijd tegen Celtic flinke ruzie hadden gemaakt met manager Greame Murty.
 

erka

Well-known member
Nog even over Hampden. Wat mij betreft een van de mooiste stadions ter wereld, zeker sinds het oude Wembley is afgebroken.
Op youtube staan talloze beelden van oude Schotland-Engelands of Scottish FA cupfinals met soms 140.000 toeschouwers. Dat moet echt briljant zijn geweest.

Schotten kunnen ook ontzettend mooi juichen. Paar jaar terug won Hibernian de beker, de eerste prijs sinds 114 jaar. Kijk hoe die fans juichen, helemaal bij de 3-2


Vanaf ca. 5:30
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan