Jong teams uit de JL

De Groene Scout

Well-known member
Discussie over de instroom van de Jong-teams in de JL (en straks de 2e divisie) is al vaker gevoerd. Kon er even niet het juiste topic bij vinden, of misschien is er nog geen.
Op internet is in ieder geval een petitie gestart door JL-fans om de Jong teams te weren te laten verdwijnen uit de JL.

Supporters van Jupiler League-clubs vinden het hoog tijd dat de beloftenelftallen van Ajax en PSV uit de competitie verdwijnen. Een petitie is in het leven geroepen, die online ondertekend kan worden. Dat is op dit moment al door een kleine tweeduizend fans gedaan. Met name aanhangers van Go Ahead Eagles laten zich gelden, ruim zevenhonderd van de bijna tweeduizend stemmen zijn van Eagles-fans.

Fans geven drie argumenten voor hun standpunt. "Ons eerste argument is dat de wedstrijden tegen beloftenelftallen geen ambiance hebben. Gemiddeld zitten er significant minder mensen op de tribune en zijn er significant minder mensen die de wedstrijd via een tv-dienst bekijken. Dit heeft zowel negatieve effecten op commercieel vlak als op sportief vlak." Daarnaast is in hun ogen sprake van competitievervalsing. "Zoals afgelopen seizoen al wel is gebleken vinden er veel wijzigingen plaats in de beloftenelftallen. Veel eerste elftalspelers worden gedurende de competitie opgesteld, ook ondanks de onlangs aangescherpte regels. Dit zorgt ervoor dat de tegenstanders van de beloftenelftallen te maken krijgen met een sterk fluctuerend kwaliteitsniveau van de beloftenelftallen. De kans op competitiepunten fluctueert mede hierdoor."

Het derde en laatste argument heeft ook betrekking op de sportieve verhouding. "De beloftenelftallen worden in de competitie anders behandeld dan de overige clubs in de eerste divisie. beloftenelftallen maken immers geen kans op een periodetitel, promotie en degradatie", zo staat te lezen op de website van de petitie.

Sinds vorig seizoen maken de beloftenelftallen deel uit van de Jupiler League. Bij Jong Ajax stonden maandag onder meer John Heitinga, Nick Viergever, Viktor Fischer en Arsenal-huurling Yaya Sanogo in de basis.
 

zwammy

Well-known member
Het is inderdaad vrij schandalig als je de opstelling van Ajax afgelopen maandag zag.
 

Batigoal

Well-known member
Het is inderdaad vrij schandalig als je de opstelling van Ajax afgelopen maandag zag.

Het meest trieste is nog wel dat dit soort veredelde eerste elftal-opstellingen van Jong Ajax amper extra resultaten opleveren.

Als je het Spaanse systeem had gehad met vaste selecties, dan had het principe met Jong teams echt kunnen werken en kon talent zich ontwikkelen. Nu is het wekelijks wat spelers bijeen sprokkelen en hopen dat ze elkaar op het veld weten te vinden. Daar heeft helemaal niemand wat aan, want het aantal Ajax-talenten dat in Jong Ajax beter is geworden is op ??n hand te tellen.
 

Joost

Well-known member
Dat van die bezoekers aantallen en kijkcijfers is hier toch een keer weerlegt?

Klopt. Qua toeschouwersaantallen maakt het geen drol uit of Den Bosch tegen Telstar of Jong Ajax speelt. Sportief gezien hebben de teams ook zo goed als geen invloed op de eindstand.

Het enige en juiste argument dat ze vergeten is dat er sportief geen enkele meerwaarde is voor Ajax en PSV. Er is werkelijk geen enkel talent beter geworden omdat hij in de JL zou hebben gespeeld. Spelers die uiteindelijk een meerwaarde zullen hebben voor Ajax of PSV 1 stromen vanuit de jeugd eigenlijk direct door naar het eerste. Daar worden ze sterker door de trainingen. Zijn ze echt goed genoeg dan volgen er vrijwel direct momenten waarbij zo'n jeugdspeler op de bank zit bij het eerste en dus is hij gelijk niet meer speelgerechtigd voor het Jonge team dat weekend.

Spelers die de vaste kern vormen van Jong Ajax en Jong PSV zullen nooit het eerste halen. Alleen spelers die af en toe nog mee mogen doen als ze niet bij de selectie van het eerste zitten hebben er profijt van. Maar dan kunnen die jongens veel beter op maandagavond met de echte reserves spelen.

Het enige wat er nu gebeurt is dat spelers wat meer in de picture staan en dus meer waard worden zodat PSV en Ajax er misschien nog iets aan kunnen verdienen.
 

Janssen

Well-known member
Sportief gezien hebben de teams ook zo goed als geen invloed op de eindstand.

Hoe meet je dat? Door alleen de resultaten tegen de Jong teams uit te filteren? Vind ik wat kort door de bocht, er is ook nog zoiets als moraal en momentum.
 

Joost

Well-known member
Hoe meet je dat? Door alleen de resultaten tegen de Jong teams uit te filteren? Vind ik wat kort door de bocht, er is ook nog zoiets als moraal en momentum.

En je hebt gele en rode kaarten die van invloed zijn op schorsingen in volgende duels.

Er zijn veel dingen die invloed hebben maar die zijn niet meetbaar.
 

RickPSV

Active member
Ik hoop ook dat die Jong teams uit de Jupiler League gehaald worden, maakt het leuker en spannender. Of je moet gewoon doen dat hun ook kunnen promoveren maar dat is dan ook weer onzin. Misschien moet er maar wat meer aandacht aan de beloftencompetitie gegeven worden, want ik hoor daar nooit iets van alleen op de websites van de clubs af en toe. Wat ik overigens erg gemeen/achterlijk vind is dat de clubs (vooral Jong Ajax) gewoon basisspelers van Ajax 1 eventjes Jong Ajax laten helpen zoals van Rhijn van der hoorn etc. Dat vind ik competitievervalsing.
 

Methone

New member
Van mij mogen ze ook uit de JL

Maar van mij mogen de beloften wel instromen in de piramide mits

* ze met vaste selecties gaan werken
* maximum van 3 beloften per divisie
* instromen in de Hoofdklasse en lager
* Tot aan de Landelijke Divisie kunnen promoveren
 

Unregistere

Well-known member
Als ze niet in de JL mogen spelen, dan hoeven ze van mij ook niet bij de topamateurs mee te doen. Daar zit er al helemaal niemand op te wachten. Misschien die petitie maar eens tekenen.
 

Marinos

Well-known member
Alle wedstrijden op vrijdag zou een mooie start zijn.



Bijvoorbeeld bij Sparta komt er zo'n 10% minder supporters tegen de beloften, dat zijn toch forse verschillen.
Bij andere clubs blijkt dat anders te zijn. Joost heeft dat een keer helemaal uitgewerkt.
 

Methone

New member
Het is inderdaad vrij schandalig als je de opstelling van Ajax afgelopen maandag zag.

Alle wedstrijden op vrijdag zou een mooie start zijn.

Dat van die bezoekers aantallen en kijkcijfers is hier toch een keer weerlegt?

Bijvoorbeeld bij Sparta komt er zo'n 10% minder supporters tegen de beloften, dat zijn toch forse verschillen.
Alleen Jong Ajax trekt wel wat volk naar de stadions, maar voor de rest is het echt flink minder.

En nog wat anders...
Weet iemand nog sinds wanneer we op vrijdag avond zijn gaan voetballen in de JL?
Vroeg me af of dat enige invloed heeft gehad op de bezoekersaantallen.
 

Maasveld

Well-known member
@Joost: Dat er geen speler beter is geworden is ook wat discutabel. Jongens als Bazoer, Tete en geloof ook Riedewald hebben geloof ik aardig wat wedstrijden bij Jong gespeeld en staan nu basis in het 1ste. Of dat zonder Jong in de Jupiler League ook zo was geweest weet je niet dus kun je er ook niet veel over zeggen.

Ik denk overigens dat het voor de spelers die het 1ste net niet halen wel echt een meerwaarde is. In de Jupiler League staan ze toch wat meer in de picture en worden ze wat sneller opgepikt. Denk ik.
 

Friesland

Well-known member
1. Toeschouwersaantallen.
Thuiswedstrijden van de belofteneltallen hebben beduidend lagere toeschouwersaantallen dan de gewone teams. Het is wel zo dat het bij de beloftenelftallen gaat om het daadwerkelijk aantal aanwezigen, terwijl het bij de meeste andere clubs om het aantal verkochte kaarten gaat, maar het verschil is echt groot en heeft niet alleen met de manier van tellen te maken. Uitwedstrijden van beloftenteams, daarentegen, worden juist bovengemiddeld bezocht, de onderlinge wedstrijden zijn daarop een uitzondering. In beide seizoenen trokken thuiswedstrijden tegen beloftenelftallen meer bezoekers dan overige thuiswedstrijden. Van de thuiswedstrijden tegen beloftenteams werden in beide seizoenen wedstrijden tegen Ajax over het algemeen het best bezocht en wedstrijden tegen Twente het slechts, meestal zelfs lager dan gemiddeld. De toeschouwersaantallen van de reguliere teams is belangrijker dan de toeschouwersaantallen bij thuiswedstrijden van de beloftenteams. In tegenstelling tot wat beweerd wordt, zorgen thuiswedstrijden tegen de beloftenteams juist voor hoger toeschouwersaantallen.


2. Wisselende opstellingen
Dat is zeker een probleem, ben ik absoluut mee eens. Met oplossing zou zijn dat clubs een lijst met een nader te bepalen aantal spelers (18 ?) aan de KNVB moeten opgeven en dat die spelers alleen in het eerste elftal mogen spelen. Eventueel kunnen clubs in de winterstop de mogelijkheid krijgen om drie(?) wijzigingen te maken. Wellicht ook met een dispensatieregeling alleen dan maximaal voor een speler per wedstrijd. Uiteraard moet de regel over het maximum aantal eerste elftalwedstrijden van kracht blijven.


3. Vooronderstelde afwijkende behandeling
Beloftenteams kunnen gewoon degraderen, het probleem op dat gebied is dat er helemaal geen degradatie plaats vindt.
Beloftenteams mogen inderdaad niet aangemerkt worden als periodekampioen. Naar mijn mening deugt het hele systeem voor periodekampioenschappen niet, dus het maakt mij niets uit, bovendien worden andere teams er ook niet echt door benadeeld.
Dat de beloftenteams niet kunnen promoveren is nog al wiedes, maar de overigens teams worden er niet door benadeeld. De beloftenteams komen zelfs niet in aanmerking voor "de schaal" als ik mij niet vergis. Als een beloftenteam op plaats 1 eindigt, krijgt de nummer 2 de schaal, het lijkt erop dat men daar het principe van "alleen de kampioen promoveert rechtstreeks" wat te ver door hebben getrokken. Als je aan het eind van de rit eerste staat moet je gewoon de schaal krijgen.
Het belangrijkste is dat een club maximaal een team in dezelfde competitie heeft, iets wat in de beker w?l gebeurd, Ajax had zelfs ooit drie teams in dezelfde competitie (KNVB beker 2004/05), desondanks wisten ze het toernooi niet te winnen...
 

de waan

Well-known member
Het is wel zo dat het bij de beloftenelftallen gaat om het daadwerkelijk aantal aanwezigen, terwijl het bij de meeste andere clubs om het aantal verkochte kaarten gaat, maar het verschil is echt groot en heeft niet alleen met de manier van tellen te maken.

Hoe kom je hier bij? Veel clubs geven gewoon compleet fictieve cijfers door. De meeste eerste eredivisieclubs hebben zo weinig sponsors en seizoenkaarten dat er daarvan echt geen honderden thuis blijven. En de offici?le cijfers van de Jong teams zijn vaak net zo kolderiek. Vorig jaar zaten bij Twente regelmatig krap honderd mensen en dan werd er toch weer netjes officieel 300 doorgegeven.
 

Friesland

Well-known member
Hoe kom je hier bij? Veel clubs geven gewoon compleet fictieve cijfers door. De meeste eerste eredivisieclubs hebben zo weinig sponsors en seizoenkaarten dat er daarvan echt geen honderden thuis blijven. En de offici?le cijfers van de Jong teams zijn vaak net zo kolderiek. Vorig jaar zaten bij Twente regelmatig krap honderd mensen en dan werd er toch weer netjes officieel 300 doorgegeven.

Het is totaal onbelangrijk, maar ik wil het je wel uitleggen.
Los van of de waarden kloppen: de reguliere clubs mogen voor het aantal toeschouwers waarden opgeven tussen het daadwerkelijke aantal aanwezigen en het aantal verkochte kaarten, de clubs van de beloftenteams mogen alleen het daadwerkelijke aantal aanwezigen als toeschouwersaantal nemen, want er is geen kaartverkoop.

Als de reguliere clubs nu ook alleen het daadwerkelijke aantal aanwezigen nemen als toeschouwersaantal, komt hun gemiddelde lager te liggen, maar, zoals ik hierboven al schreef, niet onder de gemiddelden van de beloftenteams.

Jouw beschuldiging richting Twente is overigens wel heel erg lachwekkend. Alsof hun toeschouwersaantallen al niet dramatisch genoeg waren. Overigens hadden ze vorig seizoen slechts drie keer het "genoegen" een toeschouwersaantal van boven de 300 door te mogen geven. Best bezochte wedstrijd: 605 toeschouwers... :wtf:
 

de waan

Well-known member
Ze waren dus n?g dramatischer dan ze doorgaven. Het is vorig jaar regelmatig gebeurd dat er op teletekst eerst 110 stond en de volgende ochtend ineens 250. Terwijl een hoofdelijke telling toch echt niet zo lastig is met dit soort aantallen.

Maar goed, echt relevant voor de discussie is het niet, nee.
 
Bovenaan