Heeft zo'n trainingskamp nou echt meerwaarde of staat het gewoon interessant ?
Goede vraag. Met 'interessant' heeft het denk ik weinig te maken, die tijd is wel voorbij. Tegenwoordig gaan clubs tot en met de vierde klasse op trainingskamp, dus echt onderscheidend of zo is het niet echt.
Wat betreft de meerwaarde, tja. Diplomatiek gezien zou ik moeten zeggen dat die er zeker is, maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat nog echt het geval is. Enkele jaren geleden wellicht wel, toen we een beroerd veld hadden en bij slechte winters dus ook minder konden trainen. Dan was een alternatief in de vorm van een buitenlands trainingskamp wel een uitkomst. Ons huidige veld is echter dusdanig goed, dat de velden in Spanje wellicht zelfs minder goed zijn. Mits er geen dik pak sneeuw ligt, kun je dan dus beter gewoon thuis trainen. Zeker als het weer, zoals bij ons de afgelopen dagen, ook niet bijzonder veel beter is dan in Nederland. Daarbij was het schema nu ook niet echt ideaal, omdat we al direct moesten voetballen. Had er ook mee te maken dat we niet echt iets te kiezen hadden, dit was namelijk de prijs die we hebben gewonnen in een regionaal bekertoernooi. Voor de teambuilding kan het wel goed zijn, al vind ik het dan nuttiger in de voorbereiding om nieuwe spelers beter te leren kennen. Nu ben je al vanaf half juli met de groep bezig.
Uit ervaring kan ik ook niet zeggen wat nu wijsheid is. Ik heb in de afgelopen tien jaar als staflid nu acht trainingskampen meegemaakt. De ene keer trainden we ontzettend hard en vaak, andere keren was het wat rustiger. Ook afhankelijk van de trainer natuurlijk. De ene keer draaiden we na zo'n trainingskamp wel beter dan in de maanden daarvoor, de andere keer verloren we direct de eerste wedstrijd en hoorde je supporters mopperen dat we beter naar het Kralingse Bos hadden kunnen gaan in plaats van naar Spanje. En in een van de jaren dat we niet gingen, promoveerden we daarna. Dus of het nu echt invloed heeft op de resultaten...
Wel is het natuurlijk ontzettend leuk om met een groep van 25 man een paar dagen in het buitenland te verblijven. Ook de afgelopen dagen hebben we weer erg veel gelachen en genoeg meegemaakt om in de toekomst weer over na te praten. Ik zou dit trainingskamp, ondanks het oude hotel, tegenvallende weer en het slechte eten in het hotel, qua sfeer en gezelligheid zelfs in de top drie willen zetten van de trainingskampen die ik heb meegemaakt. Was ?cht top. Maar of dit nu een goede tweede helft van de competitie en zaterdag een zege op Harkemase Boys garandeert?