Rode Duivels

Kielse Rat

Well-known member
Heerlijke wedstrijd op Frankrijk. Op het einde was het even wat rommelig door de vele wissels (vooral de inbreng van Dendoncker centraal achterin pakte niet echt lekker uit) waardoor we nog bijna een Nederland-scenario kregen, maar voor de rest van de wedstrijd Frankrijk gewoon overklast. Naingolan (niet voor het eerst) de grote uitblinker, die heerste echt op het middenveld. Waarom Wilmots die heeft thuisgelaten voor het WK is gewoon onbegrijpelijk, want die is nu echt niet meer uit het team te denken. Verder was er een uitblinkersrol voor Denayer. Eerste basisplaats voor hem en hij moest toch niemand minder dan Kompany vervangen, maar dat deed hij met bravoure. Heeft wat dezelfde speelstijl als Kompany, ook goed met bal aan de voet en kan makkelijk in het middenveld infiltreren. Die start zeker tegen Wales. Benieuwd of de Duivels dit ook kunnen laten zien vrijdag tegen Wales, dat veel minder ruimte zal geven (want het moet ook gezegd zijnde dat de organisatie bij Frankrijk echt nergens op sloeg). Dat is toch wat het minpunt geweest de voorbije jaren (heenwedstrijd eindigde 0-0) en zeker op het WK...

Laatste opmerking maak ik over het bedenkelijke niveau van de arbitrage. In de eerste helft hadden de Fransen 2 keer duidelijk rood meten hebben. Eerst een aanslag van Tr?moulinas met 2 voeten vooruit op Mertens, en daarna wordt Hazard onderuit gehaald als hij alleen door was op doel. De Fransen kwamen er met ??n gele kaart vanaf. In de 2e helft geeft hij nog 2 ridicule penalty's (??ntje voor beide teams, hierin was hij dan toch consequent). Het was maar een oefenwedstrijd dus dan maakt het allemaal niet zo gek veel uit, maar ik hoop toch dat we die Kroaat niet al te vaak terugzien.
 

Kielse Rat

Well-known member
Ik ben zeer benieuwd. Misschien dat Belgi? zich voor de tweede keer deze eeuw kwalificeerde voor een eindtoernooi. Ze zich door een kleuterpoule hebben gespeeld en ze de VS met pijn en moeite hebben verslagen?

De groepsfase, 100% akkoord. Maar als je de match tegen de VS gezien hebt, was dat toch niet zo 'pijn en moeite'. Het waren enkel maar verlengingen omdat Howard mirakels verrichte, het had makkelijk 5/6-1 kunnen en moeten zijn. Belgi? speelde toen ??n van de beste matchen op het WK, moest echt niet zoveel onderdoen voor wat Nederland tegen Spanje liet zien. En ik denk dat jullie vrijdag wel hebben gemerkt dat die Amerikanen ook geen amateurs zijn. ;)
 

Max

Administrator
Forumleiding
Er stond letterlijk een amateur op het veld bij de VS in de tweede helft. Die Luxemburgers waren ook niet opeens full profs na een overwinning op FC Utrecht.
 
G

Gast

Guest
Hervormingen?
Ze hebben nu een goede lichting. Wat Nederland aangaat, daar gaat het even wat minder mee, maar worden wel 3e op het WK. En omdat het nu wat minder is dan een jaar geleden moeten we in een keer bij de buren kijken? Dat is best opportunistisch te noemen vind je niet?

Het gaat niet zozeer om de prestaties van Oranje, maar om het aantal talenten dat er doorbreekt en het niveau daarvan.
De spelers die op het WK derde zijn geworden zijn praktisch allemaal al doorgebroken voor de revolutie van Cruijff.
Wij hebben met Depay en misschien Klaassen 2 mogelijke top spelers die de laatste 2 jaar zijn aangesloten bij Oranje. De Belgen hebben daar een veelvoud van.

Welke resultaten?
Het aantal talenten dat doorbreekt en in de top beland?

Klopt, maar feit is wel dat er zo'n 10 jaar geleden in Belgi? een flinke omslag is gemaakt in de manier van opleiden en ondanks dat ze 'slechts' tot de kwartfinale op het WK kwamen, is wel duidelijk te zien dat er gewoon in de breedte ook veel meer talent is dan eerder en hebben ze dus wel iets goed gedaan. Beetje hetzelfde als het Duitsland verhaal die ook alles omgooiden en nu de titel op zak hebben.
Precies, en in Nederland gaan we maar door met "het systeem" en eindeloos trainen op techniek. Dat terwijl we het fysiek, mentaal en tactisch afleggen. Laat Cruijff in Spanje zitten en ga kijken bij de Belgen en Duitsers hoe die het doen. Vooral mentaal en fysiek zijn onze talenten helemaal niks. Het voetbal is veranderd, er wordt nu veel meer van een speler gevraagd. Het is te triest voor woorden dat we worden afgedroogd op mentaliteit en fysiek door de VS. V Gaal zag het wel goed, weg met het 4-3-3 systeem als je er de spelers niet voor hebt. Nederlanders moeten resultaat gerichter worden, de Belgen trouwens ook. Dat is waar de Duitsers het op winnen. Bij hun maakt het niet uit hoe.

Dus ze hebben net als Duitsland in de keuken van Nederland gekeken. Waar is het bij ons dan misgegaan?
Zij hebben het doorontwikkeld, daar waar wij vasthouden aan een gedateerd iets van een man die ooit een grote voetballer en trainer was.
 

Eef de Kip

Well-known member
Zij hebben het doorontwikkeld, daar waar wij vasthouden aan een gedateerd iets van een man die ooit een grote voetballer en trainer was.

Dus je bedoelt te zeggen dat alle clubs in Nederland incluis de KNVB allemaal opleiden aan de hand van wat Cruijff hen opdraagt? Dat is tamelijk nieuw voor me. Maar goed, het komt door Cruijff.

Wat een heerlijke wereld waarin jij moet leven waarin het allemaal zo eenvoudig is.
 

Pascallovic

Well-known member
Zo'n goede generatie is natuurlijk ook gewoon gebaseerd op toeval, dat je net een periode hebt waarin er een hoop tegelijk doorbreken. We hebben die mazzel ook lange tijd bij Oranje gehad en nu dan even niet. Dat is jammer, maar kan gebeuren. Duitsland en Belgie hadden ook zo'n periode. Sterker nog, een dergelijke nieuwe periode kondigt zich in Duitsland al aan, nu ik de opvolgers van Lahm, Muller, Kroos, etc. ook nog niet klaar zie staan. Zeker niet zolang Pep die Spanjaarden bij FC Bayern blijft neerzetten. Zodra de huidige generatie in Duitsland afzwaait vallen die ook weer gewoon terug. Het is gewoon een cyclus waar je in zit. Spanje heeft precies hetzelfde. Ze zijn gewoon minder dan pak hem beet 5 jaar terug.
 

Eef de Kip

Well-known member
In het begin van de jaren 80 weet ik ook nog dat de noodklok geluid werd en tegen het einde van de generatie Gullit/v Basten kreeg je die discussie ook dat we in een gat terecht kwamen.
 

JFK

Well-known member
Dus je bedoelt te zeggen dat alle clubs in Nederland incluis de KNVB allemaal opleiden aan de hand van wat Cruijff hen opdraagt? Dat is tamelijk nieuw voor me. Maar goed, het komt door Cruijff.

Wat een heerlijke wereld waarin jij moet leven waarin het allemaal zo eenvoudig is.

Het is allemaal de schuld van Cruijff!
Ook de degradatie van NAC, Go Ahead en Dordrecht is de schuld van Johan. Er is daar nog opgeleid volgens de visie van de verlosser.
Als ze nou gewoon de Belgische scholing hadden gehanteerd, dan was er niets aan de hand geweest.
 

Max

Administrator
Forumleiding
In het begin van de jaren 80 weet ik ook nog dat de noodklok geluid werd en tegen het einde van de generatie Gullit/v Basten kreeg je die discussie ook dat we in een gat terecht kwamen.

Qua prestaties onder Hiddink zitten we schijnbaar op het niveau van het Nederlands elftal in de jaren vijftig.
 

Lord Flash

New member
Nederlanders moeten resultaat gerichter worden, de Belgen trouwens ook. Dat is waar de Duitsers het op winnen. Bij hun maakt het niet uit hoe.

Volgens mij ben je stevig in de war met de Duitsers van de jaren '80. Wat Nederland betreft: als je nu gewoon kijkt naar de laatste twee WK's dan zie ik echt niet hoe we het fysiek en mentaal hebben afgelegd. Ik zie twee teams die juist op basis van een goede mentaliteit en de klasse van ??n of twee echte toppers er een 2e en 3e plaats uitgehaald hebben. En de teams die er uiteindelijk met de titel vandoor zijn gegaan, Spanje en Duitsland, waren juist technisch veel beter.
 
G

Gast

Guest
Volgens mij ben je stevig in de war met de Duitsers van de jaren '80. Wat Nederland betreft: als je nu gewoon kijkt naar de laatste twee WK's dan zie ik echt niet hoe we het fysiek en mentaal hebben afgelegd. Ik zie twee teams die juist op basis van een goede mentaliteit en de klasse van ??n of twee echte toppers er een 2e en 3e plaats uitgehaald hebben. En de teams die er uiteindelijk met de titel vandoor zijn gegaan, Spanje en Duitsland, waren juist technisch veel beter.

Het is een combinatie van. De Spanjaarden hebben er ook ijzervreters in staan, maar die hebben wel de spelers om 4-3-3 te kunnen spelen.
De Duitsers hebben een combinatie van fysiek, mentaal en techniek gevonden, en ook zij hebben gewoon meerdere top spelers.
Zoals ik al eerder zei V Gaal heeft het begrepen met Oranje, die manier van werken moet ook in de jeugd worden ingevoerd.
 
G

Gast

Guest
Dus je bedoelt te zeggen dat alle clubs in Nederland incluis de KNVB allemaal opleiden aan de hand van wat Cruijff hen opdraagt? Dat is tamelijk nieuw voor me. Maar goed, het komt door Cruijff.

Wat een heerlijke wereld waarin jij moet leven waarin het allemaal zo eenvoudig is.
Het gehele Nederlandse voetbal leid op, op basis van de Hollandse school. Natuurlijk zal er bij Ajax nauwer naar worden gekeken dan bij NAC oid.


Zo'n goede generatie is natuurlijk ook gewoon gebaseerd op toeval, dat je net een periode hebt waarin er een hoop tegelijk doorbreken. We hebben die mazzel ook lange tijd bij Oranje gehad en nu dan even niet. Dat is jammer, maar kan gebeuren. Duitsland en Belgie hadden ook zo'n periode. Sterker nog, een dergelijke nieuwe periode kondigt zich in Duitsland al aan, nu ik de opvolgers van Lahm, Muller, Kroos, etc. ook nog niet klaar zie staan. Zeker niet zolang Pep die Spanjaarden bij FC Bayern blijft neerzetten. Zodra de huidige generatie in Duitsland afzwaait vallen die ook weer gewoon terug. Het is gewoon een cyclus waar je in zit. Spanje heeft precies hetzelfde. Ze zijn gewoon minder dan pak hem beet 5 jaar terug.
Ja blijf je dat voorhouden. Je moet over het geheel kijken. Natuurlijk zijn spelers als Robben toeval. Maar het algehele niveau van de jeugd is gewoon minder. Een Veltman of Bruma hadden 15 jaar geleden bij een Utrecht gespeeld en nooit aan Oranje mogen ruiken.

Het is allemaal de schuld van Cruijff!
Ook de degradatie van NAC, Go Ahead en Dordrecht is de schuld van Johan. Er is daar nog opgeleid volgens de visie van de verlosser.
Als ze nou gewoon de Belgische scholing hadden gehanteerd, dan was er niets aan de hand geweest.
Lekker simplistisch. Triest dat volwassen mensen als jij geen inhoudelijk argument kunnen formuleren. Ik merk dat op dit forum het met name een groepje is dat elkaar napraat en mensen met een andere mening zwart lopen te maken.
De Verlosser zou Ajax aan CL overwinningen gaan helpen. In plaats daarvan is het verval niet eens gekeerd. Wordt wakker zeg, heel het Nederlandsvoetbal ligt op zijn gat. Het is niet voor Niks dat de Belgen de laatste jaren ook wat succesvoller zijn in Europa.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Van Gaal speelde gewoon 4-3-3 in de kwalificatie en kwalifceerde zich met tien vingers in de neus als een van de eerste landen.
 

Lord Flash

New member
De Duitsers hebben een combinatie van fysiek, mentaal en techniek gevonden.

En vooral op dat laatste hebben zij en Spanje zich van Nederland onderscheiden. Met name op het middenveld.

Zoals ik al eerder zei V Gaal heeft het begrepen met Oranje, die manier van werken moet ook in de jeugd worden ingevoerd.

Van Gaal heeft het perfect aangepakt gegeven het materiaal dat hij had. Maar hij heeft ook duidelijk aangegeven dat dit niet de manier van voetballen is die hij idealiter voor eigen heeft. Van Gaal is ook wel de laatste persoon die zou vinden dat er in de jeugd in Nederland minder op techniek en tactiek zou moeten worden getraind (of wellicht de ??n-na-laatste).
 

Fabian

Active member
Het gehele Nederlandse voetbal leid op, op basis van de Hollandse school.

Feyenoord heeft op ??n seizoen na niets met Cruijff te maken. Wij doen dingen ook anders dan bij Ajax.

En voor je er over begint: Ja, Wim Jansen is vriendjes met Cruijff, maar de man heeft genoeg persoonlijkheid om zelf op idee?n te komen.
 

JFK

Well-known member
Lekker simplistisch. Triest dat volwassen mensen als jij geen inhoudelijk argument kunnen formuleren. Ik merk dat op dit forum het met name een groepje is dat elkaar napraat en mensen met een andere mening zwart lopen te maken.

Kom zeg, neem een abonnement op de Telegraaf en ga lekker in de waan van de dag leven.
 

Pascallovic

Well-known member
Ja blijf je dat voorhouden. Je moet over het geheel kijken. Natuurlijk zijn spelers als Robben toeval. Maar het algehele niveau van de jeugd is gewoon minder. Een Veltman of Bruma hadden 15 jaar geleden bij een Utrecht gespeeld en nooit aan Oranje mogen ruiken.
Ach 15 jaar geleden kregen ook spelers als een Hofland, van Hintem, Talan, Bouma, etc. de kans om aan oranje te ruiken. Ook geen spelers waarvan ik vrolijk werd. Een Bruma is zelf nog door Chelsea gehaald en later HSV. Lijkt mij sterk dat als dergelijke ploegen daar 4 jaar geleden nog potentie in zagen, dit 15 jaar geleden niet het geval was en ze bij FC Utrecht hadden mogen meedoen.

Ik kan niet zeggen dat het algehele niveau van de jeugd zoveel minder zou zijn dan vroeger. De echte supertalenten ontbreken. Probleem is denk ik vooral dat er geen ervaring meer over is in het veld om de jeugd te begeleiden, waardoor men zich niet op de juiste manier kan doorontwikkelen. Op jeugdtoernooien doen wij het de laatste 5 jaar juist beter dan 15 jaar geleden, dus als onze jeugd zoveel slechter is geworden, dan is de rest van de wereld daar in meegegaan.
 
Bovenaan