Gisteren voor het eerst een Old Firm derby meegemaakt. Ik zat op Hampden Park tussen de Celtic supporters voor Celtic - Rangers in de halve finale van de Schotse FA Cup. Het was een fantastische belevenis, met een sfeer waar geen wedstrijd waar ik ooit bij ben geweest ook maar in de buurt kwam. Ik verwachtte dat het een redelijke spannende wedstrijd zou worden, aangezien eerdere OF derby's dit seizoen of in een kleine overwinning voor Celtic, of in een gelijkspel eindigden. Rangers was echter heel zwak en Celtic speelde juist heel sterk. De 2-0 ruststand was dan ook logisch. Zo'n 10 minuten na rust kreeg Rangers een rode kaart (gevalletje noodrem) en Celtic een strafschop, waarna het 3-0 werd en de wedstrijd gespeeld was. Later werd het door nog een strafschop 4-0.
We waren ruim van te voren bij het stadion, omdat het op neutraal terrein was, was er een gelijk aantal kaarten voor beide supportersgroepen, wat voor de sfeer heel goed was. Het viel me op dat de organisatie erg goed was. Aan beide kanten van het stadion is er een treinstation. De ene werd voor Celtic supporters gebruikt en de andere voor Rangers supporters. Op Glasgow Central station was er 1 ingang voor Celtic- en 1 voor Rangers-supporters. Van daar gingen er regelmatig treinen naar beide stations. Wij stapten uit op Kings Park, het station voor de Celtic supporters. Vanaf daar was het een kort stukje lopen naar het stadion. Rond de opkomst/aftrap was veel geluid en rookbommen e.d. vanuit beide kampen. De eerste helft was de sfeer over en weer fantastisch. Na de 2-0 werden de Rangers supporters wat stiller. Vanaf 20 minuten voor tijd stroomden de Rangers vakken leeg, helemaal na de 4-0 en bij het laatste fluitsignaal zaten er weinig meer. In blessuretijd zetten de Celtic supporters het "you'll never walk alone" in met de sjaaltjes in de lucht. Dit ging door tot het laatste fluitsignaal waarna er een feest losbarstte. Bij ieder doelpunt werd ik (en vrijwel iedereen in de Celtic vakken) omhelsd door iedereen die om me heen zat.
Wat een belevenis...