Joost on tour

Joost

Well-known member
Afgelopen weekend voor het eerst op Vincktrip naar Itali?.

Vrijdag vlogen we van Keulen naar Rome, daar een huurauto afhalen en op naar Napels. Daar was het eerste doel om tickets te kopen voor Napoli v Roma en dat lukte prima al duurde het wel behoorlijk lang (50 minuten voor 5 tickets, we hadden er ook nog 3 nodig voor anderen).

Daarna naar het hotel dat lastig te vinden was maar uitstekend was en via de metro naar het centrum voor een hapje eten. Napels is echt een geweldige stad met echt vriendelijke mensen in de delen waar wij geweest zijn. Het eten was er zoals altijd in Italie fantastisch.

Het verkeer is in Napels wel een happening met ietwat andere uitgangspunten dan elders. Voorrang neem je, dat krijg je niet. Als je ergens kunt parkeren, dan doe je dat ook. Is er ergens een stukje asfalt waar je kunt rijden; dan doe je dat ook. Dat heeft als gevolg dat je prima dubbel kunt parkeren naast de achterste in een rij. Twee voorsorteervakken voor een verkeerslicht, dat is er ook eentje teveel dus op die voor linksaf kan je prima parkeren. Iedereen rijdt blind een rotonde op en verdrijvingsvlakken worden standaard als weg gebruikt. Wanneer er na een tolpoortje drie rijbanen zijn dan kun je daar prima met 6 auto’s naast elkaar. Als je daar in meegaat is het geen enkel probleem en wel makkelijk.

Zaterdags na het ontbijt togen we dwars het land door voor de derby Foggia v Lecce in de Serie B. Een arme, kleine stad vol smalle straatjes is het afgelegen Foggia. Voor de wedstrijd tegen Lecce stroomden de bovenste ringen van het stadionnetje wel helemaal vol. Aan vaste plaatsen doen ze niet en je zit gewoon op het beton.

De wedstrijd was 44 minuten lang abominabel. Het duurde zelfs 33 minuten voor er uberhaupt een doelpoging was. Maar vlak voor rust viel plots de 1-0 en na 52 minuten middels een streep zelfs 2-0. Lecce leek geslagen maar wist toch terug te komen tot 2-2 en had zelfs nog kunnen winnen.

Daarna door naar Bisceglie. Oorspronkelijk wilden we naar Casertana v Vibonese maar die wedstrijd werd op het laatste moment naar maandagavond gezet. Bisceglie, richting Bari, was de enige andere optie. We aten heerlijk in het haventje aan de Adriatische kust.

Hoewel het een Serie C wedstrijd was met slechts 400 toeschouwers waren de veiligheidsmaatregelen draconisch. Slechts 1 ingang, afgezette straten, een aantal politiebusjes etc. Het aanwezige publiek bestond voor 99% aan mannen die weliswaar aardig fanatiek waren maar hooguit onder de Italiaanse versie van knorrende amateurvoetbalopa’s konden worden gerekend.

Tweemaal kwam de tegenstander Paganense op voorsprong, even zo vaak scoorde Bisceglie tegen zodat ook deze wedstrijd in 2-2 eindigde.

De 55 ultra’s van Paganense kwam pas na een aantal minuten binnen. Allen in dezelfde kleding en er was duidelijk 1 leider. Ze kwam ook echt om een kunstje te doen, er was nog net geen dansje bij. Positief was wel dat toen hun team de 2-2 maakte ze erg blij waren.

Waar Casertana bij Napoli, en dus op de terugweg van Foggia lag, was Bisceglie juist nog verder. Zo restte ons een terugreis van ruim 2 uur richting de andere kust ter besluit van de zaterdag.

Zondag ging weer om 8:00 de wekker want als voetballiefhebber kom je nog eens ergens. En als je dan aan de voet van de Vesuvius bent dan moet je die ook maar omhoog. Met de auto mag je naar een parkeerplaats, lees je parkeert langs de weg, voor 5 euro. Vervolgens moet je voor 2 euro pp met de pendelbus de voorlaatste etappe afleggen om tenslotte voor 10 euro het laatste stuk te mogen lopen.

De Vesuvius is de enige nog werkende vulkaan van het Europese vasteland al was de laatste uitbarsting in 1944 en raakte de lava niet boven de rand uit. Als een enorme kolos zie je m bijna overal aan de horizon van Napels en omliggende staden.

Van boven is het uitzicht werkelijk spectaculair en is het beklimmen van een vulkaan behoorlijk pittig en anders dan een gewone berg. We waren net op tijd want juist nadat we boven klaar waren begon het keihard te waaien en liepen we middenin een regenwolk. Het gaf een nogal mystiek beeld.

Terug beneden werd de reis ingezet naar Avellino, drie kwartier verderop. Daar speelde Avellino tegen Sassari Latte Dolce in de Serie D.

Avellino was een van de drie clubs die vorig jaar in de serie B failliet ging. Tussen 1978 en 1988 speelde de club Serie A, daar omheen pendelde ze tussen de Serie B en C. In 2009 ging de club al eens failliet en daalde af naar de Serie D, in 2012 was ze terug in de Serie B om afgelopen zomer dus weer om financiele reden te moeten afdalen.

Hoewel het dus het vierde niveau betreft had tegenstander Sassari een enorme reis achter de rug, zij komen uit het noorden van Sicili?. Er waren ook geen supporters mee.

Na een snelle lunch, je kon kiezen tussen spaghetti en vlees en uiteraard smaakte beide uitstekend, liepen we in de stromende regen naar het stadion.

Vrijwel alle publiek had plaatsgenomen op de onderste ring, onder de curva. Maar droog bleven we niet. Terwijl op het kunstgras een amusante wedstrijd afspeelde die in 1-1 zou eindigen werden wij van achteren geteisterd door wind en regen.

Compleet doorweekt aan de achterkant werd weer koer gezet richting hotel om droge kleren aan te doen. Daarna konden we te voet richting het hoofdmaal van het weekend.

Het complete speelschema wordt in Itali? was een paar weken tevoren bekendgemaakt op enkele uitzonderingen na. 1 wedstrijd wordt namelijk al ver van te voren vastgezet. En dat gold in dit weekend voor de zondagavond 20:30 wedstrijd; Napoli v AS Roma. Juist dat bood de mogelijkheid een mooi weekend te plannen.

San Paolo is een immens stadion maar raakt zelden helemaal vol. Wel kan de sfeer erg intimiderend zijn. Ook staat Napoli niet bekend als gastvrije stad maar daar hebben wij niets van gemerkt. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer er Europese duels zijn de supporters van de tegenstander worden opgezocht.

Napoli begon de wedstrijd goed maar juist Roma mocht volkomen vrij de 1-0 binnenwerken. De thuisclub zette vol aan en kreeg genoeg kansen maar Roma hield stand.

Ondanks de entree van Mertens kon Napoli in de tweede helft niet meer tot zoveel kansen komen. Het vuur verdween in het veld en van de tribune. Mertens scoorde wel tweemaal maar werd teruggevlagd. Maar de derde keer was het raak, na bijna 90 minuten de 1-1. Eindelijk was er passie op tribune en veld en daarom was het jammer dat er werd afgefloten.

Na het kleine tochtje richting hotel zat het eerste Italiaanse vinckavontuur erop.

Of toch niet….

Een beetje na?ef vertrokken we na het ontbijt maandag uit Napoli om in de file te belanden. Die snoepte alle speling op en met nog maar 1u15 voor de vlucht arriveerden we op Roma Ciampino. Onderweg was het alweer heel hard gaan waaien en regenen en de wandeling van autoverhuur naar terminal was bezaaid met takken.

De bagagecontrole ging vlot waarna we in een overvolle vertrekhal kwamen. Door het weer waren veel vluchten vertraagd. Bij die van ons kwam gelukkig een vertraging te staan maar ook een aankondigen om te gaan boarden.

De pendelbus vertrok echter na een minuut of tien helemaal leeg en een half uur kwam er cancelado op de borden. Op zo’n moment kun je alleen maar afwachten en Ryanair loste dit wel goed op. We werden vlot in een nieuwe pendelbus naar de vertrekhal gebracht, daar mochten we aansluiten in een rij om een alternatief ticket te krijgen.

De opties bij Ryanair zijn echter heel erg beperkt en de vluchten zijn vrijwel altijd zo goed als vol. De geboden alternatieven waren voor ons geen optie; pas op vrijdag of zaterdag terug.

Op zo’n moment moet je vooral rustig blijven en de mogelijke opties overwegen. De eerste daarvan was terug naar de autoverhuur maar dat bleek al snel geen optie. Een enkele reis naar Duitsland kostte minstens 900 euro.

Toen werd er vlot geschakeld en namen we een taxi richting Fiumincino, het grote vliegveld van de stad. Daar vonden we een vlucht die ons die avond naar Berlijn bracht. Vandaar ging het naar station om de nachtintercity naar Keulen te nemen waar we ’s ochtends om 7 uur aankwamen.

Zo werd het kostenplaatje van het weekend in no-time verdubbeld. Helaas gaan we daar van Ryanair hoogstwaarschijnlijk geen enkele compensatie voor ontvangen.
 

Batigoal

Well-known member
Mooi avontuur Joost! Ik hou wel van Italiaanse wedstrijden bezoeken. Jammer dat je net in het stormweekend in Itali? zat.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Zeker mooi Joost.

Ik zat ook in Itali? en onze vlucht ging, wel met vertraging, wel, maar alle binnenlandse vluchten waren wel geannuleerd.

Ik vind Itali? trouwens wel een prachtig voetballand. De beleving daar is geweldig.
 

erka

Well-known member
Gaaf verslag Joost! Ik heb dezelfde ervaring met Napoli. Fantastische stad en zeer vriendelijke mensen die dolblij zijn met toeristen en andere bezoekers. Moet wel zeggen dat het stadion van Napoli van buiten wel lichtelijk umheimisch aanvoelde toen (niet binnen geweest). Ook eens met het Italiaans voetbal qua sfeer. Heel anders dan bij ons maar niks is mooier dan een ontploffend San Paolo of Stadio Olimpico bij een doelpunt. Het heeft inderdaad wel wat.
 

Joost

Well-known member
Terwijl er in Kerkrade een slechte soap bezig was verbleef ik afgelopen weekend in Itai? om een paar potjes voetbal te kijken. Oorspronkelijk was de focus op Lecce v AS Roma maar het kosten&tijd plaatje om daar te komen plus de onmogelijkheid om iets te combineren bracht ons naar Noord-Itali?.

We vlogen op Malpensa en hadden een AirBnB halverwege Milaan en Turijn als uitvalsbasis. Vrijdag was er ruimte om heerlijk rustig aan te doen en uitgebreid te gaan uit eten in Novara, leuke en behoorlijke provinciestad.

Op zaterdag reden we een dik half uur naar Turijn om eerst de Superga te beklimmen. Tegen die berg vloog het elftal van Torino aan in 1949 en er staan tevens een enorme basiliek die helaas gesloten was. Je hebt er wel een schitterend uitzicht over de stad.

Na Turijn verkend te hebben, leuker dan Milaan als je ?t mij vraagt, gingen we naar het Allianz Stadium van Juventus. We waren daar bewust vroeg om strategisch te kunnen parkeren. Het stadion is gebouwd op de plek van het voormalige Della Alpi aan de rand van de stad en is een enorm complex.

Juventus speelde tegen SPAL en dat is zoiets als Ajax v RKC. Met een midweekse speelronde achter de rug en een CL-duel in het vooruitzicht was ik een beetje bang dat wat sterren rust zouden krijgen maar niets was minder waar. Ze stonden er allemaal en als je toch naar zo?n club gaat en een kaartje ver boven je budget aanschaft is dat wel lekker.

Zoals verwacht was het 90 minuten lang eenrichtingsverkeer en het was aan de keeper van SPAL te danken dat pas in de slotfase de 2-0 viel. Pjanic had vlak voor rust met een schitterende goal de score geopend. Ondanks het totale gebrek aan spanning was het wel fascinerend om te zien. Het spel zonder bal van Juve is zo goed dat SPAL zich zo goed als nooit onder de druk uit kon voetballen.

Een voetbalclub lijkt Juventus eigenlijk niet meer te zijn, meer een kritiekloos circus. Op de tribune was er nul beleving, zelfs ultra?s ontbraken vrijwel geheel. Het circuspubliek reageerde enkel op de kunstjes van de artiesten en had nauwelijks interesse in wat je met veel fantasie een wedstrijd kon noemen. Zelfs de grootste kutpass van Cristiano Ronaldo werd met applaus ontvangen.

Stadion: https://www.europlan-online.de/allianz-stadium/verein/4611

Na de wedstrijden vertrokken we vlot naar Piacenza dat tegen Carpi speelde in de Serie C. We waren er ruim op tijd en konden ook nog genieten van de gezellige drukte van een pizzeria. Drie mannen stonden continue te bakken en er zat ondanks de ogenschijnlijke chaos een mooi systeem in.

Piacenza en Carpi waren w?l aan elkaar gewaagd gelukkig. Carpi leek iets beter aan de bal maar Piacenza scoorde twee goals. Vlak voor rust scoorde Carpi nog tegen. Na de pauze schakelde Piacenza over naar een overlevingsmodus. Letterlijk alle ballen werden naar voren gejaagd zonder verder idee. Het lukte Carpi zelden een gat in de muur te vinden. Wel werd het lekker stevig en liep het aantal gele kaarten richting de dubbele cijfers.

Het stadion was met 4300 plaatsen matig bezet maar toonde duidelijk meer beleving dan eerder die middag.

Stadion; https://www.europlan-online.de/stadio-leonardo-garilli/verein/4117

Op zondag stonden er 3 duels op het programma maar de eerste begon pas om 15:00 dus we hadden tijd zat om eerst heerlijk op te starten op het plein in Vercelli. Koffie, een lokale bijeenkomst om geld op te halen voor de Cliniclowns, een kerkdienst, een maaltijd en gezellige zondagochtenddrukte. Voetbal is natuurlijk het vehikel waar zo?n trip aan wordt opgehangen maar je komt wel nog eens plekken waar je als toerist echt niet komt.

Om 15:00 trapten Pro Vercelli en Pergolettese af. Pro Vercelli werd 7 keer kampioen maar de laatste keer was in 1922. Iets meer dan 1000 toeschouwers in een knus, klein stadion. De hoofdtribune was een monumentaal gebouw uit de jaren 30 en verder een paar rijen met witte stoeltjes rondom. Vanwege een korte recente periode in de Serie B was de andere lange zijde aan de achterzijde nog een beetje uitgebouwd met zitjes, dat maakte het wel af.

Stadion: https://www.europlan-online.de/pro-vercelli-calcio/verein/4158

Goed was het vervolgens niet was Pro Vercelli en Pergolettese lieten zien en het bleef 0-0 en wij ging naar Novara, 20 minuten verderop.

Grappig detail is dat de stadions in Vercelli en Novara beide vernoemd zijn naar oud-speler Silvio Piola die in de WK finale van 1938 tweemaal trefzeker was. Het stadion in Novara is duidelijk groter en recent nog uitgebreid vanwege een kort avontuur in de serie A. Na 55 jaar afwezigheid mocht Novara daar het seizoen 2011/12 in acteren. Ze degradeerde direct weer en is weer aan het pendelen tussen de serie B en C geslagen.

De opkomst en 4400 toeschouwers was duidelijk groter dan in Vercelli en het voetbal wat beter, dit was de bovenkant van dezelfde Serie C. Nadat we inmiddels ruim 3 uur zonder goal hadden gezeten doorbrak Novara dat in de 2e helft. 1-0 zou het ook blijven.

Opvallend waren de draconische maatregelen rond het uitvak. Een flink aantal straten waren afgesloten en een tiental agenten bewaakten het geheel vakkundig, we mochten ook absoluut niet door de afzetting naar onze auto maar moesten omlopen. Het aantal fans van AlbinoLeffe dat meegekomen was bedroeg 2.

Stadion: https://www.europlan-online.de/stadio-comunale-silvio-piola/verein/4199

Als slotstuk was de ?strategische vinck? San siro aan de beurt. Je kunt er maar beter geweest zijn voordat ze het echt gaan afbreken. Parkeren was ook hier geen probleem al moesten we wel nog een flink stuk lopen.

Ik kan er heel kort over zijn eigenlijk; ga er naartoe!

Ik ben niet zo heel snel meer onder de indruk van een stadion maar San Siro is echt buitencategorie. Het is immens en van binnen lijkt het in niets op dat onaantrekkelijke ding dat je op TV ziet.

AC Milan is qua beleving echt exact het tegenovergestelde van Juventus. Een prachtige curva vol traagzwaaiende vlaggen en echte beleving op de tribune.

Fiorentina begon het best en kreeg een voorsprong vanaf 11 meter. Milan herpakte zich een beetje en kreeg nog voor rust wat kansen. Na 55 minuten zette de VAR een gele kaart voor Milan om in een rode en hoewel het mij zwaar gestraft leek was daarop geen reactie van de tribune. Die was er wel op het spel van de thuisclub dat steeds zwakker werd.

Fiorentina scoorde 0-2, miste nog een strafschop en deelde na 75 minuten de nekslag uit met een erg mooi uitgespeelde 0-3. De gasten kregen een staande ovatie van het thuispubliek dat daarna massaal naar huis ging. De curva was een paar minuten later totaal verlaten.

Na afloop volgde uiteraard een striemend fluitconcert van de nog aanwezige Italianen want hun club zakte hiermee naar plaats 16.

Stadion: https://www.europlan-online.de/stadio-giuseppe-meazza/verein/4116

Wij namen nog wat te eten en gingen weer op weg naar het appartement. Gisteren vlogen we weer terug naar Nederland, dit keer zonder problemen.
 

de waan

Well-known member
Jij zat dus gewoon in Itali? toen ik je lastig viel met een vraag over welke Roda-speler op de foto stond? ;)
 

Mario

Well-known member
Als slotstuk was de ‘strategische vinck’ San siro aan de beurt. Je kunt er maar beter geweest zijn voordat ze het echt gaan afbreken. Parkeren was ook hier geen probleem al moesten we wel nog een flink stuk lopen.

Ik kan er heel kort over zijn eigenlijk; ga er naartoe!

Ik ben niet zo heel snel meer onder de indruk van een stadion maar San Siro is echt buitencategorie. Het is immens en van binnen lijkt het in niets op dat onaantrekkelijke ding dat je op TV ziet.

Mooi verslag Joost. Ik ben 10 jaar geleden eens in San Siro geweest, ik vond het toen best wel een indrukwekkend stadion.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Mooi Joost! Ik heb zelf ook zeker wel wat met de Italiaanse beleving en kan me zeker vinden in je bevindingen over Turijn. Fantastische stad!

Juventus is natuurlijk de club van het land, maar Torino is de club van de stad en zeker de moeite waard.

Verder is ook Bergamo in die regio fantastisch.

Stadion San Siro heb ik helaas alleen zonder wedstrijd bezocht. Gigantische voetbaltempel inderdaad.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Atalanta zat er helaas niet meer in voordat ze daar zijn gaan verbouwen. Een beetje jammer maar ach, je kunt ook niet alles bezoeken.

Mijn focus heeft eigenlijk altijd op Engeland gelegen maar Itali? is ook heerlijk om voetbal te kijken. Je moet je een beetje meer voorbereiden en inlezen maar door de verschillende tijden van aftrappen bieden veel opties om wedstrijden te combineren.

Het lijstje tot nu toe is;
Brescia
Pisa
Bologna
Olimpico (Rome)
Perugia
Foggia
Bisceglie
Avelino
Napoli
Juventus
Piacenza
Pro Vercelli
Novara
San Siro
 

Batigoal

Well-known member
Leuk verslag Joost! Ik heb ook een paar Italiaanse wedstrijden bezocht en ik vind het telkens erg leuk.
 

Joost

Well-known member
De afgelopen twee weken mocht ik twee keer een wedstrijd bezoeken in het DHL Stadion / Cape Town Stadium / Green Point Stadium in Kaapstad. Dat is het stadion dat speciaal gebouwd werd voor het WK in 2010. Het hardnekkige gerucht is dat Sep Blatter tijdens een helikoptervluchtje heeft gezegd; dát is wel een mooi plekje voor een stadion. En daar had Sep echt wel gelijk in.
Naast het oude Green Point Stadium en bij een reeds bestaand groot sportcomplex verrees een stadion met ruim 62.000 plaatsen. Nederland speelde er tweemaal; in de groepsfase tegen Kameroen en de halve finale met die fantastische pegel van van Bronckhorst tegen Uruguay.

Zoveel mensen als toen zitten er nu zo goed als nooit. Als Justin Bieber komt, maar die zegde zijn concert voor begin oktober af.

De ploeg uit Kaapstad op het hoogste niveau is Cape Town City. Dat heeft overigens niets met de City Group uit Manchester te maken. Er wordt wel op z'n Belgisch veel aan licenties verkocht. Dat lot had ook de tegenstander getroffen op de 2e dag van ons verblijf in Kaapstad; Chippa United. Een nog jonge club met roots in een van de townships van Kaapstad maar een aantal jaar geleden werd de franchise verhuist naar Port Elizabeth en speelt in het WK stadion aldaar.

Zoals gezegd komen er niet veel mensen af op wedstrijden in de Zuid Afrikaanse hoogste klasse en bij City v Chippa schat ik het op 3500. Enkel de onderste vakken op de lange zijde en wat businessplekken waren in de verkoop. Het kost er ook voor Zuid Afrikaanse begrippen bijna niets. Kaartjes waren omgerekend €2,24.

Door wat gedoe arriveerden we pas 1 minuut voor aftrap in het stadion en die historie van Chippa leerde ik pas later kennen. Zodoende waren we nogal in de waren over welke club nu thuis speelde. Het vermoeden was dat blauw thuis en wit uit was. Maar dat was weer in scherp contrast met de wedstrijd waarin blauw echt heel veel beter was, terwijl Chippa veel hoger op de ranglijst stond. Toen wit scoorde was de verwarring helemaal groot want er werd volop gejuicht. Die goal gaf wel het antwoord op de prangende vraag; Blauw was Cape Town City.

Hoe het dan kwam dat Cape Town zo laag stond bleek ook overduidelijk. Kansen creeeren is een, ze ook afmaken is twee. Uiteindelijk lukte dat in de slotfase wel en won Cape Town met 2-1 waar het ook makkelijk 9-2 had kunnen zijn.

Later die week zou ook Cape Town Spurs, het voormalige Cape Town Ajax, nog thuisspelen in een klein stadion maar die wedstrijd werd vanwege een interland van Jong Zuid Afrika tegen Jong Togo verplaatst.

Maar er werd wel nog een ander duel ingelast. Cape Town City had immers vorig jaar beslag gelegd op de 2e plaats (op zeer ruime afstand van de Sundowns) en mocht 'Afrikaans' spelen zoals we dat hier zouden zeggen. Tegenstander in de CAF Confederations Cup (de Afrikaanse tegenhanger van de Europa League) was USM Alger uit Algerije. Wel weer hetzelfde stadion maar dat was gewoon pech hebben. Die wedstrijd begon dinsdagsavonds om 18:00 en ditmaal waren we er wat vroeger, zo'n 20 minuten voor aftrap. Maar druk was het niet, in telde zo'n 120 toeschouwers. Dat liep gedurende de wedstrijd wel op naar ongeveer 1500.

Waar Cape Town tegen Chippa al liet zien moeite te hebben met scoren werd dat tegen de Algerijnen nog pijnlijker zichtbaar. Het leek wel alsof iedere spits compleet in paniek raakte zodra de mogelijkheid op een goal zich voordeed. USM Alger beperkte zich tot counteren en was daar best gevaarlijk mee. De uitslag laat zich raden; 0-0. Maar door de vele kansen was het wel zeer onderhoudend.

Ondanks de lage toeschouwersaantallen was het wel bij allebei de duels heel sfeervol.
 

Batigoal

Well-known member
Mooie trip @Joost! Dat is een plek die je niet vaak tegenkomt in Groundhop-verhalen.

Cape Town City is dus niks meer nadat Benni McCarthy de club verliet!
 
Bovenaan