Schaatsen

JMD

Well-known member
Aangezien ik er vanuit ga dat komend weekend Kulizhnikov onder de 34 seconde gaat rijden op de 500m heb ik even opgezocht wanneer de vorige barri?res geslecht werden:
eerste onder 35 seconde: Shimizu (Jap) maart 1998 (Calgary)
eerste onder 36 seconde: Jansen (USA) december 1993 (Hamar)
eerste onder 37 seconde: Kulikov (USSR) maart 1981 (Medeo)
eerste onder 38 seconde: Kulikov (USSR) maart 1975 (Medeo)
eerste onder 39 seconde: B?rjes (Zwe) januari 1970 (Davos) (handgeklokt) / Muratov (USSR) januari 1970 (Medeo) (elektronisch)
eerste onder 40 seconde: Grishin (USSR) januari 1963 (Medeo)
 

Mommiej

Well-known member
Gretha Smit haar Nederlands record van de spelen in Salt Lake kwijtgeraakt op de 5km. Dat stond op 6.49.22 en Kleibeuker heeft vanmiddag in b-groep in Salt Lake een tijd van 6.45.04 neergezet.
 

JMD

Well-known member
Gretha Smit haar Nederlands record van de spelen in Salt Lake kwijtgeraakt op de 5km. Dat stond op 6.49.22 en Kleibeuker heeft vanmiddag in b-groep in Salt Lake een tijd van 6.45.04 neergezet.

Ik zat ook net te kijken...
Was het oudtse nog staande NR.

Ben benieuwd of vanavond Nauta of Schouten dat aan kan vallen. En als Kleibeuker 6.45 kan rijden, kan Sablikova echt onder de 6.40... Ik weet nog dat de mannen voor het eerst onder de 6.40 reden...

Het oudste nog staande NR is nu de 10km heren. Dat gaat er morgen aan.
 

Friesland

Well-known member
Het gerucht ging al enige tijd op het schaatsforum, maar een half uur naar haar rit kwam het ook eindelijk op isuresults te staan.
 

JMD

Well-known member
Keurig schema:
200m 21.05 21.0
600m 52.07 31.0
1000m 1:23.28 31.2
1400m 1:54.95 31.6
1800m 2:26.91 31.9
2200m 2:58.72 31.8
2600m 3:30.69 31.9
3000m 4:02.73 32.0
3400m 4:34.83 32.0
3800m 5:07.16 32.3
4200m 5:39.66 32.5
4600m 6:12.30 32.6
5000m 6:45.04 32.7

Vooral op het eind winst gepakt dus, want Smit eindigde met een flink oplopend schema. (van 31.7 op de 3000 naar 34.7 in het laatste rondje)
 

Friesland

Well-known member
Zowel Lee Kang-Seok als Pekka Koskela 0,96 langzamer dan hun PR. Koskela's landgenoot Mika Poutala reed vorige week juist een nieuw Fins record, ze lijken dus in een compleet verschillende vorm te steken.
 

JMD

Well-known member
Zowel Lee Kang-Seok als Pekka Koskela 0,96 langzamer dan hun PR. Koskela's landgenoot Mika Poutala reed vorige week juist een nieuw Fins record, ze lijken dus in een compleet verschillende vorm te steken.

En wat is daar speciaal aan? Is toch wel vaker dat teamgenoten verschillend rijden?
 

JMD

Well-known member
Kleibeuker kwam op haar 5km van vanmiddag overigens door in 4.02.73 na 3km. Haar PR op de 3 km is 4.03.79...
 

Friesland

Well-known member
Ik vind dat eufemistisch taalgebruik van de commentatoren altijd wel bedenkelijk "dat is voorzichtig," zegt Herbert, hij had ook kunnen zeggen: "dat is onder de maat".
 

JMD

Well-known member
Ik vind dat eufemistisch taalgebruik van de commentatoren altijd wel bedenkelijk "dat is voorzichtig," zegt Herbert, hij had ook kunnen zeggen: "dat is onder de maat".

Vooral niet kritisch zijn natuurlijk... Anders kan het niet gezellig blijven.
 

Friesland

Well-known member
Graf nu eerste in de A-groep na 6 van de 12 rijdsters, zou met deze tijd slechts 6e zijn geworden in de B-groep. Hopelijk zet het de ISU de denken om de opzet van de wedstrijden voor de toekomst aan te passen...
 

JMD

Well-known member
Graf nu eerste in de A-groep na 6 van de 12 rijdsters, zou met deze tijd slechts 6e zijn geworden in de B-groep. Hopelijk zet het de ISU de denken om de opzet van de wedstrijden voor de toekomst aan te passen...

Wat zou jij dan willen??

En vergeet niet dat de B-groep in kwartetten gereden is, wat een voordeel is.
 

JMD

Well-known member
Sablikova komt dus niet aan de tijd van Kleibeuker.
Valt me op dat het ijs nu warmer is dan vanochtend, ze zijn overduidelijk aan het vriezen voor de sprint zometeen. Vorige week vielen de langeafstandstijden op zich ook tegen.
Vanochtend -12, nu -9,5. Dat scheelt nogal.

Schouten netjes met 7.00, jammer dat ze net niet onder de 7 minuten reed.


In 2005 won W?st de B-divisie van de 3000m van de WB in Turijn, haar tijd was toen sneller dan de winnares van de A-divisie. 2 maanden later won ze Olympisch goud.
 

Friesland

Well-known member
Wat zou jij dan willen??

En vergeet niet dat de B-groep in kwartetten gereden is, wat een voordeel is.

In de B-groep zouden de "mindere goden" moeten rijden, dat is hier niet (helemaal) het geval, bij de gecombineerde wereldbeker. Daar zijn meerdere oplossingen voor:
- Je kunt twee aparte wereldbekerklassementen voor de langste afstanden maken
- Je kunt een uitslag van de A- en B-groep maken. Waarbij je met het probleem zit, dat de omstandigheden in de tussenliggende periode veranderd kunnen zijn.

Verder valt jouw mening over kwartetstarts niet serieus te nemen, aangezien je er telkens een andere mening over hebt. Wel is het zo dat, wil je de A- en B-groep in dezelfde uitslag hebben, dat de afstand in zowel de A- als B-groep op dezelfde manier moet worden verreden. In de vorige editie van dit forum heb ik daarbij aangegeven dat kwartetstarts de ruimte geeft voor meer deelnemers in eenzelfde tijdsbestek. Nu konden er 12 rijders in een uur rijden, bij kwartetstarts hadden dat er 24 geweest.

Maar zelfs al was dat het geval, dan nog zouden Kleibeuker c.s. in de B-groep hebben moeten starten omdat ze vorige week geen 3000m hebben gereden... Dat gezegd hebbende neig ik toch naar "verschillende afstanden = verschillende wereldbekerklassementen." Dan doen ze per seizoen maar een of twee 5km/10km extra in het wereldbekerprogramma. In principe heb je met twee wedstrijden al voldoende om een wereldbekerklassement op te maken.
 

JMD

Well-known member
In de B-groep zouden de "mindere goden" moeten rijden, dat is hier niet (helemaal) het geval, bij de gecombineerde wereldbeker. Daar zijn meerdere oplossingen voor:
- Je kunt twee aparte wereldbekerklassementen voor de langste afstanden maken
- Je kunt een uitslag van de A- en B-groep maken. Waarbij je met het probleem zit, dat de omstandigheden in de tussenliggende periode veranderd kunnen zijn.

Verder valt jouw mening over kwartetstarts niet serieus te nemen, aangezien je er telkens een andere mening over hebt. Wel is het zo dat, wil je de A- en B-groep in dezelfde uitslag hebben, dat de afstand in zowel de A- als B-groep op dezelfde manier moet worden verreden. In de vorige editie van dit forum heb ik daarbij aangegeven dat kwartetstarts de ruimte geeft voor meer deelnemers in eenzelfde tijdsbestek. Nu konden er 12 rijders in een uur rijden, bij kwartetstarts hadden dat er 24 geweest.

Maar zelfs al was dat het geval, dan nog zouden Kleibeuker c.s. in de B-groep hebben moeten starten omdat ze vorige week geen 3000m hebben gereden... Dat gezegd hebbende neig ik toch naar "verschillende afstanden = verschillende wereldbekerklassementen." Dan doen ze per seizoen maar een of twee 5km/10km extra in het wereldbekerprogramma. In principe heb je met twee wedstrijden al voldoende om een wereldbekerklassement op te maken.
Weet niet waar je dat onderstreepte van vandaan hebt. Ik heb altijd de mening gehad dat kwartetstarten een significant voordeel geven (meer rijwind, en tevens sneller iemand in de rug zien, dat is gunstiger (richtpunt)). Daarom ben ik ook geen voorstander van kwartetstarten bij bv allroundtoernooien. (en dan laat ik de onoverzichtelijkheid nog maar even buiten beschouwing)

Ben het wel met je eens over de rest, dat dit idd veroorzaakt wordt doordat ze de lange afstanden koppelen. Maar anders worden de WB-weekenden wel erg lang, en vraag me ook af of er bij een weekend met ?n 5 ?n 10 km (3/5 dames) wel zoveel belangstelling is voor beide afstanden, zeker als er ook nog pursuit, massastart en 1500m is. En een WB-klassement over 2 afstanden wordt niet handig, zeker niet als je in de B-divisie per definitie minder punten haalt dan de top10 (?) van de A-divisie. Dan ben je bij een start in de B-divisie op de eerste 5 km al direct kansloos voor een hoge eindklassering bij 2 races.

Overigens kan ik me nog herinneren dat het WB-seizoen eens begon met alle rijders in 1 divisie, en dat na de eerste race pas een A/B-divisie werd gemaakt. Dat is ergens rond 2004/2005 ofzo geweest. Weet nog dat de 5km heren toen de laatste afstand van die avond was (het seizoen begon in Calgary of Salt Lake) en dat zelfs de NOS stopte met uitzenden, omdat er zoveel ritten waren en de NL pas om een uur half vier zouden rijden in de nacht... Op zich een mooi idee om iedereen gelijk te laten beginnen, maar had ook nadelen.
 

JMD

Well-known member
Overigens vallen de NL dames me tegen op de 500m.

Waar is Ter Mors trouwens?
 

JMD

Well-known member
WTF?? Schakelen ze de stream over naar de uitzending op NPO3...

Lekker, dan missen we de 500m heren???
 
Bovenaan