Muziek algemeen

Atreides

Well-known member
Sylvana Simons zou trots zijn op die lijst. Zelden zo'n schaamteloze vorm van blackwashing gezien in de top 10.

Ik neem aan dat onze ongeregistreerde poster content is met nummer 19?

Ik neem aan dat Carrie & Lowell op 1 staat anders ga ik de lijst niet eens bekijken.

Ik geloof zowaar dat ik het met je eens ben. Een ongelooflijk fijn album.
 
Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Onmogelijk om een plaat die net uit is al mee te nemen in zo'n ranglijst. Deze lijst komt dus sowieso een jaar te vroeg.

Behalve Vampire Weekend zegt de hele top tien mij erg weinig. Of ik ken ze ?berhaupt niet, of het is totaal niet 'mijn ding'. Ik kan me inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat de samenstellers een bovengemiddelde voorkeur hebben voor "gekleurde" artiesten.

Pas op plek 67 de eerste plaat die een kanshebber is om mijn top tien van de jaren '10 te belanden.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Sylvana Simons zou trots zijn op die lijst. Zelden zo'n schaamteloze vorm van blackwashing gezien in de top 10.

Ik neem aan dat onze ongeregistreerde poster content is met nummer 19?

Prima keuze op zich, al is het zoals De Waan terecht zegt misschien wel wat vroeg om nu al een plaat uit 2019 mee te nemen. Dat geldt ook voor de andere albums uit dit jaar die de top 200 gehaald hebben.

Onmogelijk om een plaat die net uit is al mee te nemen in zo'n ranglijst. Deze lijst komt dus sowieso een jaar te vroeg.

Behalve Vampire Weekend zegt de hele top tien mij erg weinig. Of ik ken ze ?berhaupt niet, of het is totaal niet 'mijn ding'. Ik kan me inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat de samenstellers een bovengemiddelde voorkeur hebben voor "gekleurde" artiesten.

Pas op plek 67 de eerste plaat die een kanshebber is om mijn top tien van de jaren '10 te belanden.

Echt pas op 67? Staan er toch nog wel een paar boven waarvan ik het idee heb dat je ze best zou kunnen waarderen. Ik noem nog maar eens een Big Thief, bijvoorbeeld. Over de top 10 kan ik me wel voorstellen dat die niet helemaal jouw ding is. Hoewel Fiona Apple denk ik wel binnen jouw smaak valt, zoals ik die inschat.

Wat betreft de hele lijst denk ik overigens niet dat Pitchfork geforceerd zoekt naar 'gekleurde' artiesten. Het is wel een wat eigenwijze website, waarin misschien iets meer naar de muziek uit die hoek wordt gekeken dan op andere sites. Maar over het algemeen zie ik ook in andere lijstjes wel vergelijkbare namen passeren.

Zie ook https://www.pastemagazine.com/articles/2019/10/best-albums-of-the-2010s-paste.html

Of https://uproxx.com/music/best-albums-2010s-ranked-decade/

Misschien gemiddeld iets 'witter', maar nog altijd veel dezelfde namen. Mij verbaast dat niet zo. Los van of het je smaak is of niet, maar wat mij betreft gebeurt er de afgelopen jaren in de urbanhoek wel echt veel meer dan in de indierock. Ik denk dat dit soort lijstjes dat gevoel ook wel weerspiegelen. Ook niet zo gek, aangezien dit genre wat jonger is en er dus minder snel sprake lijkt van een herhaling van zetten. Al blijft het natuurlijk een kwestie van voorkeur. Kanye West kan ik bijvoorbeeld ook weer niet zo veel mee, maar de noteringen voor Kendrick Lamar, Solange, SZA en Frank Ocean, om er maar een paar te noemen, begrijp ik volkomen. En Lemonade van Beyonc? ook, in tegenstelling tot eerdere platen van haar die ook genoemd worden.

Al met al blijft het leuk tijdverdrijf en ik vind het altijd nog wel handig om er nog iets nieuws in te ontdekken.
 
Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Ik geef er ook niet zozeer een waardeoordeel over. Frank Ocean, Kendrick Lamar, het zal ongetwijfeld allemaal prima zijn, maar heb er gewoon niet zoveel mee. Of niks eigenlijk. Zoals ik ook niks heb met metal om maar wat te noemen.

En uiteraard staan ook hoger dan 67 platen die ik kan waarderen (bijvoorbeeld de al genoemde Sufjan Stevens), maar we hebben het wel over de decennium-top 10.
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Ik geef er ook niet zozeer een waardeoordeel over. Frank Ocean, Kendrick Lamar, het zal ongetwijfeld allemaal prima zijn, maar heb er gewoon niet zoveel mee. Of niks eigenlijk. Zoals ik ook niks heb met metal om maar wat te noemen.

En uiteraard staan ook hoger dan 67 platen die ik kan waarderen (bijvoorbeeld de al genoemde Sufjan Stevens), maar we hebben het wel over de decennium-top 10.

Zo zag ik het ook niet hoor. Eigenlijk had het laatste deel van mijn post achteraf beter bovenaan kunnen staan, ipv onder de quote. Was meer een poging om te duiden waarom de samenstelling van de lijstjes niet echt een kwestie van 'blackwashing' is zoals Atreides stelt, maar in mijn ogen een redelijk logische afspiegeling van het muzieklandschap van de laatste jaren.

Maar het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke kwestie, want sommige genres worden natuurlijk in al die lijsten genegeerd. Dus de ultieme lijst bestaat niet.

Ben wel nieuwsgierig eigenlijk, wat zou jouw top 3 zijn (meer mag ook, maar is zo tijdrovend)? En van anderen?
 

de waan

Well-known member
Daar staan in ieder geval Shields van Grizzly Bear en If You Leave van Daughter in. Allebei niet in de lijst van Pitchfork.

Maar dit is even snel uit het hoofd. Zal er als ik tijd heb eens voor gaan zitten, want ik ben wel een lijstjesmaniak.
 

Unregistere

Well-known member
Grizzly Bear kreeg destijds nota bene een 9,1 op PF zie ik. Dus best apart dt die nu is overgeslagen. Daughter hebben ze nooit beoordeeld volgens mij.
 
Bovenaan