Schaatsen

De Wolf

Well-known member
Syp van der Ploeg schaatst Henk Angenent er uit tijdens hun gedeeltelijke Elfstedentocht.

Het stuk tussen Bolsward en Dokkum (75 km) hebben ze wel met de auto gedaan om voor het donker weer binnen te zijn. Ze zijn nu net Bartlehiem voorbij.
 

Joost

Well-known member
Klopt. Daarom zeg ik dat deze resultaten nu zo goed zijn voor het Zweedse schaatsen. Daar heb je nu niet veel aan, maar kan over een jaar of 5 toch echt wel wat meer uit die hoek opleveren.
Daar is ooit onderzoek naar geweest, op een paar kleine uitzonderingen na blijkt verrassend succes in een sport helemaal geen vliegwiel voor meer beoefening daarvan.
 

JMD

Well-known member
Daar is ooit onderzoek naar geweest, op een paar kleine uitzonderingen na blijkt verrassend succes in een sport helemaal geen vliegwiel voor meer beoefening daarvan.
Ja klopt, dat onderzoek heb ik ook wel eens gelezen. Maar door deze resultaten komt schaatsen wel weer op TV in Zweden. En dat levert natuurlijk wel meer interesse op voor de sport in een land waar het vechten is voor de wintersporten voor 'airtime'.
 

JMD

Well-known member
16 medailles dus voor Nederland op de WK Afstanden, de 7 gouden medailles maken een totaal van 99 in de historie van de WK Afstanden.
De dames zorgden voor 4x goud, de heren voor 3x. Zal niet vaak gebeurd zijn dat de NL dames het beter doen dan de heren op de WK Afstanden.
 

JMD

Well-known member
Jordan Stolz, een 16-jarige Amerikaan, rijdt 34.99 op de 500m, en is daarmee de eerste junior ooit die een 34er rijdt op de kortste afstand.
 

JMD

Well-known member
Sverre Lunde Pedersen is zwaargewond geraakt bij een fietsongeval in zijn thuisland. Afgevoerd met een traumahelikopter, ligt nu in het ziekenhuis, waar het (naar het schijnt) redelijk met hem gaat
 

JMD

Well-known member
De ISU heeft besloten dat de WK Afstanden voortaan niet meer op een buitenbaan mogen worden verreden.

Verder zal op een allroundtoernooi voortaan de laatste afstand gereden worden volgens het omgekeerde klassement. Nu was het alleen zeker dat de nummer 1 in de laatste rit zat, en via een stappenplan (waarin ook de uitslag van de eennalaatste afstand werd verwerkt) werd dan de 'paring' gemaakt. Dat was gedaan om ervoor te zorgen dat je ongeveer gelijkwaardige ritten kreeg op de 5/10. Doordat men die regel nu loslaat (en dus altijd de nummers 1 en 2 in de laatste rit hebt en de nummers 3 en 4 in de rit daarvoor enz) kan je dus hebben dat een schaatser die goed is op 500/1500 en redelijk op de 5000 2e staat na 3 afstanden en dan de 10K in de laatste rit moet rijden... Dat is jammer, ik vond die stayersduels altijd zo mooi.

Verder zal bij alle ISU-competities het woord 'Ladies' vervangen worden door 'Women', dit omdat er voor de heren 'Men' gebruikt wordt, en dit dan meer in overeenstemming is met elkaar. (wat ook klopt, want Ladies hoort bij Gentlemen)
 

JMD

Well-known member
Haarlem krijgt een nieuwe sporthal. Die gaat (na diverse keuzerondes) de Yvonne van Gennipsporthal heten. Mooi eerbetoon aan Haarlems beste schaatsster ooit. Maar de ijsbaan had natuurlijk naar haar genoemd moeten worden, maar daar voelde het bestuur van die baan niks voor...
 

JMD

Well-known member
Nou dat zal een hoop diskwalificaties opleveren...

Jaar of 10 terug was die regel er ook, die hebben ze toen snel weer teruggedraaid toen het wel erg veel diskwalificaties opleverde. Ben benieuwd waarom ze dit nu weer invoeren.
 

Friesland

Well-known member
De blokjes liggen aan de binnenkant van de bocht, dus als je een blokje weg tikt terwijl je in de buitenbaan rijdt, heb je de lijn overschreden. Hetzelfde geldt voor als je in de binnenbaan rijdt en een blokje in de inrijbaan weg tikt. Zoals ik het begrijp worden schaatsers door deze wijzigen nu ook gediskwalificeerd als ze in de binnenbaan rijden en een blokje weg tikken die in hun baan ligt. Daar ben ik niet voor.

Verder weet ik niet wat ze precies verstaan onder hinderen, mbt de regelwijziging in de massastart. Ik bedoel, waar leggen ze de grens? En gaan er dan nog steeds 8 per halve finale door naar de finale, of gaat de top-8 door en worden de eventueel gehinderde schaatsers toegevoegd, zoals bij shorttrack?

De teamsprint is nog niet Olympisch, maar het lijkt mij goed dat de schaatsers nummers krijgen. Dat geeft duidelijkheid. Overigens zie ik in het programma van de ISU toernooien voor komend seizoen staan dat er wel een mondiale titel te behalen valt op dit onderdeel, de ISU heeft het namelijk toegevoegd aan de WK Sprint en Allround. Sprint en allround zijn trouwens op verschillende dagen, dus theoretisch kan iemand aan beide toernooien deelnemen. In de praktijk zal dat waarschijnlijk niet gebeuren. want dan rijdt je 8 afstanden in vier dagen.

Verder vraag ik mij af wat en of de ISU nog plannen heeft met de estafette. Ik bladerde net door de ISU statuten waaraan het artikel linkte en zag deze staan. Ik dacht eerst dat het om shorttrack ging, maar daar was een apart lijstje voor. En toen dacht ik "O, ja, dat onderdeel werd vorig jaar, of twee jaar geleden, getest bij de WB finale." En inderdaad. Dat was echter een gemengde estafette, maar in de statuten staat dat het mogelijk is om een estafette per sekse te doen, dus dat zijn potentieel drie nieuwe onderdelen. Breng de 100m terug en voeg de 3000m mannen en 10km vrouwen toe en het begint qua aantal onderdelen op atletiek en zwemmen te lijken. En dan kun je ook nog verschillende afstanden hanteren voor de massastart en de estafette.
 

Friesland

Well-known member
Afgelopen week werden in Calgary de Canadese afstandskampioenschappen verreden.
Ted-Jan Bloemen reed een baanrecord op 10km, 12:41,55, dat is de achtste tijd ooit. Ook op de 5km was hij de beste in 6:06,69, de 15e tijd ooit.
Isabelle Weidemann reed op de 5km 6:46,81, dat is de 11e tijd ooit en de derde tijd ooit voor Calgary. Ook op de 3km kwam ze sterk voor de dag met een tijd van 3:56,89.
 

Maasveld

Well-known member
Schouten duikt dik 2 seconden onder het baanrecord op de 3k. Ze blijft slechts een halve seconde boven het Nederlands record.
 

JMD

Well-known member
Ik ben benieuwd of Wüst en Kramer zich uberhaupt wel gaan plaatsen voor de Spelen. Hun tijdperk lijkt na een jaar of 15 ten einde te zijn. Voor Wíust vind ik het jammer dat ze nooit een WR heeft gereden, maar verder zijn beide sporters zowel op als naast de baan topsporters in optima forma geweest en verdienen zij een plaatsje in de eregalerij van de allergrootste sporters ooit.
 
Bovenaan