R.I.P Topic

BlauwVinger

Well-known member
Feyenoord en Ajax zijn eind zestiger jaren/begin zeventiger jaren doorslaggevend geweest voor mijn voetbeleving tijdens mijn jeugdjaren. Onder andere Johan Neeskens speelde daarin een promintente rol. Ik merk nu dat zijn plotselinge overlijden als generatiegenoot veel harder binnenkomt dan verwacht. Toch wel van mijn stuk gebracht en zelfs ontroerd. Ik prijs mij gelukkig dat ik Johan Neeskens tijdens de Europese overrompeling in het Olympisch Stadion en tijdens het WK in 1974 live heb zien spelen. RIP...

Abubakari

Well-known member
Mijn prilste Neeskens herinnering dateert van het WK78. Hij raakt tegen Peru geblesseerd aan zijn ribben en wordt door de keeper van Peru, (Ramon Quiroga, ik zie zijn voetbalplaatje nog zo voor me, net als die van Johan Neeskens) van het veld gedragen.
336ef0aa151c79d0d3f63aabf16922b3.jpg

Ik ben diep onder de indruk als hij een paar wedstrijden later gewoon weer meedoet. Tegen Italië, Oranje wordt kansloos beschouwt maar wint met 2-1 en speelt de finale. Daarin speelt Neeskens in een bebloed shirt in een veldslag tegen Argentijnen die ook in bebloede shirts spelen, ik ben 9 en nog meer onder de indruk. Neeskens is mijn favoriete voetballer geworden.

In 1981 of daaromtrent staat er in VI een verhaal over Neeskens in New York, hij moet elke dag in zijn eentje trainen, ik heb medelijden en vind het gemeen. Later dat jaar keert hij terug in Oranje tegen België, in de Kuip wint Oranje mede dankzij een sterke Neeskens met 3-0. Kees van Kooten van Go Ahead Eagles maakt een doelpunt, niet de grootste generatie inderdaad. De volgende wedstrijd gaat met 2-0 verloren in Parijs tegen Frankrijk, geen WK82 voor Oranje, nooit meer Neeskens in Oranje.
In 1985 keert hij terug in de eredivisie, bij FC Groningen. Zijn enige opzienbarende goeie wedstrijd speelt hij uitgerekend in de Meer, 1-3 winst. Voor één keer vind ik de nederlaag van Ajax net iets minder erg.
Ook mij doet de plotselinge dood van Johan Neeskens meer dan die van willekeurig welke 70's speler.

erka

Well-known member
Mooie herinnering Abu, Neeskens met Van Tiggelen achterin bij Grunn toen.

Ik heb hem zelf nooit echt zien spelen, net te jong voor en zijn comeback was erg kort. Het staat buiten kijf dat hij tot de groten behoort en bovendien harde werker en altijd voor het team strijden en niet voor zichzelf.

JMD

Well-known member
Kun je nagaan, speelden ze samen had je er 13. Geen wonder dat Ajax zo goed was.
Ik bedoelde dat Swart ook al gezegd had dat je met Neeskens dan met 12 speelde... Niet dat Swart vond dat je met Swart metr 12 speelde.

Bovenaan