Schaatsen

Pascallovic

Well-known member
Ben benieuwd wat er met Douwe de Vries is, want dit leek nergens op.

Eens.

AL kan ik me wel vinden in het om en om houden van EK en WK, net zoals bij de atletiek.
Ik zie niet welke toevoeging dit heeft voor Noord-Amerika en Azie. Die rijden dan een jaar voor niks, aangezien die niet meedoen aan een EK.
 

JMD

Well-known member
Ben benieuwd wat er met Douwe de Vries is, want dit leek nergens op.

Ik zie niet welke toevoeging dit heeft voor Noord-Amerika en Azie. Die rijden dan een jaar voor niks, aangezien die niet meedoen aan een EK.

Douwe de Vries is ziek en doet vandaag niet meer mee.

Die kunnen dan toch hun eigen continentale toernooi organiseren? En ze hebben nog de World Cup. In de EK jaren van de atletiek hebben die ook alleen de wereldbeker (DIamond League) en eigen continentale kampioenschappen.
 

JMD

Well-known member
Maar jij zat net zo fout met de melding dat Inzell hoogland was .

Als je zo graag wilt klagen over de NOS/Dijkstra doe het dan wel goed.
Je hebt gelijk. Ik zat deels fout in mijn commentaar. Maar er is toch wel een verschil tussen een goedbedoelde hobbyist en iemand die zijn geld verdient met sport verslaggeven.
 

SanMark.

Well-known member
Je hebt gelijk. Ik zat deels fout in mijn commentaar. Maar er is toch wel een verschil tussen een goedbedoelde hobbyist en iemand die zijn geld verdient met sport verslaggeven.

Iedereen maakt fouten dus waarom een sportverslaggever niet die ik weet niet hoeveel onzin over de gehele dag moet vertellen.
 

JMD

Well-known member
Iedereen maakt fouten dus waarom een sportverslaggever niet die ik weet niet hoeveel onzin over de gehele dag moet vertellen.

Punt is alleen dat hij het al een paar keer eerder heeft verteld... Check je gegevens denk ik dan...
 

SanMark.

Well-known member
Punt is alleen dat hij het al een paar keer eerder heeft verteld... Check je gegevens denk ik dan...

Als je er van overtuigt bent dat je goed zit ga je alle keren niet weer checken of het veranderd is. Als jij hier niet gecorrigeerd was had je de volgende keer weer hetzelfde gezegd over Inzell.
 

Friesland

Well-known member
Joeskov zegt af voor de 10km, dat betekent dat naast Kramer ook Blokhuijsen wel zeker is van het podium en dus plaatsing voor het WK allround. Dat betekent dat er in Stavanger nog maar 1 plaats voor het WK te verdelen is, er vanuit gaande dat Nederland daar een derde startbewijs voor het WK veroverd, uiteraard.
 

Maasveld

Well-known member
Yoeskov rijdt iedereen naar huis op de 1500m maar is schijnbaar te geblesseerd om de 10k te rijden. Wat een farce.
 

JMD

Well-known member
Dat schema wat ze net bij de NOS lieten zich hoe de schaatskalender er de komende jaren misschien uit gaat zien vond ik nog niet eens zo'n ge idee....
 

Friesland

Well-known member
Als ik het goed had gezien:
2017: EK sprint/allround, WK afstanden
2018: EK afstanden, WK sprint/allround, Olympische Spelen
2019: EK sprint/allround, WK afstanden
2020: EK afstanden, WK sprint/allround

Het probleem met de Europese kampioenschappen is dat bij de schaatsers alles lijkt te draaien om de Wereldkampioenschappen. In deze opzet is er vanuit de Europese kampioenschappen niet te verdienen richting de wereldkampioenschappen. In de jaren dat er WK afstanden zijn, is er geen EK afstanden en in de jaren dat er WK sprint/allround is, is er geen EK sprint/allround.

Logischer zou daarom zijn:
2017: EK sprint/allround, WK sprint/allround
2018: EK afstanden, Olympische Spelen
2019: EK sprint/allround, WK sprint/allround
2020: EK afstanden, WK afstanden

De Europese Kampioenschappen kunnen dan dienen als kwalificatietoernooi voor de Wereldkampioenschappen en de Olympische Spelen. Bovendien heb je zo in de Olympische jaren niet opeens een extra toernooi.
 

JMD

Well-known member
Als ik het goed had gezien:
2017: EK sprint/allround, WK afstanden
2018: EK afstanden, WK sprint/allround, Olympische Spelen
2019: EK sprint/allround, WK afstanden
2020: EK afstanden, WK sprint/allround

Het probleem met de Europese kampioenschappen is dat bij de schaatsers alles lijkt te draaien om de Wereldkampioenschappen. In deze opzet is er vanuit de Europese kampioenschappen niet te verdienen richting de wereldkampioenschappen. In de jaren dat er WK afstanden zijn, is er geen EK afstanden en in de jaren dat er WK sprint/allround is, is er geen EK sprint/allround.

Logischer zou daarom zijn:
2017: EK sprint/allround, WK sprint/allround
2018: EK afstanden, Olympische Spelen
2019: EK sprint/allround, WK sprint/allround
2020: EK afstanden, WK afstanden

De Europese Kampioenschappen kunnen dan dienen als kwalificatietoernooi voor de Wereldkampioenschappen en de Olympische Spelen. Bovendien heb je zo in de Olympische jaren niet opeens een extra toernooi.
Je had het idd goed gezien, zo was het.

Ben het alleen niet met je aanname eens in het 2e stuk. Vroeger (t/m 1998) was de EK Allround ook geen kwalificatie voor het WK Allround en waren er net zoveel deelnemers als toen het EK wel een plaatsing voor WK werd. Dus daar zou ik geen oorzaak/gevolg aan hangen. Wel aan het feit dat er geen enkele bond geld uitkeert op basis van een behaalde prestatie op een EK (of WK Allround), dat gaat allemaal via de WK Afstanden. EN verder levert de wereldbeker in verhouding meer geld op dan een toernooi, en plaats je je via de WB voor dat belangrijke WK Afstanden. In Nederland kunnen de topschaatsers leven van het schaatser zijn, in andere landen is het meer beknibbelen dus is het logisch dat je dan kiest voor het geen het meeste geld oplevert.

Met jouw idee is er om het jaar geen klassementstoernooi, dat lijkt me nou ook niet zo handig. Punt is dat 1) de klassementstoernooien qua geld belangrijker moeten worden en 2) dat het aantal competitiewedstrijden moet verminderen. In het voorstel is het aantal toernooien teruggebracht van 4 naar 2 (en 3 in Olympische jaren). Dan is te hopen dat die extra ruimte niet wordt opgevuld met wereldbekers, want dan ben je weer terug waar je was. Verder had je vroeger WB Sprint en Allround vaak apart, waardoor je niet zo vaak hoefde te rijden. De Wusts en Bowes en Richardsons etc die doen in 1 weekend mee aan de 1000, 1500, 3000 en dan pakken ze soms ook nog de 500 of massastart of ploegenachtervolging mee. Als allround en sprint apart is kan dat al niet en rijd je als Wust bv alleen een 1500/3000 of een 1000. Dan is de competitiebelasting ook veel minder.

Overigens snap ik niet waarom in het ISU-voorstel er een EK Afstanden is in het jaar van de SPelen, daar zullen dan weinig Europeanen op afkomen. Ik zou de Spelen juist koppelen aan de EK ALlround/Sprint en de WK Afstanden dan maar 1x per 4 jaar. In de oneven jaren dan EK Afstanden en WK Allround/Sprint. In totaal is er dan maar 2 grote toernooien altijd.

Een nadeel is wel dat bv een Wust of Richardson nooit meer aan een WK Sprint ?n Allround mee kan doen, en dat zo'n gecombineerd programma (Sprint + Allround) wel erg lang gaat duren, misschien dan naar 3 of 4 dagen ofzo?
 

Friesland

Well-known member
De volgende toernooien zijn het NK sprint en het NK allround. Hier staan startbewijzen voor het WK sprint en de wereldbeker Stavanger op het spel. Sven Kramer gaat niet deelnemen aan het NK allround zei hij gisteren. Ter Mors had aangegeven niet aan het NK sprint mee te doen. Van Leenstra en W?st is nog niet bekend of en waaraan ze meedoen, ik vermoed, dat het het NK sprint wordt, maar ze worden ook meegenomen in de scenario's voor de NK allround.

Voor de Wereldbeker in Stavanger betekent dit het volgende:

Ach, een wereldbekertje, wat maakt dat uit? Nou, er zijn nog plaatsen te verdelen voor het WK sprint en het WK allround en dat gebeurt bij die wereldbeker.

mannen:
500m: Kai Verbij, Jan Smeekens, nummers 3 t/m 5 NK Sprint
Als Verbij of Smeekens 3e, 4e of 5e eindigen, mag de nummer 6 meedoen
Als beide 3e, 4e, 5e of 6e eindigen, doet de nummer 7 ook mee.

1000m: Kjeld Nuis, Kai Verbij, nummers 3 t/m 5 NK Sprint
Als Nuis of Verbij 3e, 4e of 5e eindigen, mag de nummer 6 meedoen.
Als beide 3e, 4e, 5e of 6e eindigen, doet de nummer 7 ook mee.

1500m: Kjeld Nuis, Thomas Krol, top-3 NK Allround
Als Blokhuijsen in de top-3 eindigt, doet de nummer 4 mee ipv Blokhuijsen.

5000m: Jorrit Bergsma, Sven Kramer, top-3 NK Allround
Als Bergsma of Blokhijsen in de top-3 eindigt, doet de nummer 4 mee.
Als beide in de top-4 eindigen, doet de nummer 5 mee.
Blokhuijsen doet niet mee.


vrouwen:
500m: Jorien ter Mors, Margot Boer, nummers 3 t/m 5 NK sprint
Als Boer 3e, 4e of 5e eindigt, doet de nummer 6 mee.

1000m: Jorien ter Mors, Marrit Leenstra, nummers 3 t/m 5 NK sprint
Als Leenstra 3e. 4e of 5e eindigt, doet de nummer 6 mee.

1500m: Jorien ter Mors, Marrit Leenstra, Marije Joling, nummers 1 en 2 NK allround
Als W?st, De Jong, Leenstra of Joling in de top-2 eindigt, doet de nummer 3 mee.
Als twee van de vier in de top-3 eindigen, doet ook de nummer 4 mee.
Als drie van de vier in de top-4 eindigen, doet de nummer 5 mee
Als ze alle vier in de top-5 eindigen, doet de nummer 6 mee.
De Jong en W?st doen niet mee.

3000m: Ireen W?st, Marije Joling, top-3 NK allround
Als W?st, De Jong of Joling in de top-2 eindigt, doet de nummer 3 mee.
Als twee van de drie in de top-3 eindigen, doet de nummer 4 mee.
Als ze alle drie in de top-4 eindigen, doet de nummer 5 mee, ipv De Jong
De Jong doet niet mee.


Wereldbeker Stavanger:

Kwalificatie WK sprint:
Nummer 1 en 2 van het NK sprint kwalificeren zich rechtstreeks voor het WK Sprint en doen daarom niet mee aan de WB Stavanger.
Schaatsers rijden 2x een 500m en 2x een 1000m, van deze tijden wordt een klassement opgemaakt waarbij alleen gekeken wordt naar de snelste 500m en de snelste 1000m.
Vervolgens wordt er een geschoonde lijst opgemaakt, alleen de top-3 per land telt en ook de nummer 1 van landen die al zeker zijn van 1 of 2 startplekken en de nummer 2 van de landen die al zeker zijn van twee startplekken worden geschrapt. Voor Nederland (die zowel bij de mannen als de vrouwen al zeker zijn van twee startplekken) gaat het dus alleen om de nummer 3 op de geschoonde lijst. Bij de mannen is een plaats in de top-16 van de geschoonde lijst vereist, bij de vrouwen is een top-17 klassering voldoende.
Indien Nederland een derde startbewijs veroverd, gaat deze naar de beste Nederlander in het klassement (niet geschoond). Indien Verbij de beste Nederlander is en Verbij in de top-2 eindigt tijdens het NK sprint, dan gaat de Nederlandse nummer 2 bij de WB Stavanger aan de haal met het WK sprint ticket.

Reeds verdeelde startplekken WK sprint:
Twee startbewijzen, mannen: Rusland, Nederland, Noorwegen, VS, Kazachstan
Een startbewijs, mannen: Finland, Canada, Duitsland ,Itali?, Polen, Zuid-Korea
Twee startbewijzen, vrouwen: VS, China, Nederland, Japan, Rusland
Een startbewijs, vrouwen: Tsjechi?, Kazachstan, Oostenrijk, Duitsland, Zuid-Korea


Kwalificatie WK allround:
Sven Kramer en Jan Blokhuijsen hebben zich al voor het WK allround gekwalificeerd en doen daarom niet mee aan de 1500m tijdens WB Stavanger. Kramer doet wel mee aan de 5km van de WB Stavanger op basis van zijn NK-titel op die afstand. Bij de vrouwen hebben Ireen W?st en Antoinette de Jong zich al gekwalificeerd voor het WK allround en doen daarom niet mee aan de 1500m tijdens de WB Stavanger. W?st doet op basis van haar NK-titel wel mee aan de 3000m.
Schaatsers rijden de 1500m en de 3000m of 5000m, hiervan wordt een klassement opgemaakt. Om te bepalen of Nederland een derde startbewijs veroverd wordt gekeken naar een geschoonde lijst, in deze lijst wordt er alleen gekeken naar de top-3 per land en worden de nummers 1 weggestreept van de landen die al 1 of 2 startbewijzen hebben en de nummer 2 van de landen die 2 startbewijzen hebben. Bij de mannen is een plaats in de top-11 vereist en bij de vrouwen een plaats in de top-13.
Indien Nederland een derde startbewijs veroverd gaat deze naar de beste Nederland in het klassement (niet geschoond).

Reeds verdeelde startplekken WK allround:
Twee startbewijzen, mannen: Nederland, Rusland, Noorwegen, Polen
Een startbewijs, mannen: Belgi?, Frankrijk, Canada, Letland, Duitsland
Twee startbewijzen, vrouwen: Nederland, Canada, Japan
Een startbewijs, vrouwen: Tsjechi?, Noorwegen, VS, Duitsland, Polen
 

JMD

Well-known member
Gelukkig is het niet heel ingewikkeld.
Understatement van het jaar.

Wat ik overigens wel mooi vind is dat we eindelijk van de skate-offziekte af lijken te zijn. Je hebt maar te presteren op het moment dat het moet, de NL top is er breed genoeg voor.
 

erka

Well-known member
Understatement van het jaar.

Wat ik overigens wel mooi vind is dat we eindelijk van de skate-offziekte af lijken te zijn. Je hebt maar te presteren op het moment dat het moet, de NL top is er breed genoeg voor.

Wat ik me wel eens afvraag: hoe selecteert een land als Oostenrijk bv zijn skie?rs voor de WB? Er mogen dan wel meer meedoen dan bij schaatsen maar er kunnen bij wijze van spreken zo 100 Oostenrijkers qua niveau meedoen aan een WB skie?n.
 
Bovenaan