De koning van de inefficiency
Hij deed het weer.
Dennis Johnsen deed het (vloek van de columnist) weer, in de Galgenwaard dit keer. Een voorzet achter het standbeen. En die voorzet van Dennis Johnsen ging achter. Zegt die naam u niets? Houden zo. Vroeger zou ik Dennis Johnsen een gigantische kutvoetballer hebben genoemd, maar de jaren gaan tellen, een mens wordt milder: hij is een speler you love to hate. Eigenlijk is ie te onbelangrijk voor een column. Maar ik heb ‘m nodig als contrast.
Dennis Johnsen dus. Linksbuiten van PEC Zwolle. Ze hebben ‘m gehuurd van Ajax. Die kochten ‘m twee jaar geleden van Heerenveen. Dat was raar. Dennis Johnsen had 13 wedstrijden voor Heerenveen gespeeld toen Ajax de Noor kocht. Voor een hoop geld: twee miljoen euro voor 0 assists, 0 goals. Er hadden best alarmbellen mogen afgaan bij scouts en directie van Ajax.
Bij Jong Ajax werd bijna iedereen gek van die gozer. Hij liep zich vast, werkte zich in de nesten. Hij werd de ongekroonde koning van de inefficiency. Maar degenen die wilden zien wat ze wilden zien wezen naar zijn cijfers: 41 wedstrijden, 9 goals, 11 assists. Dennis Johnsen deed een enkele keer mee met Ajax 1. Volkomen ruk. 5 wedstrijden, 0 assists, 0 goals. Hij is deze zomer afgeschreven in Amsterdam. Hij is verloren, zoals Dolberg kennelijk nog niet verloren is.
Niemand wilde Dennis Johnsen kopen, dus mocht ie worden verhuurd. Bij PEC Zwolle trapten ze erin. Vorige week, thuis tegen Willem II, riep Dennis Johnsen unaniem ergernis op. Het was een rampzalig debuut. Hij bereidde wel een goal voor, een tegengoal! Hij gaf ook mislukte hakkies en hij liet zijn man lopen. Zijn trainer, Stegeman, zei na afloop: ‘Als je achterstaat hoef je van mij niet de acrobaat uit te hangen.’ Zijn aanvoerder, Reijnen zei: ‘Allemaal leuke Cirque du Soleil-capriolen uithalen, daar werd ik ziek van.’
Gisteren tegen FC Utrecht nam Dennis Johnsen drie keer vrij aardig een bal aan. Een vervolg kwam er niet. Logisch, hij blijft de ongekroonde koning van de inefficiency. Zijn ploeg stond achter tegen FC Utrecht toen Dennis Johnsen dus een voorzet achter zijn standbeen gaf. Zijn trainer, de slapjanus, haalde Dennis Johnsen er niet uit en verloor zijn geloofwaardigheid.
De vraag is waarom Dennis Johnsen het deed, een voorzet achter zijn standbeen. Hardleers? Dom? Overmoed? Is ie in zijn hoofd nog een Ajacied? Misschien had Dennis Johnsen Donny van de Beek een dag eerder een hakbal zien geven door de benen van een verdediger van Emmen, waarmee hij Neres vrijspeelde bij de achterlijn. De commentator zei erover: ‘Da’s effectief, functioneel en fraai om te zien.’
Dennis Johnsen hoorde alleen het laatste. ‘Fraai om te zien.’
Hoe het eindigt met Dennis Johnsen? Die komt op de bank terecht. Hoe raak je zo’n gozer? Ik denk zijn Playstation afpakken en een flink pak voor zijn broek geven en hem alle acties van zijn tegenpool Donny van de Beek laten bestuderen.
Hebben we PEC al gefeliciteerd: die hebben bij Ajax een optie tot koop bedongen.