Hey, die zit ik nu net te luisteren (eerste luisterbeurt).
Samen met Video heb ik gister nog wat nieuwe muziek opgehaald. De opgefokte Big Ups (in april in Vera, na het lezen van het stukje op de site leek het mij wel een Abu muziekje) lijkt zo op het eerste gehoor inderdaad wel een fijn muziekje.
Punkende posthardcore-hits die leunen op dat wat Shellac en The Jesus Lizard ooit maakten, maar Big Ups heeft meer in zich, het doet ook denken aan Quicksand, aan Fugazi en zelfs aan Slint.
New Madrid speelt vrijdag in Vera, iets heel anders:
Debuutplaat “Yardboat” is een album dat zich nadrukkelijk heeft laten inspireren door de psychedelische rockmuziek uit de jaren ‘60. In (soms lang uitgerekte) nummers wordt langzaam naar meerdere climaxen gewerkt, terwijl zweverige vocalen hun weg al dobberend door het album heen vinden. De muziek is een soort spacey aura, maar is tegelijkertijd ook samenhangende, op gitaar gebaseerde rock.
Nummer op de site vond ik wel okay, eerst de (tweede) plaat maar eens checken. Op het eerste gehoor nog niet overtuigd, maar dat gebeurd zelden op het eerste gehoor. Vanne week nog maar even een paar keer luisteren, zien we vrijdag wel weer.
King Gizzard & the Wizard Lizard zag ik in 2014 in Vera, was een geweldig concert. Zeer productieve band, twee platen per jaar. De eerste van 2015 (Quarters) vond ik niks, maar ze bleken in oktober alweer een nieuwe uitgebracht te hebben. De platen uit 2014 hebben ze bij mij wel redelijk wat krediet opgeleverd en ook de nieuwe "Paper Mache Dream Balloon klinkt wel weer prima. Veel bandleden, veel instrumenten, pakt ook nu weer prima uit. Ook pas 1 keer beluisterd, maar dat gaat wel goed komen met mij en deze nieuwe plaat.
Het zevental uit Melbourne, Australi?, dat onder de prachtige naam King Gizzard & The Lizard Wizard opereert, doet denken aan onder andere The Sonics, King Crimson en The Doors. Met invloeden uit de sixties en seventies garagerock, een tikje soul en veel psychedelica valt King Gizzard & The Lizard Wizard ook wel te vergelijken met hedendaagse neo-garage psyche rockers als Ty Segall, Thee Oh Sees, Tame Impala en The Black Angels.
Video werd getipt in de Elpee nieuwsbrief, moet ik nog even wat vaker luisteren, in eerste instantie nog niet gelijk de gehoopte absolute topper, maar goed, na 1x luisteren kun je geen goed oordeel vellen (of je moet the Spits, Buck Biloxi of Mike Krol en dergelijke opzetten, instant toppers, wist ik na de eerste keer dat ze hoorde al).
Flinke verrassing, een lp/cd van Video opeens op Jack White’s Third Man label. Volgens sommigen al jaren de beste band in Austin, met hun ‘Texas weird’ garagerock & roll.
Combining equal parts snotty punk, hard rock, and melodic dissonance, VIDEO are pioneers of their own subgenre, Hate Wave.
Dan Protomartyr, een band die in april (de dag voor Big Ups) in Vera speelt. Nu heeft Vera wel vaker uitermate ronkende aankondigingen en dan valt het (mij) vaak enorm tegen, maar goed, wie weet is Protomartyr een uitzondering. In elk geval nog tot april om te luisteren of het top of flop (of helemaal niet slecht, maar geen topper) is.
Felle, giftige postpunk, met die praatzingende Joe Casey als middelpunt. Alsof The Fall Ian Curtis als zanger heeft gerekruteerd.
Verder nog Fat White Family, pas een paar nummers van gehoord. Klonk behoorlijk gefreakt, maar dat mag wat mij betreft.Tip van een naar Hillegom geemigreerde vriend die voor PSV is (en nee, het is niet JMD), die ze vorig jaar live zag, had ik ook gekund, ze speelden in februari '15 in Groningen, maar dat is allemaal volledig langs mij heen gegaan.
De Britse psychpunkers staan namelijk binnen no time bekend als ‘slopers’, ‘gevaarlijk’ en ‘intens’ en worden in de UK dan ook al geweerd door sommige popzalen. Er is naaktheid, zelfs piemels komen tevoorschijn en dat alles zonder ook maar ergens hun krachtige songs uit het oog te verliezen.Deze mannen maken een wilde party, rocken hun lul uit de broek, maar spelen tegelijk vakkundig het dak eraf. Dichterbij de legendarische shows van The Stooges de rock ‘n’ roll avonturen van The Bad Seeds komt het niet en zal het ook niet snel meer komen.
Alles gaat op een hoop; Kraut, garage, psych, pop, noise, rock ‘n roll. Dit geschifte zestal denkt duidelijk niet na over hokjes. Ze zijn het hokje. En dat hokje wordt gesloopt.
Op zich wel fijn dat er nog niks tussen zit waarvan ik al gelijk hoor dat het niks voor mij is.
En dan is er ook nog The Blind Shake op 10 februari, ga ik ook zeker effe heen, die kende ik al, maar blijken meer platen uit te hebben dan ik ken, dus daar valt ook nog wel wat te checken.
Elektrische gitaar, baritongitaar, een hoop reverb en een drummer; meer heeft The Blind Shake niet nodig. Het trio combineert garage, surf, punk en noise en is al sinds 2005 naam aan het maken in het garage wereldje.