Milaan/Cortina d'Ampezzo 2026

erka

Well-known member

Was te jong voor Serajevo (het enige Olympische wat ik me van dat jaat (ik was bijna 5) nog herinner is dat mijn moeder in de zomer naar het ochtendprogramma (samenvatting) van LA zat te kijken en dat ik tijdens de Spelen bij mijn opa en oma aan het logeren was en we de beelden zagen van die Zwitserse (?) die compleet kapot al 'waggelend' over de lijn kwam bij de marathon), maar via mijn moeder (sportgek, schreef ook bv rondetijden mee bij schaatsen) begreep ik wel dat het in 1984 helemaal niks was. Maar als je dit leest was het 1 grote amateuristische bende met bobo's die zich zelf vooral heel belangrijk vonden.

LA 84 kan ik me ook nog vaag herinneren, want dat was 's nachts en mocht natuurlijk niet opblijven. En je had de sportboycot toen waardoor Oostblok niet meedeed als reactie op boycot van de VS in 1980. Sarajevo kon ik net wat meer van zien. Beide spelen staan inderdaad niet best bekend. Seoul schijnt ook enorm zootje te zijn geweest, Calgary heeft wel de naam maar eigenlijk ook niet best. De eerste spelen die voldoen aan de moderne standaard zijn denk ik Barcelona 92 en Lillehammer 94.

JMD

Well-known member
Jep, waarbij ik vwb Serajevo in dit geval verwees naar het specifieke NL deel dat een zootje was.

Spelen in Amerika zijn overigens eigenlijk bijna altijd een zootje omdat ze (no matter wie er president is) altijd denken dat alles om hen draait, totaal in paniek raken als er iets van gevaar dreigt (SLC na 9/11 was het summum), en ze het vermogen tot nemen van eigen initiatief hebben van een kleuter van 4. Dat wordt nog wat over 2 en 8 jaar...

André

Well-known member
84 kan ik me LA wel herinneren maar Sarajevo niet

Werd toen misschien minder van uitgezonden dan de zomerspelen ?

JMD

Well-known member
84 kan ik me LA wel herinneren maar Sarajevo niet

Werd toen misschien minder van uitgezonden dan de zomerspelen ?
Winterspelen duurden ook korter toen (11 dagen) en NL had zo ongeveer alleen schaatsers, grote kans dat de NOS (ook wegens kosten enz) alleen het schaatsen elke dag uitzond en de opening/sluiting en een samenvatting in de avond.

Bovenaan