Mijn prilste Neeskens herinnering dateert van het WK78. Hij raakt tegen Peru geblesseerd aan zijn ribben en wordt door de keeper van Peru, (Ramon Quiroga, ik zie zijn voetbalplaatje nog zo voor me, net als die van Johan Neeskens) van het veld gedragen.
x.com
Ik ben diep onder de indruk als hij een paar wedstrijden later gewoon weer meedoet. Tegen Italië, Oranje wordt kansloos beschouwt maar wint met 2-1 en speelt de finale. Daarin speelt Neeskens in een bebloed shirt in een veldslag tegen Argentijnen die ook in bebloede shirts spelen, ik ben 9 en nog meer onder de indruk. Neeskens is mijn favoriete voetballer geworden.
In 1981 of daaromtrent staat er in VI een verhaal over Neeskens in New York, hij moet elke dag in zijn eentje trainen, ik heb medelijden en vind het gemeen. Later dat jaar keert hij terug in Oranje tegen België, in de Kuip wint Oranje mede dankzij een sterke Neeskens met 3-0. Kees van Kooten van Go Ahead Eagles maakt een doelpunt, niet de grootste generatie inderdaad. De volgende wedstrijd gaat met 2-0 verloren in Parijs tegen Frankrijk, geen WK82 voor Oranje, nooit meer Neeskens in Oranje.
In 1985 keert hij terug in de eredivisie, bij FC Groningen. Zijn enige opzienbarende goeie wedstrijd speelt hij uitgerekend in de Meer, 1-3 winst. Voor één keer vind ik de nederlaag van Ajax net iets minder erg.
Ook mij doet de plotselinge dood van Johan Neeskens meer dan die van willekeurig welke 70's speler.