KNVB Beker 2023-2024

Hankie

Well-known member
De discussie komt alleen altijd naar boven als Feyenoord de finale kan halen en helaas heeft Nederland geen nationaal stadion.
 

JMD

Well-known member
Is toch ook logisch dat die discussie steeds tevoorschijn komt? Sinds 1989 worden de finales in de Kuip afgewerkt. Als we dan de finale van 2010 (uit/thuisduel met Ajax) en 2020 (niet gespeeld ivm corona) even niet meetellen dan heeft Feyenoord 8 finales gespeeld in de Kuip en 7 gewonnen. Ajax speelde 12 maar won er slechts 8. PSV speelde er 10 en won er 6. Dat is dus 87,5 winst om 66,7 om 60%. Van alle ploegen die meer dan 1 finale speelde heeft Feyenoord dus verreweg het hoogste winstpercentage in finales in de Kuip. Dat kan je dus niet echt spreken van neutraal terrein in de finale (tenminste, als Feyenoord meedoet).
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Al sinds 1989, toen werd de finale voor het eerst in de Kuip gespeeld. Enige uitzondering was 2010 en 2020, we kennen de redenen ;)
Ik blijf het bizar vinden dat de finale van 2020 nooit gespeeld is. Al was het te laat voor Europees voetbal, dat is geen reden de finale niet te spelen. In diverse andere landen werd de finale alsnog gespeeld.
 

Abubakari

Well-known member
1989

Voor het eerst in de clubgeschiedenis staat FC Groningen in de bekerfinale, waarin PSV op 25 mei de tegenstander is. Vanuit het Noorden vertrekt er die dag een groene kolonne van 2500 supporters richting Rotterdam, maar uiteindelijk zitten er slechts 9438 toeschouwers in De Kuip.

En op de terugweg werd er nog even een trein gesloopt.
 

erka

Well-known member
Dat was een naargeestige vertoning die hele bekerfinale. Lijkt in het geheel niet op de traditie van nu.

In 2015 was ik erbij in de Kuip. Fantastische dag gehad met niet 2500 Grunn-supporters maar zeker 25.000 zo niet nog meer. Alle neutrale vakken waren destijds ook Groningen. Nooit vergeten.
 

Joost

Well-known member
Roda speelde in 1992 de finale in de Kuip tegen Feyenoord. Toen zat het wel vol maar waren er ook maar ongeveer 300 supporters uit Kerkrade.

Mooi artikel over die finale;
 

Joost

Well-known member
Het is ook wel bijzonder om die toeschouwersaantallen in de jaren 90 te zien. Zonder Feyenoord was de opkomst best wel laag, met uitzondering van de twee finales die Heerenveen speelde in 1993 en 1997.
 

Hankie

Well-known member
Dat was een naargeestige vertoning die hele bekerfinale. Lijkt in het geheel niet op de traditie van nu.

In 2015 was ik erbij in de Kuip. Fantastische dag gehad met niet 2500 Grunn-supporters maar zeker 25.000 zo niet nog meer. Alle neutrale vakken waren destijds ook Groningen. Nooit vergeten.
Bijna een thuiswedstrijd.
 

erka

Well-known member
Het is ook wel bijzonder om die toeschouwersaantallen in de jaren 90 te zien. Zonder Feyenoord was de opkomst best wel laag, met uitzondering van de twee finales die Heerenveen speelde in 1993 en 1997.

Ja Heerenveen heeft dat echt op de kaart gezet om met zoveel supporters te gaan. Daarvoor was dat helemaal niet gebruikelijk.
 

ALenstra

Well-known member
In 1997 was ik er ook bij. Amstel verkocht toen via VI kaarten waarbij je ook een boxershort gratis erbij kreeg. Moest een eind lopen van treinstation Rotterdam Zuid aangezien de halte Rotterdam Stadion gesloten was. Zat op een neutrale vak met o.a. twee scheldende, vloekende en biergooiende Roda JC fans. Die zich daarna koest hielden toen een suppoost ze er op aansprak.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
1993 was ik bij, als 12/13 jarige. Wat was dat een mooie ervaring. De uitslag boeide toen echt niemand, ik weet vooral dat we '10, 10, 10' riepen bij de 6-2 van Camataru :ROFLMAO:
 

Maasveld

Well-known member
Het is ook wel bijzonder om die toeschouwersaantallen in de jaren 90 te zien. Zonder Feyenoord was de opkomst best wel laag, met uitzondering van de twee finales die Heerenveen speelde in 1993 en 1997.
En dat terwijl het in de competitie redelijk leeg was.
 

zwammy

Well-known member
Bij de laatste finale van NAC was het bier in de rust op, maar dat was nog in de tijd van de houten guldens.
 
Bovenaan