Piet, zwart of niet?

Mario

Well-known member
Op school de politiek correcte piet en thuis gewoon zwarte piet. Ik denk niet dat die van mij daar in Mei al wakker van ligt.
 

Abubakari

Well-known member
Volgens mij maken kinderen zich er uberhaupt niet druk om, het zijn juist de volwassenen die zich 'kinderachtig' gedragen.
 

De Wolf

Well-known member
Ik ben ook tegen. Op dit soort pieten dan. Het lijkt dan echt op een bepaalde bevolkingsgroep.

SintNiklaasZwartePiet.jpg


Gewoon dit soort pieten. Niemand die echt zwart is dus discrimineer je ook niemand. Past ook beter bij het schoorsteenverhaal.

zwarte_piet_groot.jpg
 

Fabian

Active member
Ik had vroeger niets met Zwarte Piet. Was dat iets racistisch? Nee, ik zag dat het nep was. Ik vond het raar. Wellicht is dat een gebrek aan fantasie bij mijzelf. Ik had ook niets met clowns bijvoorbeeld. Maar daar was ik als klein ukkie ook echt bang van, behoudens Bassie. Maar die had een Rotterdams accent. Die clownpieten. Die zouden ze dus moeten verbieden. Wie heeft dat verzonnen? Een afschuwelijke mix, goed voor een nieuw jeugdtraumaatje met terugwerkende kracht.

Ik heb mijn nichtje overigens even hard zien klappen voor een witte piet als voor een zwarte piet. De wereld is dus minder zwart/wit dan wat met name social media doet vermoeden.
 

DeftonesJP

New member
Mijn mening in deze is vrij simpel; als wij een hoop mensen een plezier kunnen doen door deze traditie iets aan te passen; waarom zouden we dat dan niet doen? Het is niet zo alsof de hele traditie wezenlijk veranderd.
 

Janssen

Well-known member
Piet, zwart of niet?

Mijn mening in deze is vrij simpel; als wij een hoop mensen een plezier kunnen doen door deze traditie iets aan te passen; waarom zouden we dat dan niet doen? Het is niet zo alsof de hele traditie wezenlijk veranderd.

Wat vervelend is is dat de hele discussie op gang is gebracht door een stel gefrustreerde werklozen dat eigenlijk al lang ergens anders hadden moeten gaan wonen. Ik krijg bijna principieel de neiging daar niet aan toe te willen geven.

Maar uiteindelijk vind ik het allemaal vooral zonde van energie en tijd.
 

Reza

Member
Maak er gewoon roetveeg Pieten van. Het maakt de kinderen niet uit. Dan zijn de Pieten deels zwart/wit. Aan de andere kant word ik wel beetje moe dat bekende Nederlanders vooral uit Amsterdam zich gaan bemoeien met een kinderfeest. Als de Pieten zijn aangepast, vraag ik me af waar Silvana Simons nou weer over gaat lopen zeiken. De blanke vla? Is dat weer stigmatiserend voor deze mevrouw? Deze vrouw is echt doorgeschoten in haar kritiek op Nederland. In plaats van dat ze zich eens zou bekommeren om discriminatie op de arbeidsmarkt, opkomt voor vluchtelingen wereldwijd, maakt zij zich druk om zwarte piet. Echt een walgelijk mens.
 

JFK

Well-known member
Maak er gewoon roetveeg Pieten van. Het maakt de kinderen niet uit. Dan zijn de Pieten deels zwart/wit. Aan de andere kant word ik wel beetje moe dat bekende Nederlanders vooral uit Amsterdam zich gaan bemoeien met een kinderfeest. Als de Pieten zijn aangepast, vraag ik me af waar Silvana Simons nou weer over gaat lopen zeiken. De blanke vla? Is dat weer stigmatiserend voor deze mevrouw? Deze vrouw is echt doorgeschoten in haar kritiek op Nederland. In plaats van dat ze zich eens zou bekommeren om discriminatie op de arbeidsmarkt, opkomt voor vluchtelingen wereldwijd, maakt zij zich druk om zwarte piet. Echt een walgelijk mens.

Ik word zo ontzettend doodziek van dat Sylvana Simons bashen.
Als zij ergens een mening over heeft dan lijkt het wel of dan alles geoorloofd is.
 

leo1949

Well-known member
Gewoon die idioten gelijk geven het hele gebeuren niet uitzenden.
Maar wel kenbaar maken waarom.
zoals programma medewerkers die weglopen en een zootje omhoog gevallen bn-ers.
Plus het groepje wat Janssen al aangaf.
Het resultaat zal dan zijn dat de hele actie zich tegen hen zal keren.
 

fr-keff

Active member
Mijn mening in deze is vrij simpel; als wij een hoop mensen een plezier kunnen doen door deze traditie iets aan te passen; waarom zouden we dat dan niet doen? Het is niet zo alsof de hele traditie wezenlijk veranderd.

Je geeft die voorstanders dan 1 vinger en voor je het weet pakken ze beide handen.

Verdorie... En ik had mij nog zo voorgenomen niet in deze discussie te willen reageren maar het komt dagelijks terug waar dan ook...
 

vakx2.0

Banned
Ik ben principieel VOOR zwarte piet.
Die hele discussie over 'vermeend racisme' is te bezopen voor worden.
En werkt racisme juist in de hand, door al die jank-verhalen.

Als iedereen met 'een kleine aanpassing' tevreden zou zijn, was dat prima. Maar we weten al dat dat niet zo is. Voor sommigen gaan 'roetvegen' niet ver genoeg, weer anderen eisen ook dat de 'slaafse' kleding wordt aangepast, etc. etc. Uiteindelijk is niemand tevreden en houd je totaal niets meer over van het hele kinderfeest.

Dus lekker laten zoals het is. En nooit meer van die verschrikkelijke 'stroopwafel' pieten en enge 'blauwe' pieten (als kinderen ergens een trauma van oplopen, is het daarvan).
Laat mensen zich drukker maken over wat anders... alsjeblieft zeg!
 

DeftonesJP

New member
En wat zijn dan de twee handen in deze? Ik geef heel erg weinig om het sinterklaas en nog minder om de vorm van het feest dus misschien scheelt dat inderdaad.
 
Bovenaan