Piet, zwart of niet?

Jamel

Administrator
Forumleiding
Omdat het anders gewoon “Piet” is?

Maar bovenal omdat je je oren niet moet laten hangen naar een onrendabele minderheid.

Ik heb helemaal niets met roeptoeters als die figuren van KOZP, maar met voortschrijdend inzicht op een normale manier met elkaar vaststellen dat het niet zo'n vreemd idee is om het ??n en ander aan het uiterlijk van Zwarte Piet te veranderen, daar lijkt me weinig mis mee. Want de gelijkenissen met Blackface en o.a. Jim Crow is er wel degelijk.

DpAFg_RXgAIlbUS.jpg


225px-Jimcrow.jpg


Roetveegpiet lijkt me een uitstekende oplossing. Hoeven we ook de naam, de liedjes en de verhaaltjes niet te veranderen. Zwarte Piet is zwart omdat hij door schoorstenen kruipt.
 

Janssen

Well-known member
Piet, zwart of niet?

Het probleem is Jamel, dat die gasten helemaal niet boos zijn op zwarte piet maar op het feit dat ze zelf een doelloos kutleven hebben en daar moet de rest voor bloeden. Als je hieraan toegeeft hebben ze volgende week wel wat anders om over te zeiken dus het heeft helemaal geen zin.

Verder zal het me aan m?n reet roesten of piet zwart bruin of geel is.
 

JMD

Well-known member
Zwarte Piet is zwart omdat hij door schoorstenen kruipt.
Weet niet hoe het met jou zit, maar dat is nou letterlijk precies het verhaal wat mij (als klein JMD'tje) altijd al verteld is, zwarte piet kwam door de schoorsteen en was daarom zwart. Snap dus eigenlijk al die heisa niet. Denk dat heel weinig mensen die link met Jim Crow/Blackface leggen. Want als dat dan het probleem is, waarom viert men in bv Cura?ao Sinterklaas met gitzwarte pieten?
Punt is, dat dit een Nederlandse traditie is, en van buiten kan die er idd gek uitzien en krijg je associaties die niet kloppen.

Een vriendin van me is in Spanje geweest, daar zijn processies waar mannen met een wit laken om lopen. Wij denken dan aan de Ku Klux Klan, maar dat heeft daar niks mee te maken. Dan kijken we echter met ons wereldbeeld naar dat van die Spanjaarden. En zo is dat ook met Zwarte Piet. Ja, ik kan me voorstellen dat als Amerikanen voor het eerst een Sinterklaasintocht zien dat ze schrikken en die associatie hebben, maar als we met buitenlandse ogen naar elke traditie (waar dan ook ter wereld kijken) dan blijven er weinig tradities over.

En hoe zit het dan met dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez
Die vind ik toch ook knap zwart geschminkt... Ook dit is een traditie, die met ogen van 'buiten' heel gek er uit ziet. Alleen waar de VN Zwarte Piet discriminerend vindt, is dit volgens de VN een traditie. Dat vind ik met 2 maten meten.


En verder wat Janssen zegt. Het is gewoon een groep beroepsklagers. Je leest ook heel veel reacties van donkere mensen die juist zwarte piet heel graag willen behouden zoals hij is, maar ja, dat is voor Hilversum niet interessant, dus die zie en hoor je zelden. 'Donkere' kinderen vinden zwarte piet vaak een held, en veel andere kinderen zien dat ook zo, die willen liever Piet zijn dan 'Klaas'.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Mijn zoon, zo wit als de gemiddeld Ier, wil elk jaar met carnaval zwarte piet zijn, want die maakt kinderen blij.

Einde discussie.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Hahaha. Die Jerry Afrikaan zet zichzelf knap neer bij Late Night.

Mevrouw Douwes heeft haar huiswerk uitstekend gedaan, ondanks een smerige streek jokkebrok Huys.
 

zwammy

Well-known member
Mooi dat de gemiddelde Nederlander er zo doorheen prikt. Jammer dat de debiele Nederlanders in de media/om en rechtbank zitten.
 

Pascallovic

Well-known member
Hahaha. Die Jerry Afrikaan zet zichzelf knap neer bij Late Night.

Mevrouw Douwes heeft haar huiswerk uitstekend gedaan, ondanks een smerige streek jokkebrok Huys.
Inderdaad niet netjes van dat programma, waar bijna niemand naar kijkt en dat alleen met dit soort trucjes nog aandacht genereerd. Als je een afspraak maakt, moet je je er aan houden.
 

vakx2.0

Banned
Lees net dat in Brabant de Pieten gewoon zwart blijven.
Mooi zo. Kunnen de kinderen lekker in het sprookje blijven geloven... in plaats van dat ze hun buurman of bakker herkennen achter de roetveeg.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Inderdaad niet netjes van dat programma, waar bijna niemand naar kijkt en dat alleen met dit soort trucjes nog aandacht genereerd. Als je een afspraak maakt, moet je je er aan houden.

Is dat programma nog niet van de buis? Vooraf al een kansloze zaak en de kijkcijfers bevestigen dit. Als hij dit soort trucjes gaat uithalen, dan blijft er verder weinig meer van Twan Huys over.
 
Bovenaan