Sylvana Simons zou trots zijn op die lijst. Zelden zo'n schaamteloze vorm van blackwashing gezien in de top 10.
Ik neem aan dat onze ongeregistreerde poster content is met nummer 19?
Prima keuze op zich, al is het zoals De Waan terecht zegt misschien wel wat vroeg om nu al een plaat uit 2019 mee te nemen. Dat geldt ook voor de andere albums uit dit jaar die de top 200 gehaald hebben.
Onmogelijk om een plaat die net uit is al mee te nemen in zo'n ranglijst. Deze lijst komt dus sowieso een jaar te vroeg.
Behalve Vampire Weekend zegt de hele top tien mij erg weinig. Of ik ken ze ?berhaupt niet, of het is totaal niet 'mijn ding'. Ik kan me inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat de samenstellers een bovengemiddelde voorkeur hebben voor "gekleurde" artiesten.
Pas op plek 67 de eerste plaat die een kanshebber is om mijn top tien van de jaren '10 te belanden.
Echt pas op 67? Staan er toch nog wel een paar boven waarvan ik het idee heb dat je ze best zou kunnen waarderen. Ik noem nog maar eens een Big Thief, bijvoorbeeld. Over de top 10 kan ik me wel voorstellen dat die niet helemaal jouw ding is. Hoewel Fiona Apple denk ik wel binnen jouw smaak valt, zoals ik die inschat.
Wat betreft de hele lijst denk ik overigens niet dat Pitchfork geforceerd zoekt naar 'gekleurde' artiesten. Het is wel een wat eigenwijze website, waarin misschien iets meer naar de muziek uit die hoek wordt gekeken dan op andere sites. Maar over het algemeen zie ik ook in andere lijstjes wel vergelijkbare namen passeren.
Zie ook
https://www.pastemagazine.com/articles/2019/10/best-albums-of-the-2010s-paste.html
Of
https://uproxx.com/music/best-albums-2010s-ranked-decade/
Misschien gemiddeld iets 'witter', maar nog altijd veel dezelfde namen. Mij verbaast dat niet zo. Los van of het je smaak is of niet, maar wat mij betreft gebeurt er de afgelopen jaren in de urbanhoek wel echt veel meer dan in de indierock. Ik denk dat dit soort lijstjes dat gevoel ook wel weerspiegelen. Ook niet zo gek, aangezien dit genre wat jonger is en er dus minder snel sprake lijkt van een herhaling van zetten. Al blijft het natuurlijk een kwestie van voorkeur. Kanye West kan ik bijvoorbeeld ook weer niet zo veel mee, maar de noteringen voor Kendrick Lamar, Solange, SZA en Frank Ocean, om er maar een paar te noemen, begrijp ik volkomen. En
Lemonade van Beyonc? ook, in tegenstelling tot eerdere platen van haar die ook genoemd worden.
Al met al blijft het leuk tijdverdrijf en ik vind het altijd nog wel handig om er nog iets nieuws in te ontdekken.