Ping An Super League

ALenstra

Well-known member
Nou, ik zou het ook fijn vinden als er eens een andere club kampioen wordt. Altijd maar diezelfde nare club die kampioen wordt.
 

Batigoal

Well-known member
Guangzhou Evergrande verloor vandaag met 2-0 van Beijing Guoan.
Shanghai SIPG kan morgen de koppositie overnemen als het wint van Changchun Yatai.
Hopelijk komt er eens een keer een andere kampioen in China, het zou wel eens tijd worden.

Dat was een succesvol debuut van Roger Schmidt! Jonathan Soriano, ooit in dienst van RB Salzburg nog de killer van Ajax, was de grote man met 2 goals.

Wat betreft dat tweede; not gonna happen. SIPG staat bij rust al met 3-0 achter. Helaas, want ik vind dat zelf de fijnste ploeg van dit seizoen. Maar de absentie van Oscar en Hulk wreekt zich zo blijkt.
 

Batigoal

Well-known member
Andr? Vilas-Boas treedt terug als trainer van Shanghai SIPG omdat hij wil gaan deelnemen aan de Dakar Rally. Hij won wel de Chinese beker en werd tweede achter het ongenaakbare Guangzhou Evergrande. Ironisch genoeg zijn het niet de buitenlanders, maar de Chinezen die het verschil maken. Terwijl de Chinese voetbalbond en zelfs tot aan de regering aan toe zich druk maken over beperkingen rondom forse transfersommen en regels om steeds minder buitenlandse voetballers toe te laten, worden alle Chinezen die goed kunnen voetballen opgekocht door Guangzhou Evergrande, waardoor die club al jaren oppermachtig is. Ben benieuwd of men daar actie op kan verzinnen.

Het seizoen is dus afgesloten. Het gepromoveerde Tianjin Quanjian met Anthony Modeste en Axel Witsel werd knap 3e achter bovengenoemde twee clubs en zullen volgend seizoen een poging doen de Aziatische CL te winnen. Van alle duurdere clubs viel Jiangsu Suning (met Ramires en Alex Teixeira) tegen; die werden slechts 12e van de 16 clubs. Kleine clubs Yanbian Funde en Liaoning FC degradeerden. Die laatste club ontsloeg halverwege het seizoen een aantal spelers vanwege financi?le problemen, dus dat is geen verrassing. Beide clubs hebben ook de minst aansprekende buitenlanders. Topscorer was Eran Zahavi (Guangzhou R&F) met 27 goals, eveneens sterspeler van Isra?l. Dat is een middenvelder met een geweldige traptechniek. Zonde dat hij niet in een Europese topcompetitie speelt, maar in China is hij dus een sensatie. Lavezzi scoorde er 20. Lei Wu was de Chinese speler met de meeste goals, eveneens 20. Niet verkeerd voor een rechtsbuiten.

Gepromoveerd van het tweede niveau zijn Beijing Renhe en Dalian Yifang, dat niet eens zo'n dure selectie heeft.
 

Batigoal

Well-known member
Vitor Pereira is de opvolger van Vilas-Boas bij Shanghai SIPG. De Portugees was clubloos na zijn roemloze aftocht bij 1860 M?nchen. Pereira komt uit de stal van Jorge Mendes en diens aanwezigheid bij een club is nooit toeval. Dat blijkt, want Shanghai-speler Ricardo Carvalho staat onder contract bij Gestifute, het bedrijf van Mendes. Terwijl datzelfde bedrijf vaker onderhandelingen voerde namens Hulk, eveneens speler van Shanghai SIPG. Net zoals het waarschijnlijk geen toeval is dat het Shanghai SIPG was die vorig jaar een krankzinnig bod van een paar honderd miljoen deed op Cristiano Ronaldo, inderdaad ook een speler uit de stal van Mendes.

Ondertussen is Fabio Cannavaro de nieuwe trainer van Guangzhou Evergrande, dat afgelopen seizoen voor de 7e keer op rij kampioen werd. Waarschijnlijk haalt Cannavaro zijn broer Paolo naar China. Die speelt nu nog bij Sassuolo.
 

Batigoal

Well-known member
C?dric Bakambu, goalgetter bij Villarreal, tekende vorige week een contract bij Beijing Guoan. Bij die overgang zou €40 miljoen gemoeid zijn. Sinds vorig jaar moeten Chinese clubs eenzelfde transferbedrag dat zij besteden aan een buitenlandse speler investeren in het Chinese voetbal. Geen verkeerde maatregel om het eigen voetbal te ontwikkelen, maar uiteraard wordt geprobeerd dit te omzeilen. Zo blijkt nu dat met behulp van een externe financierder het contract van Bakambu bij Villarreal met €40 miljoen is afgekocht, waarna de speler dus transfervrij kon tekenen in Peking, zonder dat de Chinese club wat extra's aan de bond hoefde te betalen.
 

Batigoal

Well-known member
1f618d4e9c7a49d9818fed7d5245be2c.jpeg


De van oudsher succesvolste en ??n van de meeste populaire clubs van China is afgelopen najaar gepromoveerd naar het hoogste niveau. Tegenwoordig heet de ploeg Dalian Yifang, maar de club heeft in het verleden onder verschillende namen gespeeld. In de beginjaren dat het Chinese profvoetbal werd ontwikkeld, de jaren 90 tot en met het begin van de jaren 2000, werd de club regelmatig kampioen onder de namen Dalian Wanda en Dalian Shide. De ploeg zakte af toen de sponsor Wanda financi?le problemen kreeg en op het moment dat Guangzhou Evergrande met het grote geld de macht greep in het Chinese voetbal ging Dalian Shide failliet.

De club werd een paar maanden later (2012) heropgericht als Dalian A'erbin en de eerste paar jaar ging het wisselvallig met de club, al wisten ze zo nu en dan een aardige speler te halen zoals Seydou Keita van FC Barcelona. De laatste jaren gaat het hoofdsponsor Wanda Group financieel voor de wind en kan het zelfs concurreren met de Evergrande Group (eigenaar van de ploeg uit Guangzhou). Het gevolg is dat ze verschillende sporten sponsoren zoals badminton, grootaandeelhouder zijn geworden bij Atletico Madrid en dat de plaatselijke voetbalclub weer vooruit kunnen sturen. En in het huidige Chinese voetbal kun je ook niet anders meedoen dan met een rijke sponsor. Na het weekend komen de eerste 2 bekende buitenlandse versterkingen sinds de promotie; Jos? Fonte van West Ham en Yannick Carrasco, niet toevallig van zusterclub Atletico Madrid.
 

Batigoal

Well-known member
Na het weekend komen de eerste 2 bekende buitenlandse versterkingen sinds de promotie; Jos? Fonte van West Ham en Yannick Carrasco, niet toevallig van zusterclub Atletico Madrid.

En hoogstwaarschijnlijk Nico Gaitan, net als Carrasco afkomstig van Atletico Madrid. Niet verkeerd.
 

Eef de Kip

Well-known member
Benieuwd wat zijn reden is.

Ik neem aan dat hij het een uitdaging vindt om de Chinese competitie naar een hoger niveau te tillen plus het feit dat hij het verrijkend zal vinden om iets van de Chinese cultuur mee te krijgen.
Iets anders kan ik eerlijk gezegd niet bedenken.
 

Batigoal

Well-known member
Ik neem aan dat hij het een uitdaging vindt om de Chinese competitie naar een hoger niveau te tillen plus het feit dat hij het verrijkend zal vinden om iets van de Chinese cultuur mee te krijgen.
Iets anders kan ik eerlijk gezegd niet bedenken.

Het zal net als destijds bij Tevez een hele zware beslissing zijn geweest.
 

gevegt

Well-known member
Ik neem aan dat hij het een uitdaging vindt om de Chinese competitie naar een hoger niveau te tillen plus het feit dat hij het verrijkend zal vinden om iets van de Chinese cultuur mee te krijgen.
Iets anders kan ik eerlijk gezegd niet bedenken.

Of hij is gewoon een communist.
 

Batigoal

Well-known member
Ik neem aan dat hij het een uitdaging vindt om de Chinese competitie naar een hoger niveau te tillen plus het feit dat hij het verrijkend zal vinden om iets van de Chinese cultuur mee te krijgen.
Iets anders kan ik eerlijk gezegd niet bedenken.

Hij heeft het echt gezegd! Hij is enthousiast over de booming Chinese Super League en kijkt er naar uit om tegen sterren als Hulk, Lavezzi en Witsel te spelen.
 

Batigoal

Well-known member
De Chinese transferperiode is gisteren afgesloten. Omdat iedere ploeg maar met een paar buitenlanders mag spelen, zijn er van de nodige buitenlandse spelers de contracten ontbonden, waaronder van St?phane Mbia (ex-Marseille en ex-Sevilla) en van Jackson Mart?nez. In februari 2016 kwam hij nog voor bijna 50 miljoen euro over van Atletico Madrid, maar 2 jaar en slechts 4 goals later verdwijnt hij via de achterdeur.
 
Bovenaan