Opmerkelijk voetbalnieuws

Batigoal

Well-known member
Aardig is overigens om te lezen dat er een paar jonge Surinaamse voetballers uit de lokale competitie zonder tussenstap naar Nederland richting het buitenland is gegaan. Alvaro Verwey is na een uitstapje in Denemarken weer terug in Suriname, maar het Trencin van La Ling heeft Ivenzo Comvalius uit de Surinaamse competitie gehaald en spits Gleofilo Vlijter deed het vorig seizoen kennelijk zo goed in Cyprus dat hij een transfer naar Beitar Jerusalem te pakken heeft. Uiteraard zijn die 3 al langer international.
 

JMD

Well-known member
Maradona met spoed opgenomen in het ziekenhuis, moet een hersenoperatie ondergaan,.
 

De Groene Scout

Well-known member
Wat een extreem dom gelul is dat altijd. Als een club zoiets wil voor een clubicoon prima, maar dan houdt het ook wel op.
Blijven anders straks geen nummers over.
 

Joost

Well-known member

In dit artikel van de NOS worden de 20 grootste talenten van Nederland benoemd. Ik vind het een heel opvallend lijstje om diverse redenen.

Voor wat meer informatie heb ik hun geboorteplaats er bij gezet. Vrijwel allemaal hebben ze in hun jeugdjaren ook bij een lokale (amateur)club gespeeld en zijn daarna in de opleiding van een profclub beland. Xavi Simons is de uitzondering, die heeft zijn jeugd rond Barcelona rondgebracht.

Van de 20 zijn er 17 in de eerste 6 maanden van het kalenderjaar geboren. Enkel Regeer en Braaf werden in augustus geboren. Mbuyamba op oudjaarsdag is de enige met een geboortedatum in de laatste 4 maanden van het jaar.

Per provincie;
Noord Holland 12
Zuid Holland 4
Utrecht 2
Limburg 1
Flevoland 1

Zestien van de twintig hebben een getinte of donkere huidskleur.

De 20 grootste talenten van Nederland lijken allesbehalve een afspiegeling van Nederland. Het lijkt er toch verdacht veel op dat je als talent de beste kans maakt als je geboren wordt in de winter of het voorjaar, in de Randstad en niet blank bent.

(ps. Dit is allesbehalve racistisch bedoelt, slechts een constatering)

Devyne Rensch(Ajax, 17 jaar)
18-1-2003​
Lelystad
Xavier Mbuyamba(Chelsea, 18 jaar)
31-12-2001​
Maastricht
Brian Brobbey(Ajax, 18 jaar)
1-2-2002​
Amsterdam
Mohamed Taabouni(AZ, 18 jaar)
29-3-2002​
Haarlem
Ryan Gravenberch(Ajax, 18 jaar)
16-5-2002​
Amsterdam
Mohamed Ihattaren(PSV, 18 jaar)
12-2-2002​
Utrecht
Naoufal Bannis(Feyenoord, 18 jaar)
11-3-2002​
Den Haag
Kenneth Taylor(Ajax, 18 jaar)
16-5-2002​
Alkmaar
Myron Boadu(AZ, 19 jaar)
14-1-2001​
Amsterdam
Joshua Zirkzee(Bayern München, 19 jaar)
22-5-2001​
Schiedam
Ki-Jana Hoever(Wolverhampton Wanderers, 18 jaar)
18-1-2002​
Amsterdam
Melayro Bogarde(Hoffenheim, 18 jaar)
28-5-2002​
Rotterdam
Sontje Hansen(Ajax, 18 jaar)
18-5-2002​
Hoorn
Naci Ünüvar(Ajax, 17 jaar)
13-6-2003​
Zaandam
Jayden Braaf(Manchester City, 18 jaar)
31-8-2002​
Amsterdam
Ian Maatsen(Chelsea/Charlton Athletic, 18 jaar)
10-3-2002​
Vlaardingen
Mikki van Sas(Manchester City, 16 jaar)
29-2-2004​
Utrecht*
Youri Regeer(Ajax, 17 jaar)
18-8-2003​
Haarlem
Micky van de Ven(FC Volendam, 19 jaar)
19-4-2001​
Wormer
Xavi Simons(Paris Saint-Germain, 17 jaar)
21-4-2003​
Amsterdam
 

Batigoal

Well-known member
Geen idee, ik ben niet zo bekend in het jeugdvoetbal.
Ik constateer slechts dat het lijstje met talenten erg eentonig is en ben benieuwd naar de oorzaken daarvan.

Ok, ik dacht dat je iemand specifiek miste. Tsja, tegenwoordig zijn zeker bij de teams uit de randstad veel talenten die een andere achtergrond hebben. Misschien voetballen die kinderen vaker op straat?
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ok, ik dacht dat je iemand specifiek miste. Tsja, tegenwoordig zijn zeker bij de teams uit de randstad veel talenten die een andere achtergrond hebben. Misschien voetballen die kinderen vaker op straat?
Het is natuurlijk ook logica. Je gaat als Ajax, of AZ, of Utrecht niet scouten in Noord-Friesland, Zuid-Limburg en, voor hun, andere uithoeken, als er letterlijk genoeg talent op straat loopt in je stad of provincie.
 

Fregge

Well-known member
9 van de 20 namen zijn geboren in de eerste 3 maanden. Geloof wel een verbetering, maar nog steeds behoorlijk
 

ALenstra

Well-known member
Vorige week stond in de VI een verhaal over dat veel talenten die doorbreken in het eerste kwartaal geboren zijn.
 

Fregge

Well-known member
Dat heet het geboortemaandeffect. Spelers die in januari zijn geboren vallen in dezelfde leeftijdscategorie dan spelers die in december geboren zijn. Die zijn fysiek dus bijna een jaar verder en hebben daar profijt van in het voetbal, als in: Ze vallen op als de scouts komen kijken.
 
Bovenaan