Proviciale Staten-, Waterschaps- en Eerste Kamerverkiezingen 2023

Hebben de Eerste Kamerverkiezingen invloed op jouw keuze voor de Provinciale Statenverkiezingen?

  • Ja, daarom stem ik op een coalitiepartij (VVD, D66, CDA of CU)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    13
  • Opiniepeiling gesloten .

JMD

Well-known member
In ieder geval zonder het D66-dedain, dat maakt nogal een verschil.
Ik zou niet 'zonder' willen zeggen, maar wel een flink stuk minder idd.
Aan de andere kant is VOLT nóg EU-lievender dan D66, dat kan ook nog problemen geven...

BBB heeft dus ook Utrecht gewonnen, gaat dus alle 12 provincies winnen... Volgens mij nog nooit vertoond.
 

Maasveld

Well-known member
Ik zou niet 'zonder' willen zeggen, maar wel een flink stuk minder idd.
Aan de andere kant is VOLT nóg EU-lievender dan D66, dat kan ook nog problemen geven...

BBB heeft dus ook Utrecht gewonnen, gaat dus alle 12 provincies winnen... Volgens mij nog nooit vertoond.
Ze zien vooral in dat veel belangrijke problemen Europabreed aangepakt dienen te worden. Daar hebben ze natuurlijk volledig gelijk in.
 

De Wolf

Well-known member
Ik zou niet 'zonder' willen zeggen, maar wel een flink stuk minder idd.
Aan de andere kant is VOLT nóg EU-lievender dan D66, dat kan ook nog problemen geven...

BBB heeft dus ook Utrecht gewonnen, gaat dus alle 12 provincies winnen... Volgens mij nog nooit vertoond.

Alleen qua stemmen. Qua zetels zijn ze in 10 provincies de grootste. In Noord-Holland en Utrecht moeten ze dat delen met VVD en een keer Groenlinks. Met GL / PVDA combi winnen ze maar in 9 provincies.

B8587415-59C6-458B-A532-14B826CBE98A.jpeg
 

Pascallovic

Well-known member
Volgens de NOS krijgt de VVD in Utrecht maar 6 zetels, dus dan zou BBB alleen de grootste zijn samen met GL. Ook PvdA krijgt daar volgens de NOS een zetel minder. Die zetels zouden gaan naar CU en naar SGP.
 

JMD

Well-known member
Ze zien vooral in dat veel belangrijke problemen Europabreed aangepakt dienen te worden. Daar hebben ze natuurlijk volledig gelijk in.
Zeker. Maar je kan ook overdrijven met Europa. Dat doet VOLT nog meer dan D66
Stikstof zou bv echt Europees (of nog beter: globaal) geregeld moeten worden, en daar slaagt de EU dan niet in, elk land heeft eigen kritische grenzen enz... Een boer mag wel in Duitsland bepaalde dingen doen die aan de andere kant van de grens niet meer mag binnenkort.

Ik ben niet tegen Europa, de euro is een briljante uitvinding, het feit dat er open grenzen zijn ook. Maar leg mij dan uit waarom ze in Frankrijk met 62 (64) met pensioen mogen en hier in NL met 67 (en dat gaat richting de 70). Waarom ze in zuid Europa constant maar niet op de begroting letten en wij hier dat in West Europa wel doen... Je kan niet 1 organisatie hebben en dat elk land dan zijn eigen spelregels mag opstellen over dingen die we wel samen doen.
 

Maasveld

Well-known member
Zeker. Maar je kan ook overdrijven met Europa. Dat doet VOLT nog meer dan D66
Stikstof zou bv echt Europees (of nog beter: globaal) geregeld moeten worden, en daar slaagt de EU dan niet in, elk land heeft eigen kritische grenzen enz... Een boer mag wel in Duitsland bepaalde dingen doen die aan de andere kant van de grens niet meer mag binnenkort.

Ik ben niet tegen Europa, de euro is een briljante uitvinding, het feit dat er open grenzen zijn ook. Maar leg mij dan uit waarom ze in Frankrijk met 62 (64) met pensioen mogen en hier in NL met 67 (en dat gaat richting de 70). Waarom ze in zuid Europa constant maar niet op de begroting letten en wij hier dat in West Europa wel doen... Je kan niet 1 organisatie hebben en dat elk land dan zijn eigen spelregels mag opstellen over dingen die we wel samen doen.
Je legt zelf eigenlijk al uit waarom er meer Europese samenwerking dient te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Pascallovic

Well-known member
Alleen qua stemmen. Qua zetels zijn ze in 10 provincies de grootste. In Noord-Holland en Utrecht moeten ze dat delen met VVD en een keer Groenlinks. Met GL / PVDA combi winnen ze maar in 9 provincies.

Bekijk bijlage 761808
Inmiddels zou volgens de NOS BBB qua zetel aantallen ook alleen de grootste worden in Zuid Holland. Ze zijn daar naar 9 gesprongen. Dan zijn ze in zetels op Utrecht na overal in hun eentje de grootste qua aantal zetels.

Maurice de Hond verwacht op basis van de uitslagen dat coalitie + PvdA/GL nog naar 37 zetels gaan zakken.

 

JMD

Well-known member
Je legt zelf eigenlijk al uit waarom er meer Europese samenwerking dient te komen.
Ja inderdaad, dan kan Zuid Europa nog meer verliezen maken in de wetenschap dat NL en DUI toch wel de portemonnee trekken...
Op die samenwerking zit ik niet te wachten...
 

Maasveld

Well-known member
Ja inderdaad, dan kan Zuid Europa nog meer verliezen maken in de wetenschap dat NL en DUI toch wel de portemonnee trekken...
Op die samenwerking zit ik niet te wachten...
Het kan ook zijn dat de andere landen beter de vinger aan de pols kunnen houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

zwammy

Well-known member
Wij zijn ook boeren volgens Amsterdammers dus dan lijkt me sterk idd. En verder is het interview natuurlijk in Amsterdam.
 

Maasveld

Well-known member

Pascallovic

Well-known member
BBB moet niet zo'n grote mond hebben. Er zijn nog 58 zetels die ze niet hebben en als je PvdA/GL/PvdD bij elkaar optelt zijn die nog steeds groter!!!
 
Bovenaan