Schaatsen

Friesland

Well-known member
Om 0:35 mag Moerasjov het nog eens proberen. Het leek mij dat Ihle ook gehinderd werd door Junio, maar die gaat blijkbaar niet voor de herkansing.

Maar goed, iedereen die gefinisht is dus onder de 35 seconden. Ihle met 34,88 was de traagste en Smeekens was met 34,80 de traagste van de schaatsers die niet gehinderd werden.

EDIT: die reskate van Moerasjov wordt dus gekoppeld aan de 500m van de B-groep, ik snap echt niet waarom ze van de A- en B-groep niet gewoon als een wedstrijd tellen. Je kunt het natuurlijk hebben over de ongelijke omstandigheden (publiek en weer, met name de luchtdruk), maar daar heb je bij de tijdritten in het wielrennen ook last van. Alleen met de lange afstanden zit je dan met de duo's en kwartetten, maar daarover heb ik wel eens gezegd dat je die in de A-groep ook gewoon in kwartetten zou kunnen tijden. Dat is misschien wat lastiger voor TV en de mensen die graag de rondetijden willen noteren, maar ik denk dat het vier in de baan wel aantrekkelijker is.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Giovannini wint het bij de mannen na een fantastische solo, waarbij hij bijna het peloton dubbelde. Twee andere schaatsers reden ook lang voor het peloton uit in achtervolging, volgens mij werd een van twee op het laatst nog geklopt op de streep door iemand van het peloton.

EDIT: Reyon Kay, de Nieuw-Zeelander die mee mocht doen dankzij de diskwalificatie van Verweij, werd tweede. Hij en de Chinees Wang Hongli waren de twee achtervolgers op Giovannini en hielden beide ruim stand.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
EDIT: die reskate van Moerasjov wordt dus gekoppeld aan de 500m van de B-groep, ik snap echt niet waarom ze van de A- en B-groep niet gewoon als een wedstrijd tellen. Je kunt het natuurlijk hebben over de ongelijke omstandigheden (publiek en weer, met name de luchtdruk), maar daar heb je bij de tijdritten in het wielrennen ook last van. Alleen met de lange afstanden zit je dan met de duo's en kwartetten, maar daarover heb ik wel eens gezegd dat je die in de A-groep ook gewoon in kwartetten zou kunnen tijden. Dat is misschien wat lastiger voor TV en de mensen die graag de rondetijden willen noteren, maar ik denk dat het vier in de baan wel aantrekkelijker is.
Vwb de kwartetten ken je mijn mening.

Maar ik snap best dat de B-groep een aparte wedstrijd is. Het voordeel van de A-groep voor de TV is dat het een compacte wedstrijd is, binnen iets meer dan 2 uur waren we gisteren klaar met alle A-groepen (even de massastart niet meegeteld). Daarna was direct een uitslag bekend. Als je dan nog uren moet wachten op een eventuele definitieve uitslag dan is dat niet aantrekkelijk voor de TV-kijker. Dan zou je kunnen zeggen, schaats eerst de B-groep en dan de A-groep, maar dat is qua programma niet altijd handig. En zoals dit en volgend weekend starten de wedstrijden om 12.30, dit om een fatsoenlijke live-tijd in Nederland te hebben (immers zo ongeveer het enige land waar flink naar schaatsen wordt gekeken (met als goede 2e Noorwegen, en dat ligt in dezelfde tijdzone)).

Verder wordt zo'n programma dan ook veel te lang voor evt. publiek. Men heeft weleens de eerste wedstrijd van het WB-seizoen zonder A/B-verdeling gereden, dat duurde dan echt uren. Kan me herinneren dat zelfs de NOS dat te gortig vond en om 24.00 stopte met uitzenden. Ergens rond 3.00 in die nacht reed Kramer toen een WR.

Wat wel jammer is (en dat ben ik met je eens) is dat door 1 mindere wedstrijd je terug kan vallen naar de B-groep. Kulizhnikov die in de B-groep 500m moest schaatsen slaat natuurlijk nergens op.
 

JMD

Well-known member
De Nederlandse dames rijden een NR op de ploegenachtervolging. Knap in die gelegenheidsopstelling...

Eerder op de dag viel Janine Smit zwaar op de 500m, ze mocht aan de A-groep meedoen, maar viel in de laatste bocht heel vreemd. Had de mazzel dat haar tegenstandsters niet over haar hand schaatste, dat scheelde echt weinig. Maar ze viel vol op haar knie.

Michel Mulder had pech, zijn veertje brak vlak voordat hij moest starten op de 500m in de B-groep. Dit gebeurde hem eerder bij het NK Afstanden ook. Dat kan je pech noemen, maar vind het ook wel opvallend. Zo vaak breekt een veertje volgens mij niet (althans, zie het zelden gebeuren in een wedstrijd), en dan 2x vlak na elkaar.
 

JMD

Well-known member
Als er niks geks gebeurt gaat Japan bij de dames goud halen op de pursuit, rijden 2.50... Mijn hemel.
 

Friesland

Well-known member
De Amerikaanse mannen waren maar een keer sneller dan de 3:37,97 die ze nu reden.
Ook Rusland was slechts een keer sneller dan vandaag (ze komen 0,09 tekort voor een NR), NR voor China.

Dweilpauze, nu. Nog even over de tijd van de Amerikanen, het is de achtste tijd ooit gereden, Nederland was vijf keer sneller en ook de Koreanen waren een keertje sneller. Zowel de Amerikanen als de Koreanen deden dat op de dag dat Nederland het wereldrecord reed.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Tuurlijk ga na 2 ritten waarin 3 ploegen hebben gereden dweilen. Na de dweil 4 ritten met 8 ploegen. Heerlijk die verhoudingen.
 

Friesland

Well-known member
Weer twee nationale records. De Canadeze tijd is de derde tijd ooit gereden.
En weer twee nationale records, de vierde en vijfde snelste tijden ooit.
En ook een NR voor Japan.

Nederland valt uit de toon, waar andere landen hun beste of een na beste tijd rijden, rijdt Nederland zijn 31e tijd ooit.
Ook de tijden in de laatste rit vallen relatief gezien tegen, Noorwegen rijdt zijn derde tijd ooit, Korea zijn zevende tijd.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Olympische spelen:

Ploegenachtervolging mannen:

Wereldbekerklassement:
1. Noorwegen
2. Nieuw-Zeeland
3. Itali?
4. Zuid-Korea
5. Japan
6. Canada

Tijd:
7. Nederland
8. VS


Ploegenachtervolging vrouwen:

Wereldbekerklassement:
1. Japan
2. Duitsland
3. Canada
4. Nederland
5. China
6. Polen

Gastland:
7. Zuid-Korea

Tijd:
8. Rusland 2:59,07
(9. VS)

Als ik de reglementen goed interpreteer platsen de Pools vrouwen zich op basis van het WB klassement. Ook als ze zich niet op basis van het wereldbekerklassement zouden plaatsen, dan zouden ze zich als tijdsneltsten kwalificeren.

Alle Europese landen die hebben deelgenomen aan de ploegenachtervolging en teamsprint hebben zich logischerwijs geplaatst voor het EK. Er waren namelijk 8 startplekken en zoveel Europese landen hebben er niet deelgenomen.
 

Pascallovic

Well-known member
Wat een niveau bij de heren op de 500 meter. Geen wereldrecord, maar wat zit het dichtbij elkaar. Murashov wint met 34.02.
 
Bovenaan