Jonge Oranjes

JMD

Well-known member
Volgens mij werd dat door de club opgelegd.
Was een beetje combinatie van beiden. IN die tijd kon een bond op elk vrij moment nog een interland laten spelen, en de KNVB had toen een contract met een TV-station voor een minimaal aantal Oranjeduels. Dus ging NL na half januari ook half februari nog een oefeninterland spelen (en zou er eind maart, eind april en begin juni nog een EK-kwalificatie zijn).

Dus de KNVB was echt niet handig bezig en Ajax (dat volop in het CL-jaar zat en dus veel speelde) was het daar niet mee eens. En als grootste club van Nederland (en op dat moment by far het beste team van NL) zit je dan in een luxepositie dat je zegt dat je niet speelt (net zoals dat Ajax in de jaren 70 Cruijff gewoon thuis hield en zei dat hij geblesseerd was).
 

Hankie

Well-known member
Was een beetje combinatie van beiden. IN die tijd kon een bond op elk vrij moment nog een interland laten spelen, en de KNVB had toen een contract met een TV-station voor een minimaal aantal Oranjeduels. Dus ging NL na half januari ook half februari nog een oefeninterland spelen (en zou er eind maart, eind april en begin juni nog een EK-kwalificatie zijn).

Dus de KNVB was echt niet handig bezig en Ajax (dat volop in het CL-jaar zat en dus veel speelde) was het daar niet mee eens. En als grootste club van Nederland (en op dat moment by far het beste team van NL) zit je dan in een luxepositie dat je zegt dat je niet speelt (net zoals dat Ajax in de jaren 70 Cruijff gewoon thuis hield en zei dat hij geblesseerd was).
Leuk die nuance maar @zwammy heeft gewoon gelijk.
 

Pieros

Active member
Was een beetje combinatie van beiden. IN die tijd kon een bond op elk vrij moment nog een interland laten spelen, en de KNVB had toen een contract met een TV-station voor een minimaal aantal Oranjeduels. Dus ging NL na half januari ook half februari nog een oefeninterland spelen (en zou er eind maart, eind april en begin juni nog een EK-kwalificatie zijn).

Dus de KNVB was echt niet handig bezig en Ajax (dat volop in het CL-jaar zat en dus veel speelde) was het daar niet mee eens. En als grootste club van Nederland (en op dat moment by far het beste team van NL) zit je dan in een luxepositie dat je zegt dat je niet speelt (net zoals dat Ajax in de jaren 70 Cruijff gewoon thuis hield en zei dat hij geblesseerd was).

Het tijdperk voor de internationale vastgestelde interlandperiodes lijkt alweer zo lang geleden, dat ik echt niet meer kan herinneren hoe het toen geregeld werd. Wanneer je als bond een interland had geregeld, speelden de competities dan gewoon door of hoe ging dat toen?
 

Mario

Well-known member
Het tijdperk voor de internationale vastgestelde interlandperiodes lijkt alweer zo lang geleden, dat ik echt niet meer kan herinneren hoe het toen geregeld werd. Wanneer je als bond een interland had geregeld, speelden de competities dan gewoon door of hoe ging dat toen?
De competitie lag toen ook stil. Veel (buitenlandse) clubs deden wel meer moeilijk bij het afstaan van spelers voor met name vriendschappelijke interlands.
 

ALenstra

Well-known member
Een mooi voorbeeld was het mini WK in Uruguay dat in 1980 gehouden werd. Deelname was niet verplicht en clubs waren ook niet verplicht om spelers af te staan.
 

Mario

Well-known member
Ah, dat was het Mundialito. Nederland mocht daaraan deelnemen omdat Engeland zich had afgemeld.
 

JFK

Well-known member
Met een spijkerharde wedstrijd tussen Uruguay en Nederland.
Ik kan me nog herinneren dat René van der Kerkhoff een Uruguayaan lanceerde. Fantastisch was dat!
 

JMD

Well-known member
Het tijdperk voor de internationale vastgestelde interlandperiodes lijkt alweer zo lang geleden, dat ik echt niet meer kan herinneren hoe het toen geregeld werd. Wanneer je als bond een interland had geregeld, speelden de competities dan gewoon door of hoe ging dat toen?
Soms wel ja. Elk land mocht zelf plannen wanneer ze interlands speelden en konden dan spelers opeisen als het kwalificatie-interlands waren...
Andersom kwam ook voor, dat landen hun competities gewoon doorplanden tot vlak voor EK/WK, zo mocht Koeman in 1992 van Michels niet naar Barcelona voor de slotronde competitie, omdat die een dag of 5 voor de start van het EK was.
 

Abubakari

Well-known member
Was het in de 80’s niet zo dat er zondag gewoon competitie gevoetbald werd als er op woensdag een interland gepland stond?
 
Bovenaan