Heel mooi, maar daar gaat het natuurlijk niet om.
In een ver verleden kreeg je een compleet schema in de krant waarmee je alles live kon opschrijven. Hoewel mijn haartjes toen bijna altijd nat en gekamd waren, heb ik daar nooit veel interesse voor gehad, maar keek altijd wel. Vader gevegt was een meester in het bijhouden en kon supersnel uitrekenen wat het puntentotaal was.
Zelf was ik voor Jan Bols. Misschien was dat ook wel de reden dat ik later supporter van PSV ben geworden.
Dat herinner ik me ook nog wel. Vroeger zat ik ook met zo'n schema voor de buis, en als er geen schema was, dan maakte ik er zelf wel een op ruitjespapier. En ook heel snel de puntentotalen uitrekenen. Kan me zelfs nog een keer herinneren dat het WK in Alma Ata was. Dat werd toen niet live uitgezonden op tv, maar wel op de radio. Daar was ik best pissig om, want niet alle rondetijden werden doorgegeven. En dus was mijn archief niet meer compleet. Eric Flaim (wie? Ja, die) werd toen wereldkampioen.
Daarna is mijn interesse voor het bijhouden nooit meer op het niveau van vroeger teruggekomen.
En dan na afloop grafiekjes maken met de rondetijden van de top 5.